Türkiye'nin en iyi haber sitesi

Tüketicinin kredi zaferi

Giriş Tarihi: 12.2.2013 11:13 Güncelleme Tarihi: 12.2.2013 11:35

Ticari kredi kullanan müşterilerinden ‘tahsis ücreti’ alan bankalara Tüketici Mahkemesi’nden kötü haber geldi.

Ticari kredi kullanan müşterilerinden 'tahsis ücreti' alan bankalara Tüketici Mahkemesi'nden kötü haber geldi. "Bankalar sözleşmede tüm masrafları açık olarak belirtmeli" diyen Mahkeme, kesintinin iadesine karar verdi.

Vatan gazetesinden Ufuk Korcan2ın haberine göre; tüketiciler ile bankalar arasındaki "masraf" savaşı her geçen gün farklı cephelere taşınıyor.

Kredi kartı aidatı, hesap işletim ücreti derken tüketiciler son aylarda "kredi tahsis ücreti" şokuyla karşılaşmıştı. Bankalar, dosya masrafı ve sigortanın dışında ticari kredi kullanan müşterilerinden "kredi tahsis ve değerlendirme" adı altında yeni bir masraf kesmeye başlamıştı.

Aslında "kredi tahsis ve değerlendirme" ücreti geçtiğimiz yıllarda sadece tek bir banka tarafından alınıyordu. Ancak düşen faiz ortamı bankaların yeni kaynak arayışına itti. Kredi tahsis ücreti de bu kalemlerden biri.

Örneğin 50 bin TL tutarında alınan bir ticari kredi için, 6 ayda bir 250 TL kesen banka da var 500 TL kesen de. Bu tutar 2 bin 500 TL'ye kadar çıkıyor. Şirketi için 120 bin TL kredi kullanan bir işadamı "kredi tahsis ve değerlendirme" adıyla kendisinden 3 ayda bir 250 TL alındığından şikayetçi. Yani 18 ay vadeyle alınan bu kredi için işadamı vade sonunda toplam 1.500 TL + BSMV ödeyecek.

Tüketicilerin şikayetlerinin temelinde kredi alırken söz konusu kesintiyle ilgili herhangi bir bilginin verilmemesi. İşte geçen yıl çok sayıda bankanın almaya başladığı "kredi tahsis ücreti" Türkiye'nin birçok ilinde yargıya taşındı. Osman Engin Atasever de kendisinden alınan kredi tahsis ya da teklif ücretini yargıya taşıyanlardan. 2011 yılında aldığı krediden dolayı bankanın kendisinden "komisyon" adı altında 249.90 TL tahsil ettiğini söyleyen Atasever, kredi alınırken böyle bir masrafla ilgili bilginin kendisine verilmediğini ve söz konusu tutarın kendisine faiziyle iade edilmesini istedi.

Atasever'in başvurusunu değerlendiren Balıkesir Tüketici Sorunları İl Hakem Heyeti, tüketici lehine karar verdi. Kararda, "4077 sayılı Kanunun 6. maddesinde belirtilmiş şartlara uygun düzenlenmiş bir sözleşme görülmediğinden, 249.90 TL'den BSMV tutarı düşüldükten sonra kalan kısmın Osman Engin Atasever'e iadesine, tarafların 15 gün içinde Tüketici Mahkemesi'ne itirazını kabil olmak üzere oy birliği ile karar verildi" denildi.

Atasever, bu karar sonrasında bankanın kendisine iadesini yaptığını söylüyor. Balıkesir Tüketici Sorunları İl Hakem Heyeti'nin verdiği karar benzer şikayetler için örnek teşkil edebilir.

Peki bu kararla tüketiciler ile bankalar arasındaki masraf savaşı son mu buldu? Tabiki hayır. Önümüzdeki dönemde "yeni" masraflar yeni cepheler anlamına gelecek...


KREDİ TAHSİL ÜCRETİNİN GEREKÇESİ NE?

Kredi vermeden önce bankacılar müşteri ziyaretine gidiyor. Sonra alınan başvuru mali tahlil bölümüne gönderiliyor ve kredi tahsis bölümünün onayı alınıp pazarlama departmanında kredi kullandırılıyor. İşte bu akış içerisinde bankalar "her hizmet" için masraf alma eğiliminde. "Kredi tahsis ve değerlendirme" ücretinin 6 ayda bir alınmasının nedeni ise; bankalar verdikleri kredileri 6 ayda bir revize ediyor. Yani ilk defa veriyormuş gibi dosyaları yeniden inceliyor. Yeniden çalıştırılan mekanizma tekrar ücretlendiriliyor.

Kaynak: Vatan
ARKADAŞINA GÖNDER
Tüketicinin kredi zaferi
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz