Türkler bilgisayar oyunlarına geniş zaman ayırıyor. Newzoo araştırma şirketinin oyun sektörü araştırması, Türkiye'nin Polonya ve Rusya'nın ardından bilgisayar karşısında en çok vakit geçiren ülke olduğunu ortaya koyuyor. Araştırmaya göre yaklaşık 22.8 milyon kullanıcı bilgisayar karşısında geçirdiği zamanın yüzde 70'ini oyuna ayırıyor. Türkiye bu özelliğiyle Batı Avrupa ülkelerinin ilerisinde. Brezilya ise sosyal ağlar üzerinden oynanan oyunlarda ilk sırayı alıyor. Bu durum Brezilya'daki şirketlerin etkinliklerini genelde sosyal ağlar üzerinden oyunla düzenlemesini sağlıyor.
GELİR 18'İNCİ SIRADA
Türkiye'de kullanıcılar bilgisayar karşısındaki zamanlarının üçte ikisini oyunla geçirirken, oyun sektöründen elde edilen gelirlerde neredeyse Türk üretici yok. Türkiye, oyun sektöründen elde edilen gelirlerde 18'inci sırada yer alıyor. Üstelik bu geliri elde eden şirketlerin bir çoğu yerli değil. Oysa oyun da yerli otomobil gibi dikkatle takip edilmesi gereken ve ulusal strateji yaratılması gereken önemli bir alan. Türkiye'nin dizi sektöründe olduğu gibi bu alanda da ihraç eden ülke olması zor değil. Ancak ülke politikası haline getirilip uzun vadeli destekler olmazsa sadece tüketici konumunda kalmak kaçınılmaz.
YERLİ KARDEŞLER ALMANYA'NIN GÖZ BEBEĞİ OLDU
Türkiye'deki bilgisayar kullanıcıları oyuna Almanya'dan daha fazla zaman ayırsa da, üç Türk kardeşin ülkede kurduğu Crytek gibi şirketler dünyanın sayılı stüdyolarından birini ortaya çıkardı. Tıpkı futbolda olduğu gibi oyunda da Almanlar insan kaynağını yönlendirme konusunda oldukça başarılı. Türkiye'ye de yatırım yapmak için çaba harcayan Crytek'e Almanya'nın göz bebeği şirketlerden biri olarak bakılıyor.
Operatörler geliştirmede yok
Newzoo
araştırması oyun severlerin yüzde 70.9'unun mobil platformda oyun deneyimi yaşamayı sevdiğini gösteriyor. Bu veriler cep telefonu ekranında da en çok yaptığımız hareketlerden birinin oyun oynamak olduğunu ortaya koyuyor. Bu durum, mobil operatörlerin oyun konusunu yeterince ciddiye almayarak stratejik hata yaptıklarını açıkça ortaya koyuyor. Şu anda sadece TTNET oyun portalı konusunda ciddi yatırımlar yapıyor. Ancak onlar da satış tarafında deneyim sahibi. Oysa tüm telekom şirketlerinin vakit kaybetmeden üretici konumuna geçerek, geliştiricileri destekleyecek program hazırlamalarında fayda var.
Çin Ordusu iş başında
Çin, oyun pazarında da hızlı büyümesiyle göze çarpıyor. 2014'ün ilk çeyreğinde 1.7 milyar dolar gelir elden Çinli Tencent, özellikle servis gelirleriyle rakipleriyle arasındaki farkı açıyor. Arkasından ABD'li Microsoft ve EA Game geliyor. Firmaların çeyrek gelirleri Türkiye'de telekom şirketlerinin gelirlerini geride bırakmaya yetiyor. Yani küçümsenen oyunlar dev birer gelir kaynağına dönüştü.
İnternette kanatlandılar
Türkiye'de ve dünyada çok kullanıcılı online oyunlar, ücretsiz gibi görünen kapıdan kullanıcıları alıyor. Oyun gelirlerini sadece oyun kopyası satarak kazanamayacaklarını gören şirketler, abonelik, hizmet satışı ve üyelik gelirlerini artırmaya çalışıyor. Ancak en önemlisi içerik ve teknoloji olarak fikri mülkiyet haklarını geliştirmek. Şimdi pek çok şirket bu konuda çaba harcıyor.
Dört ekranda oyun keyfi
Mobil platformlar dokunmatik ekran ve sosyal ağlarla coştu. iPad ve iPhone üzerinden mobil oyun gelirleri ciddi bir şekilde artış gösterdi. Mobil oyunlar, konsol oyunları derken milyonlarca kullanıcının olduğu ekosistemler oluştu. Newzoo araştırması Türkiye'deki kullanıcıların yüzde 15.2'sinin 4 ekranda oyun oynadığını ortaya koyuyor.