Türkiye' de milyarlarca lirayı bulan Ar-Ge teşviklerindeki suiistimale büyük tırpan geliyor. Hükümetin öncelikli gündeminde sayıları 130'u bulan Ar-Ge merkezleri var. Buna göre, önümüzdeki süreçte patent ve faydalı model geliştirmeyen Ar-Ge merkezlerine verilen tüm destekler son bulacak. Her Ar-Ge merkezine hacmine göre yıllık bazda patent başvuru kotası getirilecek. Ar-Ge merkezlerindeki personel istihdamına ilişkin verilen teşvikler azaltılırken, proje bazlı sistem de seçenekler arasında.
40 MERKEZ SIFIR ÇEKTİ
Yıllık 6.5 milyar doların üzerinde teşvik verilen ve sayıları 130'u bulan Ar-Ge merkezleri 2013 yılında kötü bir sınav vermişti. Yakın zamanda SABAH'ın ortaya çıkardığı haberlerde de birçok merkezin devletten aldığı teşviki farklı alanlarda kullandığı belirlenmişti. 2013'te ise Türkiye'deki 40 Ar-Ge merkezinin yıllardır teşvik almasına rağmen sıfır patent başvurusunda bulunduğu tespit edilmişti. Yılda 20'nin üzerinde patent alan merkezlerin sayısı 25'i geçmiyor.
2 BİN MÜHENDİS 1 YIL NE İŞ YAPTI ?
Bir şirketin devletten Ar-Ge merkezi statüsü alabilmesi için en az 50 mühendis istihdam etmesi gerekiyor. Devlet, mühendislerin parası başta olmak üzere Ar-Ge merkezlerindeki tüm harcamaların yüzde 90'ını karşılıyor. Hiç patent alamayan 40 merkezde çalışan 2 bin mühendisin 1 yılda ne yaptığı da merak konusu.
KANAYAN YARAYA DÖNÜŞTÜ
Ar-Ge teşviklerinin son dönemde sağlıklı kullanılmadığını belirten Destek Patent Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Yamankaradeniz, milyarlarca liralık teşvike rağmen Ar-Ge merkezlerinin patent üretemediğini belirtti. Teşvik alan çok sayıda projenin verimli olmadığını söyleyen Yamankaradeniz, "Sistemin değişmesi gerekiyor. Patent üretmeyene teşvik verilmesin" dedi.
AR-GE PARSIYLA TEMİZLİKÇİ İSTİHDAM ETTİLER
SABAH, başta otomotiv olmak üzere birçok sektörde Ar-Ge usulsüzlükleri yapıldığını belgeleriyle ortaya çıkarmıştı. Bunlar arasında, şirketteki temizlikçi maaşının Ar-Ge teşvikinden ödenmesi, alınan teşvikle yazılım ithalatı gerçekleştirilmesi, hatta bazı otomotiv firmalarının Çin'den getirdikleri kopya otomobil prototiplerini yeniymiş gibi gösterip teşvik alması öne çıkmıştı.