Duygu Eren - Sabah.com.tr
Eğitiminiz ve özgeçmişinizi öğrenebilir miyiz?
Eğitimimi İTÜ Şehir Planlama ve sonrasında Boğaziçi Üniversitesi'nde İşletme master'ı yaparak tamamladıktan sonra Amerika'ya gittim.
Bu işe başlama fikri nereden geldi ve nasıl gelişti?
Amerika'da bulunduğum süre zarfında internet ve düğün sektöründe faaliyet gösteren bir şirket için pazarlama yönetimi yaptım. Bu da hem internet dinamiklerini öğrenmemi hem de düğün sektöründe tecrübe edinmemi sağladı. Özellikle, pazarlama ve internet alanında Amerika'nın 2-3 sene önden gidiyor olması bu işi de Türkiye'ye de taşıyabileceğimiz fikrini doğurdu. Bu amaçla - Amerika'dan getirdiğimiz know-how ile - 2007 yılında Düğün.com'u kurduk. İlk günden beri en büyük yatırımlarımız özgün içerik üretme ve teknoloji alanında oldu. Şirketi kurduktan sonra ilk işimiz 2 üniversite öğrencesiyle siteye içerik hazırlamak oldu.
Ne kadar sermayeyle başladınız?
Başlangıç sermayemizdeki en büyük kalemlerden biri "Düğün.com" domain'ini satın almak idi. O zaman için çoğu kişi tarafından yüksek bir miktar olarak gözüken $1.000'a domain'i satın aldık. Bunun dışında içerik yaratmak için kurduğumuz ekibi genişlettik ve sitenin alt yapısını sürekli kuvvetlendirdik.
Ekibinizi nasıl kurdunuz ve şu an kaç kişi çalışıyor?
İlk günden beri hiç değişmeyen felsefemiz en önemli kaynağımızın ekibimiz olduğu gerçeğiydi. Düğün.com'un henüz emeklemeye başladığı günlerde özgün içerik oluşturma ve arama motoru optimizasyonu (SEO) işine kafa yoran arkadaşlarla başladık. Siteyi beraber kurguladığımız tasarım ve teknolojik alt yapı işlerinden sorumlu arkadaşlarımız hala bizimle beraber. İlk senelerdeki en büyük odağımız organik yollarla yani arama motorları üzerinden siteye yüksek trafik çekmek idi. 2009 yılına geldiğimizde ise saha satış ekibimizi kurduk. Satış ekibimizin katkılarıyla her sene %100'ün üzerinde büyüme göstererek düğün sektörüne bambaşka bir değer katmaya başladık. Büyüdükçe ekibimize yaptığımız yatırımı arttırmaya ve pazarlama, teknoloji, içerik ekiplerini kuvvetlendirmeye devam ettik. 2013 yılında Aslanoba Capital'den aldığımız yatırım sonrasında ise daha da kuvvetli bir ekip kurma şansını bulduk. Şu anda kendi işlerinde çok deneyimli ve Düğün.com'u geliştirmek için sırt sırta vermiş 70 kişilik bir ekibimiz var. Bu ekibe daha konforlu bir çalışma alanı yaratabilmek adına şirket tarihimizin en büyük yatırımlarından birini gerçekleştirdik ve Galata'da kendi özel üssümüzü kurduk.
Aslanoba Capital'den nasıl yatırım aldınız?
Hasan Aslanoba ile tanıştığımda Aslanoba Capital internet sektöründe fark yaratan fikirleri olan, gelecek vaat eden internet şirketlerine yatırım yapma hedefindeydi. Düğün.com'u tanıdıktan sonra hızlı bir yatırım süreci geçirdik. Zira, Düğün.com Aslanoba Capital'in aradığı kriterlere oldukça uygundu. Yatırım sonrasında bizim günlük işlerimize hiç karışmadılar. "Siz bu işi biliyorsunuz, desteğimize ihtiyacınız olursa buradayız" dediler. Bu süreçte de know-how'larını açmada oldukça hızlı idiler.
Markanızın ismi nereden geliyor?
