X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Bir çukur verdik 90 milyar aldık
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Bir çukur verdik 90 milyar aldık

  • Giriş Tarihi: 20.5.2013

Hazır trafiği olan iki köprü ve 2 bin kilometre yola 5.7 milyar dolar verildiğini söyleyen Ulaştırma Bakanı Yıldırım, "3'üncü havalimanında ise bir çukur verdik 90 milyar aldık" dedi

Küresel arenada ekonomisi ve siyasi yapısıyla "istikrar" ülkesi haline gelen Türkiye'de kesintisiz 10 yıldır hükümette olan AK Parti'nin değişmeyen ismi oldu Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, "en uzun süreli başbakan" unvanını alırken, Yıldırım da Ulaştırma Bakanlığı görevini en uzun süre sürdüren isim olarak Türk siyasi tarihine adını yazdırdı. Bugün imzalanacak 3. Havalimanı ile İstanbul'u hava üssü yapacak projenin mimarı Yıldırım ile İstanbul'u ifade eden "taşı toprağı altın kent" efsanesini gerçekleştiren projeleri konuştuk.
3. Havalimanı için bu kadar fiyat bekliyor muydunuz?
Öngörüyorduk. Ama sonuçta bir yarışmaydı. Belirlediğimiz aralıkta da olabilirdi üzerine de çıkabilirdi.
Neydi o aralık?
Onu söylemeyelim ama bu iş KDV ve yatırım bedeli dahil 46 milyar doları buldu. Bu ne anlama geliyor? 108 ülkenin milli gelirinden fazla. Elde edilecek gelirle 1.5 milyon kişi 5 yıl boyunca asgari ücretle istihdam edilebilir. 17 bakanlığın bütçesinden büyük. IMF'den kullandığımız borç kadar.

MOODY'S BENİ DUYDU

Yani en başarılı işiniz mi?
Aslında kıyas yapmak doğru olmaz. Çünkü 3. Köprü, Marmaray, hızlı tren projeleri de başarılı. Başarısız bir iş hatırlamıyorum. Yargı ve bürokrasiden dolayı zaman kaybettiğimiz işler oldu.
Havalimanı notumuzu artırır" dediniz. Ardından Moody's'den not artışı haberi geldi...
Nihayet duydular. Bu ihalenin benzeri dünyada yok. Heathrow'u kavgadan büyütemiyorlar. Gazetelerde "Türkler kadar olamadık" diyorlar.
3. Köprü ne durumda?
29 Mayıs'ta temeli atılıyor. 2015'in ilk yarısında bitirirsek büyük bir başarı olur. Köprü ve otoyolların özelleştirmesi ihalesiyle bunu kıyaslarsanız hangisinin cazip olduğunu görürsünüz. Orada 35 milyar dolar değerinde iki köprü ve 2 bin kilometre yol veriyorsunuz. Hazır trafiği olan işe 5.7 milyar dolar para alıyoruz. Havalimanında ise bir çukur verip 90 milyar lira alıyoruz. 25 yıl sonunda da dünyanın en büyük havalimanına sahip oluyoruz.

'Komünist değiliz ki çaya fiyat koyalım'
Havalimanını alanlar zarar ederler mi?
İhaleye girenler hesabını yapmışlardır. İşlerini takip ederlerse neden zarar etsinler?
Peki tüketiciler çayı pahalı mı içecek?
Havalimanlarında tarifeler bellidir. Fahiş satarlarsa kendileri kaybeder. İDO'da yaptı, ne oldu? Tutmadı. Yolcu tepki koyarsa sen istediğin kadar bir çayı 10-15 liraya sat. Kimse gelmez. Yıllarca Turing Çamlıca ve Hidiv Kasrı'nda çayı 5 liraya sattı. İn cin top oynuyordu. Başbakanımızın belediye başkanlığı döneminde 50 kuruşa indi. İğne atsan yere düşmüyordu. Bunlar işletmecilik hüneridir. Onları da biz belirleyemeyiz. Burası komünist rejim değil ki 'çay şu kadar olsun' diyelim.
Birkaç yıl önce söylediğiniz Atatürk Havalimanı'nın genişletilmesi projesinden neden vazgeçtiniz?
Konuştuk ama olmayacağını gördük. Orayı büyütmeye kalksak havalimanını belirli süre kapatmak gerekecekti. Günde bin 200 trafik var. Kapatsak bunu nasıl yöneteceğiz? Millet konuşuyor ama hesap etmiyor. 2 yıl bu işe kafa yorduk. Şimdi Atatürk Havalimanı butik kalacak. Özel uçuşlara ayrılacak.
3'üncü Havalimanı tamamlandığında Atatürk Havalimanı'nın sözleşmesi bitmemiş olacak. O zaman TAV'la masaya mı oturacaksınız?
2021'de aradaki farkı verip, el sıkışacağız. Helalleşeceğiz.
Ya dava açarsa yatırımcı?
Alışığız açsın ama ümit ederiz açmazlar. Sonuçta haklarını gözeteceğiz.

Benim bir hesabım yok
Pişmanlıklarınız ve 'keşke'leriniz oldu mu?
Pek düşünmedim ama şunu söyleyeyim hiç kimse vazgeçilmez değildir. Bugüne kadar değişmememizin sebebi hem yapılan projeler hem de başbakanımızın bize duyduğu itimattır. Ama her şeyin sonu var bunun da sonu olacak.
İstanbul'da bu kadar proje varken sizi bırakmazlar. Belediye başkanlığı için çok fazla dedikodu var.
Mevcut başkanımız bir dönem daha başkanlık yapmayı arzu ettiğini söyledi. İstanbul'u başbakanımız herkesten daha iyi bilir. Dolayısıyla tabiî ki parti mekanizmalarına da sorulur ama İstanbul'un belediye başkanlığına kimi getireceğine kendisi karar verir. Benim ne İstanbul ne de başka bir yer için hesabım da beklentim de yok.

Koç aldığı ihalelere saysın
O dönemde 3'üncü köprü şartnamesi sanırım kötü hazırlandı.
Evet köprü ve otoyolların halka arzı için yasal altyapı hazırlanması gerekiyor. Bu konuda düzenleme yapıyoruz.
İhalenin iptalinin ardından Koç Holding'in 'yerli oto' çıkışı oldu.
İhale iptal edilince yerli oto projesinden vazgeçilir mi? Bir sürü ihale aldılar onlara saysınlar. Ama ben öyle olduğunu düşünmüyorum.



kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.