Yıllardır Uzakdoğu'dan ithalat yapan H&M, Zara, Mango, Gerry Weber gibi Avrupalı moda devleri hazır giyimden sonra ayakkabıda da rotayı Türkiye'ye kırdı. Şirketler ayakkabı, çanta, kemer ve cüzdan gibi saraciye ürünleri almak için sıraya girdi. Şirketler Avrupalılar'ın artan siparişlerine yetişmek için ek üretim tesisleri açıyor. Güngören'de faaliyet gösteren ayakkabıcı KB Formal Shoes'un Genel Müdürü Bülent Yurtseven, geçen yılın sonunda H&M'e 7 bin çift babet ayakkabı ürettiklerini söyledi. Firmaya fason üretim yapmak için altyapı çalışması yaptıklarını belirten Yurtseven, "Başka moda şirketleri de sipariş veriyor. Bizden aldıkları malı Rusya, Ukrayna, Bulgaristan gibi ülkelerdeki mağazalarına gönderiyorlar. Alım yapmasalar dahi üç ayda bir bizi kontrole gelip, iletişimi koparmıyorlar" diye konuştu.
AKSESUVARDA ARTIŞ
Türkiye, aksesuvarda da önemli miktarda ihracat yapar hale geldi. Matraş Deri Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Matraş, "Şirketler büyük alım yapıyor. Bazı gruplar üst sınıf markaları için daha yüksek kaliteli ürün de alıyor. Biz de Uşak'ta ihracata destek için ek yatırım yaptık" dedi.
ALMAN DEVİNE KEMER
Alman perakendeci Gerry Weber'in Türkiye'den tek onaylı kemer üreticisi Ladorna, bu şirkete yıllık 100 bin adedin üzerinde üretim yapıyor. Merter'de faaliyet gösteren Ladorna'nın sahibi Esra İnceefe, aynı zamanda Steilmann, AVIVA, Basler, Biba gibi şirketlere de ihracat yaptıklarını söyledi. İnceefe, "Özellikle geçen yıl ciromuzu ikiye katladık" dedi.
DEVLER ALIMI ARTIRIR
Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği Başkanı Hüseyin Çetin, hızlı moda devlerinin ayakkabı ve saraciye ürünlerinde de Türkiye'ye yönelmesinin doğal olduğunu söyledi. Çin'deki istihdam maliyetlerinin arttığını belirten Çetin, "Türkiye'de de Uzakdoğu fiyatlarına üretim yapıldığını gördüler. Burada malı kısa sürede üretme imkânı var. Alımlarını önümüzdeki dönemde daha da artıracaklar" diye konuştu.