Düğün sürecinden geçen herkes bilir. Astrofizikçi de olsanız düğün yapmaya karar verdiğiniz an itibarıyla ne yapacağınızı, nereden başlayacağınızı bilemezsiniz. Amacımız kullanıcılarımıza bu konuda yardımcı olmak, düğünleri için ihtiyaçlarına cevap verebilecek firmalarla buluşturmak, tecrübelerimizi paylaşmak ve dünyadaki trendler'den haberdar olmalarını sağlayarak ilham verebilmek. Bütün bunları aynı çatıda toplayan bir platform için de Düğün.com'dan daha iyi marka ismi olamazdı.
İşe başlarken rehberlik anlamında destek gördünüz mü?
İşe başlarken en büyük rehberim, Amerika'da internet sektörü, düğün konusundaki tecrübelerimdi. Belirli bir süre Amerika'daki sorumluluklarıma danışman olarak devam ettim. Böylece, Amerika'da düğün hazırlıkları yapan çiftlerin beklentilerini, ihtiyaçlarını gözlemlemek ve Türkiye'de de benzer çözümler üretme şansım oluyordu.
İşinizde sizin için dönüm noktası sayılabilecek bir zaman dilimi kişi oldu mu?
Domain'i almamız, içeriğe öncelik vermeye karar vermemiz, saha satış ekibini kurmamız, yatırım almamız, Türkiye'de ve globalde Endeavor girişimcisi seçilmemiz, bizim için birer dönüm noktası oldu. Ayrıca, ekibe katılan herkes işi gerçekten sahiplendi ve Düğün.com'un çok daha iyi yerlerde olması için çok emek sarf etti.
Düğün.com'da evlenicek olan insanlar neler bulabilir?
Düğün.com olarak evlenecek olan çiftlerin tüm ihtiyaçlarına cevap veriyoruz. Öncelikle 24 farklı şehirde, düğün mekanından fotoğrafçısına, nikah şekerinden gelinliğe kadar 32 ayrı kategoride hizmet alacakları firmaları tek bir platformda bulmalarını ve bu firmalardan teklif almalarını sağlıyoruz. Ayrıca, evlilik hazırlığına girmiş çiftlere nereden nasıl başlamaları gerektiği ile ilgili, düğün mekanı seçimi esnasında dikkat edilecek unsurlardan; gelinlik ve saç – makyaj gibi konularda dünya trendlerine kadar bir çok alanda bilgilendirici içerik sunuyoruz. Son olarak sadece Düğün.com kullanıcılarının faydalanabileceği indirimler sunuyoruz. Böylece onlara hem maddi hem de zaman açısından çok büyük kazanç sağlıyoruz.
Şu an markanızın yönetimini nasıl yapıyorsunuz?
Takipçilerimiz açısından en önemli misyonumuz düğün planlama süreçlerini kolaylaştıracak ve hayallerindeki düğünü yaşamalarını sağlayacak ipuçları verebilmek. Bunun için sürekli kendimizi güncel tutmaya ve dünyayı takip etmeye gayret gösteriyoruz. Platformumuzda düğün yapacak çiftlere kendilerini tanıtan firmalar açısından da kendileri için en doğru kitleyle buluşmalarını ve iş potansiyellerini arttıracak teklifleri almalarını sağlıyoruz.
Markanızı kendi sektörünüz içinde, rakiplerinize göre nasıl konumlandırırsınız?
Düğün planlama konusunda çiftlere içerik ve bilgi sağlamaya çalışan alternatif firmalar da mevcut. Ancak, ülke çapında yayılma anlamında, ulaştığımız çift sayısı anlamında henüz Düğün.com'un büyüklüğüne yaklaşmış başka bir firma bulunmuyor.
Sizce, sizin başarınızın sırrı nedir?
Düğün.com'un başarısı kullanıcısı için en iyi içeriği yaratmaktan geçiyor. Kullanıcımızı ve ihtiyaçlarını anlamaya ve buna göre çözümler sunmaya çalışıyoruz.
Sektörünüz, Türkiye'de sizce nereye gidiyor?
