X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Malatya kayısısı ABD'yi kırıp geçirdi
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Malatya kayısısı ABD'yi kırıp geçirdi

  • Giriş Tarihi: 10.3.2013

Malatya kayısısı Amerikalılar'ı cezbedince ülkedeki yerli üreticiler iflasın eşiğine geldi. Yıllardır ABD'ye dökme ürün gönderen Türk firmaları da markalı ihracat için atağa geçti

Malatya kayısısı, fındıkta olduğu gibi yurtdışından büyük rağbet görüyor. 2012'de Malatya'dan dünyanın 95 ülkesine 102 milyon tonluk kuru kayısı ihracatı yapıldı. 298 milyon dolarlık bu ihracattan en fazla payı ise 14 milyon tonla ABD aldı. Buraya yapılan ihracat ne yazık ki dökme olarak gerçekleştiriliyor. ABD'li şirketler de Türk kayısısını paketleyip, kendi markalarını yaratıyor.

ABD'Lİ ÜRETİCİLER ZORDA

Kayısı pazarındaki önemli bir gelişme de ABD'li kayısı üreticilerinde yaşanmaya başladı. ABD'nin kayısı üretim bölgesi Kaliforniya'daki birçok üreticinin Türk kayısısı ile rekabet edemeyip, iflas ettiği belirtiliyor. ABD'yi fetheden ancak markalı ihracatta büyük bir açık olduğunu gören Türk şirketleri de bu fırsatı değerlendirmek için düğmeye bastı. Malatyalı Mikael Company, Mish Mish markasını yaratarak, ICM Global danışmanlığında harekete geçti. Firma, burada kayısıyı kuruyemiş dışında çikolata kaplı bar, kayısı çekirdeği yağı gibi ürünlerle de satışa sunmaya hazırlanıyor. Sağlıklı yaşam trendinin giderek yaygınlaşmaya başladığı ülkede kayısıya olan talep artış gösteriyor. Yoğurt, tatlı ve salatalarda kullanılan kayısıya kozmetik sektörü de ilgi gösteriyor.

120 ton kayısı üretiyor
MIkael Company'nin sahibi Şebnem Ağel, Malatya'da günlük 20 bin paketlik üretim kapasiteleri olduğunu söyledi. Yıllık ortalama 120 ton kayısı üretimi yaptıklarını belirten Ağel, "ABD'ye ihracatımızın büyük tonajlara çıkacağını düşünüyoruz. Kayısının her şeyinden faydalanıp yan ürünler geliştireceğiz. Çikolata kaplı kayısı, kayısı çekirdeği çikolata kaplı draje, kayısı çekirdeği yağı, marmelat, reçel üretimi de yapacağız" dedi.

Fiyat ve kaliteyle rekabet zor
Yurtdışına açılan markalara danışmanlık yapan ICM Global Başkanı Volkan Keskinoğlu, son yıllarda özellikle Türkiye başta olmak üzere yurtdışından ithal edilen kuru kayısının kaliteli ve uygun fiyatlı olması nedeniyle Amerika'daki üreticilerin rekabetle baş edemeyip teker teker kapandığını söyledi.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.