Türkiye'de binek otomobil ve hafif ticari araç satışlarının toplamı 2028'de yüzde 87.5 artışla 1 milyon 585 bin adede çıkacak. Türkiye'de otomotiv pazarının büyüme hızı dünyada birçok ülkeyi geçecek. Kuzey Amerika ve Batı Avrupa'yı da geride bırakacak. Buna rağmen dünya otomotiv satışlarından yüzde 0.97 pay ile 19'uncu sırada yer alan Türkiye'nin payı 2028'de yüzde 1 civarında seyredecek.
ÜRETİMDEKİ PAYI ARTACAK
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) ve Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı'nın (TEPAV) ile birlikte hazırladığı rapor, Türkiye ve dünyada otomotiv sektörünün projeksiyonunu çizdi. Buna göre, dünyada otomotiv pazarının yüzde 72.1 büyüyerek, 84 milyon adetten 144 milyon adede ulaşması bekleniyor. Önümüzdeki 15 yıllık dönemde en hızlı büyüyen bölge ise Asya-Pasifik olacak. Asya-Pasifik Bölgesi'nde satışların yüzde 136.7 artışla 69 milyon adede yükselmesi öngörülüyor. Dünyada otomotiv üretimi ise 2028'de yüzde 72 artışla 85 milyon adetten 146 milyon adete çıkacak. 2012'de dünya otomotiv üretiminin yüzde 1.26'sını gerçekleştiren ve 16'ıncı sırada bulunan Türkiye'nin küresel otomotiv üretimindeki payının artacak. Türkiye'nin payı 2028'de yüzde 1.7'ye çıkacak. 1.2 milyon olan üretim, 15 yıl içinde 2.5 milyon adete ulaşacak. Yeni model yatırımları ve kapasite artışlarıyla üretim ikiye katlanacak.
BİN KİŞİYE DÜŞEN OTO SAYISI 256'YA ÇIKACAK
ODD Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Bayraktar, Türkiye'de bin kişiye düşen otomobil sayısının 151 adet olduğunu söyledi. Türkiye'de otomobil sayısının benzer kentleşme ve gelir seviyesine sahip ülkelerden çok daha az olduğuna dikkat çeken Bayraktar, şöyle devam etti: "Bin kişiye düşen otomobil sayısı ABD'de 919, Doğu Avrupa ülkelerinde 326, Almanya, İngiltere ve Fransa gibi Batı Avrupa ülkelerinde 611, Kore'de 356 adet. 2028'de bin kişiye düşen otomobil sayısı Brezilya'da 293, Kore'de 456, Bulgaristan'da 551 ve Almanya'da 677 adete, Türkiye'de ise 256 adete çıkacak. Buna rağmen Türkiye'nin otomobil sahipliğinde 15 yıl sonra da oldukça geride kalacağı görülüyor."
HAFİF TİCARİ ARAÇTA ŞANS KAPIDA
Dünya otomotiv pazarında, otomobilin aldığı payın azalacağı, ticari araçların payının ise artacağı tahmin ediliyor. Buna göre, 2012'de yüzde 81.2 olan otomobilin payı 2023'te yüzde 78.6'ya, hafif ticari aracın payı ise yüzde 3.5'ten yüzde 4.1'e yükselecek. Bu tablo, ticari araçta rekabet gücü yüksek Türkiye için önemli fırsatlar sunacak. Dünya ticari araç üretiminde yüzde 2.22 pay sahibi olan ve birçok markanın ticari araç üretimini gerçekleştiren Türkiye kazançlı çıkacak.
AVRUPA'NIN EN GENCİYİZ AMA OTOMOBİLİMİZ YAŞLI
'Dünya ve Türkiye Otomotiv Sektörü, 2013' raporuna göre, Avrupa'nın en genç nüfusuna ancak en yaşlı araç parkına sahip ülkesi Türkiye. Yaş ortalaması 40 olan İngiltere, Fransa, Almanya ve İspanya'da araç parkının yaşı 7-10. Yaş ortalaması 29 olan Türkiye'de ortalama araç parkı yaşı ise 16. Türkiye'de 20 ve üzeri yaştaki araçların sayısı 2.7 milyon adet.