Türkiye'deki ekonomik büyüme, dünya sanat piyasasının gözünü de İstanbul'a çevirdi. Avrupa'nın en ünlü galerileri ülkelerinde azalan gelirlerini telafi etmek için dümeni İstanbul'a kırdı. Yabancıların Contemporary İstanbul'a ilgisi bunun en büyük göstergesi olmuştu. Fuara katılan dünyaca ünlü galerilerden biri de Lonnda'daki dünyaca ünlü Andipa Gallery'nin sahibi Acoris Andipa'ydı. Londra'nın yanı sıra Cenevre ve New York'ta şubeleri bulunan Acoris Andipa, Türkiye'deki potansiyeli görünce İstanbul'da kalma kararı aldı. New York şubesini kapatan Andipa çok yakında Nişantaşı'nda bir galeri açmaya hazırlanıyor. Andipa sık sık İstanbul'u ziyaret ediyor, galerisi için gerekli altyapı çalışmalarını yapıyor. Bu ziyaretlerinden birinde Karaköy'de buluşup önce Ahmet Güneştekin sergisini gezdik ardından da İstanbul Modern'de Türkiye'nin sanattaki geleceğini konuştuk.
PATLAMA OLACAK
Yunan asıllı galerici Türkiye'deki koleksiyonerlerin son derece sofistike ve kültürlü olduğunu söylüyor. Türkler'in ne soracaklarını çok iyi bildiklerini ve gelişmiş zevkleri olduğunu belirten Andipa, "Sanat piyasası gelişiyor. Şimdi Türkiye'de olmak için en mükemmel zaman. Çok yakında burada sanatsal anlamda bir patlama yaşanacağını düşünüyorum" diyor. Türk koleksiyonerlerin iyi birer alıcı olduğunu kanısında.
MÜŞTERİLERİM BİR KURUŞ KAYBETMEDİ
AndIpa
sanatın mükemmel bir yatırım enstrümanı olduğu kanısında: "Zekice alım yaparsanız, yani hem sevdiğinizi alıp hem de iyi bir danışmandan yardım isterseniz bir kuruş bile kaybetmezsiniz. Benim bugüne kadar hiçbir müşterim tek kuruş bile kaybetmedi. İyi bir eser pahalıdır ama fiyatı da hep yükselir. Uluslararası arenayı iyi bilen birine danışmak gerek. Picasso isteyebilirsiniz. Ama Picasso'nun her eseri iyi diye bir şey yok. Bunları ayırt eden birinden danışmanlık almak lazım."
İYİ KOLEKSİYONER KİMDİR?
AcorIs'e
iyi koleksiyonerin tanımının olup olmadığını soruyorum. Yanıtı: "Herkesin kolekiyon yapma nedeni farklıdır. Kime iyi koleksiyoner diyeceğiz ki? Rekor fiyatlara alım yapan Stevie Wyne'e mi, Francis Bacon'a yüzlerce milyon dolar harcayan Abramovich'e mi, yoksa 10 bin dolara çok sevdiği bir eseri alan sanatsevere mi?" oluyor.
EN ZOR TARAFI PAZARLIK OLACAK
AndIpa yıllardır Türk koleksiyonerlere eser satıyor. İstanbul'la ilgili en büyük endişesinin pazarlık olduğunu anlatıyor: "Burada benim için en zorlu kısım pazarlık. Herkes pazarlık yapabilir ve hatta yapmalıdır. Ama bir Andy Warhol tablosunun fiyatı bellidir. Elbette dönemine ve boyutuna göre değişir. O tablo 1 milyon dolarsa 1 milyon dolardır. Siz pazarlık yaparken 960 bine inersiniz. Ama Türkiye'de pazarlığa direkt 500 binden başlıyorlar. Yarı fiyatı. O halde eseri 1.5 milyon dolardan satışa çıkarmak gerekir. Bu da ahlaki değil."
TÜRKİYE'DE SANATA YATIRIM ARTIYOR
AndIpa,17 aydır Türkiye'de pazar araştırması yapıyor. Yakın zamana kadar koleksiyonerlerin klasik Türk resmi dışında fazla alım yapmadığını söylüyor: "Bugün bu mantalite yıkıldı. Patronlar yurtdışına seyahat ediyor, orada galerileri, müzeleri geziyor ve artık uluslararası sanatçılara yatırım yapıyorlar. Sadece patronlar da değil lüks yaşamayı seven, büyük şirketlerin yöneticileri de sanat alıyor." Andipa'ya hangi yerli sanatçıların ilgisini çektiğini soruyorum: "Yerlilerle ilgilenmiyorum. Amacım uluslararası sanatla Türk koleksiyonerleri bir araya getirmek. İyi yerli sanatçılar var, onların yükselişi devam edecek. Yeterince iyi olmayanlar bir bir elenecek. Ve doğan boşluğu uluslararası sanatçılar dolduracak."