İlknur Menlik - Sabah.com.tr
imenlik@comart.com.tr
Fonksiyonel gıdalar sağlığa olan faydaları ve besin içeriği nedeniyle rağbet görüyor. Bu kategorideki en önemli küresel ürünler arasında soya proteinli besinler, omega-3 yağ asitleri, lutein, probiyotikler, glukozamin, magnezyum ve kalsiyum gibi mineraller ve giderek yaygınlaşan koenzim Q10 yer alıyor. Özellikle probiyotikler gibi bileşenler, insan sağlığına olan faydaları nedeniyle tüm dünyada giderek artan bir itibar kazanıyor. Probiyotikler, iyi bir sindirime yardımcı olmak, alerjileri önlemek, kolesterolü düşürmek ve iltihapları tedavi etmek için kullanılıyor. Analistlere göre, hala gelişiminin ilk aşamalarında olan probiyotikli ürünler pazarı, 2015 yılına kadar küresel satışlarda yaklaşık 29 milyar dolar büyüklüğe ulaşacak. MarketsandMarkets'in "Ürünler, Uygulamalar ve Bileşenlere göre Probiyotik Pazarı – Küresel Trendler & 2019 Öngörüleri" raporuna göre probiyotik pazarı, 2012'de 26 milyar 126 milyon dolar büyüklüğündeydi. Pazar değeri açısından en büyük payı Asya-Pasifik ülkeleri alırken, Avrupa ikinci, Kuzey Amerika ise üçüncü sırada yer aldı.
Diğer taraftan, kendisi başlı başına fonksiyonel bir ürün olan süt bazlı gıda bileşenlerinin pazar büyüklüğü 2013'te 42,2 milyar dolar seviyesine çıktı. 2013'te küresel pazardan, pazar değeri olarak en büyük payı Avrupa alırken, onu Kuzey Amerika ve Asya-Pasifik ülkeleri takip etti. Yine MarketsandMarkets tarafından gerçekleştirilen "Tür ve Uygulamaya Göre Süt Bazlı Gıda Bileşenleri Pazarı – Küresel Trendler ve 2018 Öngörüleri" raporuna göre, süt bazlı gıda bileşenleri pazarının 2018 yılında 50 milyar dolar büyüklüğe ulaşması bekleniyor. Süt bazlı gıda bileşenleri içeren gıdalarda Kuzey Amerika ve Avrupa pazarlarının sabit bir büyüme göstermesi beklenirken, Doğu Avrupa'nın pazarın ihtiyaç duyduğu itici gücü sağlayacağı belirtiliyor. Yine Asya-Pasifik pazarındaki talep artışı, bu segmentteki hareketliliği arttıracak etkenler arasında yer alıyor.
Büyümenin yaşanacağı bir başka kategori ise tuz ve baharat pazarı… Tahminlere göre küresel tuz ve baharat pazarı 2019 yılında 16,6 milyar dolar boyutuna ulaşacak. Bu pazarda 2013-2019 arası yıllık büyüme oranın %4,8 olacağı belirtiliyor. 2012 itibarı ile tuz ve baharat pazarının hacmi 12 milyar dolardı. 2012'de Asya-Pasifik ve Avrupa pazarın itici gücü oldular. Bu iki bölgesel pazarın önümüzdeki dönemde de bu rolü sürdürecekleri düşünülüyor.
Çeşitli gıda kategorilerinde yapılan bu araştırma ve tahminlere göre, artan gelir düzeyi ile birlikte gıdalara yapılan harcama miktarının yükselmesi, değişen demografisi ve tüketicilerin değişen beslenme alışkanlıkları nedeniyle başta Çin, Hindistan, Japonya ve Güney Kore olmak üzere Asya-Pasifik bölgesi, küresel gıda pazarının önümüzdeki yıllarda büyümesinin itici gücü olacak.