X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Ekonomistten sanat tüyoları
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Ekonomistten sanat tüyoları

  • Giriş Tarihi: 3.3.2013

Yatırımcıların portföylerine yön veren ekonomist , sanatta ilk 6 ayın kritik önem taşıdığını söylüyor

Milyonlarca liralık birikime yön veren Finansbank Yatırım Bankacılığından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı, Ekonomist güncel sanat avcısı çıktı. Dijital baskı, video ve resim toplayan Doğan, sanat eseri alırken nelere dikkat etmek gerektiğini Eko Sanat'a anlattı. Gelirini sanata yatırdığını belirten Saruhan Doğan, "Sanat eseri almak parayı çöpe atmak değil, getirisi var" diyor. İlk altı ay hata yapma oranının yüksek olduğunu söyleyen bankacının yeni başlayanlara tavsiyesi şöyle: "Bu sürede beklemede kalın, sonra da aralıksız alım yapın. Kazanmak için çok fazla paranız olması gerekmiyor."

10 YIL ÖNCE BAŞLADI

Saruhan Doğan'ın işi faizi, bonoyu, hazineyi, faizi takip etmek. Kişisel olarak sanatla yatırım açısından ilgilenmediğini ama parasını da boşa harcamadığını özellikle vurguluyor: "Fiyatı olan her şey bir yatırım aracı haline geliyor, sanat önemli bir yatırım aracı. Her şeyden önce genç sanatçıların ve çağdaş sanatın likiditesi düşük. Oysa bir yatırım aracında bu çok kritik bir konudur." Yaklaşık 10 yıl önce koleksiyonerliğe başlayan Doğan'ın elinde 70'in üzerinde sıradışı video enstalasyonu bulunuyor.

VİDEOLARA İLGİ ARTACAK
Saruhan Doğan, yatırım amaçlı eser almasa da 20 yıl içinde elindekilerin çok değerleneceği kanısında. Türkiye'deki en iddialı video enstalasyonu koleksiyonlarından birine sahip olan Doğan, Türkiye'de henüz bu sanatın anlaşılmadığını düşünüyor. Erinç Seymen, Güçlü Öztekin, Emre Hüner, Aslı Çavuşoğlu, Haluk Akakçe, Canan, Kutluğ Ataman gibi sanatçılara ait video enstalasyonları koleksiyonunun önemli parçalarından. Doğan, "Türkiye'de çok iyi video işleri yapılıyor. Henüz ticari olarak çok alıcı bulan bir alan değil ama önümüzdeki yıllarda değerleneceğini düşünüyorum. Türk çağdaş sanatı eleştirel olarak çok iyi bir noktada" diyor.

MÜZAYEDELER LİKİT KAYNAĞI
Saruhan Doğan, ilk yıllarda elinden eser çıkarmamış. Daha sonra müzayede yoluyla koleksiyonundaki bazı parçaları satmış. Zaman zaman yurtiçi ve yurtdışındaki müzayedelerden işler aldığını söyleyen Doğan, "Müzayede sistemi sanat piyasasının likidite kaynağı. Müzayedeler olmazsa galerilerin iş satması da zorlaşır. Ama sanatın alım yeri galerilerdir" diyor.

İYİ KOLEKSİYON NASIL OLUR?
Koleksiyonerliğe yeni başlayacaklar için Doğan'ın önemli tavsiyesi var: "Birincisi ilk altı ay hiçbir şey satın almayın. En büyük hatalar bu dönemde yapılıyor. İkincisi 6 aydan sonra durmadan alım yapın. Çünkü almazsanız koleksiyon da olmuyor. Üç, hiç durmadan okuyun, sergi gezin. Mümkün olduğunca okumak, özellikle de yabancı dergi takip etmek bu işin sırrı."




kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.