Düğün sektörü özelinde bakarsak geçtiğimiz yıl İstanbul, Las Vegas'ı sollayarak dünyada en çok düğün yapılan şehir haline geldi. Öbür taraftan online dünya her geçen gün büyüyor ve zenginleşiyor. Her sektör gibi, düğün hazırlıkları da online platforma taşınıyor. Evlenecek çiftler araştırmalarını internet üzerinden yaparlarken, firmalarda gün geçtikçe internette bulunmanın önemine daha çok inanıyorlar. Bu noktada çok doğru bir yerde durduğumuzu düşünüyorum.
Düğün.com'un iş modeli nedir?
Düğün.com genel olarak "lead generation" işi yapıyor. Düğün hazırlığı içinde olan çiftlerle, hizmet alacakları firmaları tek bir platformda birleştiriyoruz. Çiftleri tüm mekanları, fotoğrafçıları tek tek dolaşmak ve farklı yollarla teklif istemek zahmetinden kurtarıyoruz. Tek bir platformda hizmet almak istedikleri tüm firmaların hizmet detaylarını inceliyorlar ve uygun gördüklerinden sadece 30 saniye içinde teklif isteyebiliyorlar. Çiftler siteyi kullanmak için herhangi bir ücret ödemiyorlar. Gelir modelimiz ise düğün yapacak çiftlere ulaşmak isteyen firmalar üzerine kurulu. Düğün sektöründe hizmet veren tüm firmalar; Düğün.com aracılığı ile potansiyel müşterilerinin direkt kendilerine ulaşmasını sağlıyorlar.
Hedef kitlenizi çoğunlukla kimler oluşturuyor?
Hedef kitlemiz evlilik hazırlığı yapan; 25- 35 yaş arası çiftler. Kadınlar araştırmaya biraz daha meraklı. Ancak, karar aşamasında tabii ki erkekler de en az onlar kadar söz hakkına sahip oluyorlar. Evlilik hazırlığı süreci yaklaşık 9 – 12 ay sürüyor. Çiftler özellikle bu dönem içerisinde sitemizden faydalanıyorlar.
Türkiye'de bir senede ne kadar düğün yapılıyor ve bunun kaçı Düğün.com üzerinden planlanıyor?
TÜİK verilerine göre Türkiye'de her sene 640.000 nikah oluyor. TÜİK detaylı bir bilgi vermiyor, ancak biz 500.000 düğün yapıldığını tahmin ediyoruz. Geçtiğimiz yıl 200.000 civarı çift düğünlerini planlarken Düğün.com'u kullandılar. Bu da evlenen her üç çiftten bir tanesine yardımcı olduğumuzu gösteriyor. 2014 için hedefimiz bu oranı üçte ikiye çıkarmak.
Türkiye'den Global Endeavor olmuş şirketlerden birisiniz. Bu süreç nasıl gelişti?
İlk görüşme Endeavor Türkiye ile gerçekleşti. Bizim ağzımızdan hikayemizi dinledikten sonra, Düğün.com'u değerlendirme sürecine aldılar. Endeavor ağındaki çok değerli kişilerden oluşan jüri görüşmesi ve yoğun bir mülakattan sonra, hikayemiz ve vizyonumuzu anlattığımız ülke jürisinin tavsiyeleri ile vizyonumuzu genişlettik. Son aşamada farklı ülkelerden adayların katıldığı uluslar arası seçim paneline gittik ve Endeavor girişimcisi olarak Endeavor ağına girdik.
Geleceğe dönük hedefleriniz ve planlarınız nelerdir?
Öncelikle şu anda aktif hizmet verdiğimiz şehir sayısı olan 24'ü daha da arttırmak, tüm Türkiye'deki çiftlere destek olabilmek istiyoruz. Önümüzdeki 2 yıl içinde ciromuzu 4'e katlamayı hedefliyoruz. Hedeflerimizi son 5 yıl içinde %100 gerçekleştirdik ve önümüzdeki yıllarda da %100 büyüme hedefliyoruz. Üçüncü fazda ise yurtdışı planlarımız bulunuyor. Daha çok düğünün olduğu Arap ülkelerini ve Türki Cumhuriyetlere yönelik bir büyüme planımız var.