Elektronik ticaretin gelişiminde önemli rol oynayan 'private shopping' yani özel alışveriş siteleri üretime de el attı. Tedarikçilerinin markalı ürünlerinin yanı sıra, fason üreticilere yaptırdıkları elbise, kazak, ayakkabı ve ev tekstili gibi ürünleri de satmaya başlayan siteler, düşük fiyatlarla düzenledikleri kampanyalardan yüksek ciro yapmaya başladı. E-Ticaret Siteleri ve İşletmecileri Derneği (Eticad) Yönetim Kurulu Üyesi Merter Özdemir, internet satışlarında bu yönteme gıda sektöründe olduğu gibi private label yani market markası dendiğini belirtti.
STOKLAR BİTTİ
Özdemir, markaların ellerindeki yüklü stoku alışveriş siteleri ilk kurulduğunda buralarda eritme imkânı bulduğunu belirtti. Özdemir, "Stoklar artık bitti. Dolayısıyla markalarla alışveriş siteleri arasında kâr marjı konusunda sıkıntı doğmuş olabilir. Bu bir anlamda ticari dönüşüm" dedi.
AYRI DEPARTMAN KURDU
Limango CEO'su Gülfem Toygar, son dönemde private label üretimi hızlandırdıklarını, şirkette üretimle ilgilenmesi için ayrı bir departman kurduklarını söyledi. Gelecekte markaların sitelerden tamamen kalkabileceğini, sistemin private label'a dönebileceğini belirten Toygar, "Düşük fiyatla müşterilere geniş ürün yelpazesi sunmaya başladık" dedi. Toygar, müşterilere 10 ila 30 TL arasında cazip fiyat verebilmelerinin ardında, yüklü miktarda üretim yaptırmalarının olduğunu söyleyerek, "Bir üründen 3 bin tane satarsak fiyatı 29 TL'den verebiliriz" dedi.
YÜZDE 300 BÜYÜME
Kârlılığa odaklanıp kendi yarattığı markalarla büyümeyi hedefleyen Vipdukkan. com'un Başkanı Oğuz Şenol da, bu yıl yüzde 300 büyüme planladıklarını söyledi. Şenol, Marie Posa ve Vip Baby'nin yanısıra, Sophie, Kosh ve Fashion Dot gibi markalarını da müşterilerinin beğenisine sunduklarını ifade etti. Şenol, tedarikçilerin yarattığı sorunlara da değinerek, "Eskiden özellikle tekstilde 5-6 aylık çeklerle çalışanlar şimdi nakitle mal veriyor. Herkes mal isteyince rekabetin çirkin yüzü ortaya çıkıyor" dedi.
RAKİP OLMAK İSTEMİYORUZ
1V1Y.com'un Genel Müdürü Levent Hatay, sitedeki tedarikçilerine kendi markalarını yaratarak rakip olmak istemediklerini, dolayısıyla böyle bir üretim modeline geçmediklerini söyledi. Hatay, bu modelde yüksek kârlılık olduğunu belirterek, yurtdışında da buna benzer uygulamaların olduğunu açıkladı.