Türkiye'de son 5 yıldır baş döndürücü hızla büyüyen e-ticaret sektörü, irili ufaklı birçok yatırımcı için 'fırsat' olma özelliğini kaybetme tehlikesi içinde. Çünkü pazar dinamikleri sadece güçlü olanları ayakta bırakmak için harekete geçti. Sağlam altyapısı, yeterli sermayesi ve güçlü know how'ı olmayan firmalar bugünlerde deprem yaşıyor. Uzmanlara göre 2014 e-ticaret siteleri için konsolidasyon ve satın alma işlemleriyle geçecek.
KRİZ KAPIDA
Geçtiğimiz bir yıl aralarında Vipdukkan, Gimora, Pabbuc ve Gurunzi'nin olduğu, büyük hedeflerle pazara giren birçok site battı. Bu yılın ilk 8 ayında 24 milyar TL'ye ulaşan e-ticaret sektörü, yeni yatırımcılar için bol kazanç vaat etse de, işin uzmanları aynı şeyi söylemiyor. Türkiye'de halen 20 bin e-ticaret sitesi var. Geçen yılki rakam ise 14 bindi. E-Ticaret Siteleri Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Merter Özdemir, "İnternette çok hızlı büyümek mümkün. Bir anda milyonlarca müşteriye ulaşabilirsiniz. Ancak bunu yönetmek işin en zor kısmı" diyor.
SINIRLI İMKAN VAR
E-ticaret, konvansiyonel ticaretin 'sanal' hali. İşin içine ticaretle birlikte internet, dijital pazarlama ve lojistik de giriyor. e-ticaretin ileri seviyede bir iş olduğunu söyleyen Sanalpazar.com'un Genel Müdürü Cem Kesici'ye göre, girişimcilerin birçoğu pazara yeterince donanımlı girmiyor. Kesici, sektörde amatör girişimlerin arttığına dikkat çekerek, "Son günlerde herkes doğruyu konuşmaya başladı. Pazar bu kadar insanı doyuracak kadar büyük değil. Oysa site sayısı gittikçe artıyor" diyor.
BÜYÜK HATA İK'DA
Uzmanların belirttiğine göre Türkiye'nin ünlü birçok e-ticaret sitesi finansal zorluk yaşıyor. Hatta ünlü bir sitenin geçen yıl 16 milyon TL zarar ettiği iddia ediliyor. En büyük hatanın ise insan kaynakları yönetiminde yapıldığı belirtiliyor. Firmalardaki 700-900 kişilik ekibin maliyetleri yükselttiğini, yapılan cironun bu giderleri karşılayamadığını söyleyen Cem Kesici, şunları söylüyor: "Büyük reklam bütçeleri de firmaları geriye götürüyor. Birçok firmanın operasyon giderleri artıyor. Ciro ve kârlılık ise aynı oranda yükselmiyor."
MAL SIKINTISI BAŞLADI
Sektörde
özel alışveriş siteleri (private shopping) için de mal sıkıntısının baş gösterdiği konuşuluyor. 1V1Y.com'un Yönetim Kurulu Üyesi Yalçın Ayaydın, firmaların artık bu sitelere yeterli mal vermediğini söylüyor. Artık her tekstil firmasının kendi sitesini kurduğunu dile getiren Ayaydın, "Bu siteler ilk kurulduğunda bütün firmaların yüklü stoku vardı. Şimdi stoklar bitti. Siteler mal almak için firmalara avans veriyor. Bundan sonra finans sistemi güçlü olanlar ayakta kalacak" diyor.