HSBC Türkiye'nin 8 milyon dolara kadar cirosu olan müşterilerine hizmet vermeyeceğini açıklaması Türkiye ve dünyadan tepkilere neden oldu. Birçok ülkede binlerce küçük işletme ayrımcılıktan şikâyet ediyor ve bankanın kendilerine zarar verdiğini belirtiyor. Türkiye'de iş dünyası HSBC'nin kararını "KOBİ'leri sıkıntıya sokmak için yapıyor. Seçimler öncesinde bu girişim manidar. Yeni kredi bulamayabiliriz" diye yorumladı. Yurtdışındaki müşterilerine çıkış için 60 gün süre veren bankanın bunu Türkiye'de 30 güne indirmesi de iş dünyasının tepkisini çekti.
UYGULAMA BU YILBAŞINDA BAŞLADI
HSBC yılbaşından bu yana Birleşik Arap Emirlikleri, Kanada, ABD, Hindistan ve Mısır gibi birçok ülkede müşterilerine gönderdiği mektupla hesapları kapatıyor. Bankanın uygulaması yılbaşından bu yana sürüyor.
'ACIMASIZ VE AYRIMCI'
Bankaya
küresel alandaki tepkilerden birini Kanadalı bir çiçekçi gösterdi. 22 yıldır HSBC müşterisi olduğunu söyleyen Vancouverlı Gabriel Yiu, mektubu alınca şok yaşadığını belirterek, "Bu acımasız ve ayrımcı bir davranış. Bütün işlerimiz, çeklerimiz, ödemelerimiz bu banka üzerindendi.
İşimizi baltalayacak" dedi.
KRİZ ÇIKARMAK İÇİN BU KARAR ALINIYOR
İstanbul
Ticaret Borsası (İTB) Başkanı Çamur Ali Kopuz da, HSBC'nin diğer ülkelerde de benzer karar aldığını, ancak Türkiye'deki uygulamanın ekonomiyi krize sokmak için yapıldığını söyledi. Diğer ülkelerdeki şirketlere 60 günlük süre verilirdiğini, Türkiye'de ise bunun 30 günle sınırlandırıldığını hatırlatan Kopuz, "Bu karar KOBİ'leri sıkıntıya sokacaktır. Bunlar seçim döneminde yapılan maksatlı kararlar. İş planını bankalardan aldığı periyodik kredilere bağlayan KOBİ, 30 günlük süre içinde yeni bir banka bulamaz. Bulsa bile zamanında kredi alabilmesi şüpheli" diye konuştu.
KREDİLERİ GERİ ÇAĞIRACAK MI?
HSBC, kararın ardından en çok merak edilen "Krediler geri çağrılacak mı?" sorusunu yanıtladı. Bankanın Türkiye Ticari Bankacılık Grup Başkanı Burak Zeylan, "Müşterilerimizin kredilerini geri çağırmamız, vadesinden önce ödenmesini talep etmemiz gibi bir durum söz konusu değil" dedi. Zeylan, bankanın müşterilerine tanıdığı 30 günlük süreyi esnetebileceklerini de söyledi. Zeylan, "Özel bir iletişim ekibi kurduk. Müşterilerimizden zor durumda kalanlar olursa her türlü kolaylığı sağlarız" dedi.
ESNEKLİK TANINACAK
Bu süreçte müşterilerin ticari faaliyetlerini zorlayacak bir uygulama yapılmadığını belirten Zeylan, şunları söyledi: " Ticari bankacılık portföyümüzü de gözden geçirdiğimiz bu değerlendirmelerin sonucunda, en iyi şekilde hizmet vereceğimizi düşündüğümüz ve kaynaklarımızı bu amaçla en verimli şekilde kullanacağımız müşterilerimize odaklanmayı hedefliyoruz."
ZAMANLAMA MANİDAR OLDU
İş
dünyasının liderleri, KOBİ'lerin 'rotatif' adı verilen ve 3-6 aylık sürelerle otomatik olarak yenilenen kredilere göre üretim planlaması yaptığını belirterek HSBC'nin bu kararının ardından en azından 3 aylık süre içinde yeni kredi bulunamayacağını söyledi. Anadolu Aslanları Derneği (ASKON) Başkanı Mustafa Koca, bankanın bu kararını sert bir dille eleştirdi. Mustafa Koca, Türkiye'nin cumhurbaşkanlığı seçimlerine giderken bu tip manipülasyonların manidar olduğunu söyledi. Koca, Türkiye'nin seçim ortamı, Gazze, Suriye, Irak gibi sıkıntılarla uğraşırken HSBC'nin aldığı kararı 'yangına' benzin dökmek olarak nitelendirdi.