X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Türkiye ekonomisine 'balast suyu'
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Türkiye ekonomisine 'balast suyu'

  • Giriş Tarihi: 6.2.2013 14:47 Güncelleme Tarihi: 6.2.2013 14:48

50 milyar doların üstünde bir pazar oluşturması beklenen Balast Suyu Yönetim Sözleşmesi’nin bu yıl yürürlüğe girmesi bekleniyor. Balast Suyu Yönetimi Sözleşmesi, TBMM Genel Kurulu'nda bekliyor ve bu yıl Türkiye’nin de taraf olması bekleniyor.

Gelecek 3 yıl içinde dünya denizciliğinin gündemini en çok meşgul edecek konuların başında Balast Water Treatment System (BWT-Balast Suyu Yönetim Sistemi) geliyor. 2004 yılından beri Uluslararası Denizcilik Örgütü'nün gündeminde olan Balast Suyu Konvanasiyonu'nun, bu yıl yürürlüğe girmesi bekleniyor. 36 ülke ile dünya deniz ticaret filosunun yüzde 30'u konvansiyona taraf oldu. Sistemin yürürlüğe girmesi için dünya ticaret filosunun tonaj olarak yüzde 35'inin onaylamış olması gerekiyor. Bu yıl gerekli olan yüzde 5'lik kısmın da taraf olacağının altı çiziliyor. Gerekli olan tonaja ulaşıldığında Balast Suyu Yönetimi Sözleşmesi otomatikman yürürlüğe girmiş olacak ve 2016 yılına kadar bütün gemilerin sisteme uyarlanması zorunlu olacak. 2013 aralık ayından sonra kızağa konulacak her gemi ise balast arıtım cihazlarını takmak zorunda.


50 MİLYAR DOLARLIK PAZAR

Piyasa uzmanlarına göre BWT sözleşmesi ile birlikte 50 milyar doların üstünde bir pazar oluşacak. Çünkü gemilerin büyüklüğüne göre maliyeti değişen bu sistemin fiyatının 200 bin dolar ile 1.5 milyon dolar aralığında olduğunu gösteriyor. Dünyadaki denizci ülkeler büyük pazardan pay kapmak için farklı sistemleri çoktan üretti ve pazarlamaya başladı. Uluslararası denizcilik sektöründe gemi inşada bir marka yaratan Türkiye'de ise sadece Ak Gemi bu sistemi sertifikalandırma aşamasına kadar getirdi.


6 AYDA CİHAZ HAZIR OLUR

Ak Gemi Genel Müdürü Hayri Demirel, dünya genelinde 50 binin üstünde geminin bu sisteme dahil olmak zorunda olduğunu belirterek şunları söyledi: "TÜBİTAK desteğiyle yabancı firmalardan daha gelişmiş arıtma cihazı imal ettik. TÜBİTAK'tan 400 bin TL'lik hibe kredisiyle bu cihazı ürettik. Dünyada çok farklı uygulanan sistemler var. Biz ultraviyole sistemini kullandık. 8 farklı modelimiz var. Bakanlık yetkilileri, projenin hayata geçmesi için her türlü desteği vereceklerini ifade etmeleri memnuniyet verici. Bizim amacımız ülkenin dövizinin dışarı gitmemesi. Projeyi hayata geçirecek her türlü iş birliğine açığız" diye konuştu. Cihazın 6 ayda kullanılabilecek duruma gelebileceğini söyleyen Demirel, ''Testleri için 1 milyon, sertifikaları için de yaklaşık 1 milyon TL para gerekiyor. Finansmanı bulabilmemiz halinde cihaz 6 ayda gemilere uyarlanabilir hale gelecektir'' açıklamasını yaptı.


200 BİN DOLAR İLE 1.5 MİLYON DOLAR ARASINDA DEĞİŞEN FİYATLAR

Balast Suyu yönetim sözleşmesi yürürlüğe girmeden cihazların sertifikalarını alarak satışa başlamayı hedeflediklerini söyleyen Hayri Demirel, "Balast suyu yönetmeliği Türkiye'ye ciddi döviz girdisi kazandıracak potansiyele sahip. Bu süreçte projemize finansör olacak kurum arıyoruz. Ortaklıklara da açığız. Bir an önce sertifikaları alıp dövizin yurtdışına gitmesine engel olmak istiyoruz. Türkiye'de de 2 bin 500 civarında bu cihazı takmak zorunda olan gemi var. Bu cihazların fiyatları 200 bin dolar ile 1.5 milyon dolar arasında değişiyor" dedi.


BALAST SUYU NEDİR?

Gemiler dengelerini sağlamak için sadece bu amaçla ayrılmış tanklarına, balast suyu olarak adlandırılan temiz deniz suyunu alır. Taşınan balast suyu yaklaşık geminin taşıma kapasitesinin yüzde 30‐35'ini oluşturur. Yılda yaklaşık 7 milyon ton balast suyunun gemiler tarafından taşındığı tahmin ediliyor. Bu da 7 binden farklı türün gemilerin balast suyu tanklarında her gün farklı limanlar arasında taşınması demek. Türkiye limanlarında ise yılda 23 milyon ton balast suyunun deşarj edildiği tahmin ediliyor. Türk denizlerine 19 istilacı türün yerleştiği tespit edildi.

Kaynak: UNIBUSINESS Dergisi

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.