X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Perakendede gölge oyunu
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Perakendede gölge oyunu

  • Giriş Tarihi: 7.8.2014

Perakende sektörünü 'gölge ithalat' korkusu sardı. Markaların ana distribütörlerini devre dışı bırakıp yurtdışındaki spot piyasadan mal getiren ithalatçılar hem vergi kaçırıyor hem de cari açığı tetikliyor

Perakende sektörü Türkiye'de 1 milyar doları aşan taklit pazarından sonra şimdi de gölge (paralel) ithalata savaş açtı. Avrupa ve ABD'nin elinde kalan 3-5 dolarlık binlerce tekstil ürünü ve aksesuvarı Türkiye'ye sokarak hem cari açığı artıran hem de vergi kaçıran gölge ithalatçıların sayısı hızla artmaya başladı. Mağazalar açıp, fuar düzenleyen bu ithalatçılar, ürünleri markaların Türkiye'deki ana distribütörlerinden değil, yurtdışındaki spot piyasadan alıyor, orijinalinin yarı fiyatına da satıyor. Ana distribütörlerin Türkiye'de yaptığı milyonlarca liralık reklam pastasından tek kuruş vermeden yararlanan ithalatçılar, müşteriye satış sonrası destek ve tamir gibi hiçbir destek de sunmuyor. Tüketici ürün hatalı çıktığı ya da bozulduğu zaman muhatap bulamıyor, mağdur oluyor. Paralel ithalatçılar, gümrükte outlet ürünü düşük faturayla ülkeye sokarak vergi de kaçırıyor. İnternet yoluyla da satış yapan bu firmaların ürünlerin arasına sahte karıştırdığı da iddia edildi.

DİSTRİBÜTÖRLER ZORDA
Bu durumdan en çok şikâyet eden sektörlerin başında saat ve aksesuvar geliyor. Saat&Saat'in patronu Ramazan Kaya, son dönemde herhangi bir saatçiden sahte ürün alıp bozulduğu için kendilerine gelen mağdur tüketici sayısının arttığını söyledi. Saat&Saat olarak 75 kişinin çalıştığı bir satış sonrası destek servislerinin olduğunu belirten Kaya, "Bizim distribütörü olduğumuz markaları yurtdışından paralel getiren ithalatçılar var. Ancak hiçbir şekilde tüketiciye satış sonrası hizmet vermiyorlar. Hatta ürünlerin arasında sahteleri de var. Ancak tüketici bunun farkında değil" dedi. Distribütörü oldukları markalar için yıllık 15 milyon TL reklam harcaması yaptıklarını söyleyen Kaya, "Paralel ithalatçılar reklam da yapmıyor. Bizim markalara yaratmış olduğumuz imajı kullanıyor. Bir kasa, bir masayla iş yürütüyorlar" diye konuştu.

AVRUPA'NIN ÇÖPÜ GELİYOR
Burberry, Lacoste gibi birçok markanın Türkiye distribütörü Eren Retail'in Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Eren, "Türkiye maalesef Avrupa'nın çöplüğünü temizleyen ülke konumuna geldi" dedi. Nihai tüketicinin modası geçmiş ürünü bilmediğini belirten Eren, "Avrupa'daki outlet ürünleri getirip burada sezon ürünü gibi satıyorlar. Bunlara taklit de karıştırıyorlar. Gümrükten ürünleri sokarken fiyatı düşük gösterip az vergi veriyorlar" diye konuştu. Paul&Shark'ın Türkiye temsilcisi Selçuk Güzenge de, paralel ithalatçılar nedeniyle Türkiye'deki yabancı markaların tedirgin olduğunu söyledi.

CARİ AÇIĞA DARBE
Paralel ithalatçılar ürünü yurtdışından çok ucuza aldıkları için, yüksek sayıda mal getirip Türkiye'den çok para çıkmasına neden oluyor. Dolayısıyla döviz karşılığında ülkeye getirilen her ürün cari açığı negatif etkiliyor. Avukat Vehbi Kahveci, "Türkiye'den Avrupa'nın yatık dediğimiz sezonu geçmiş, hatta çöp ürünü için yüksek paralar yurtdışına gidiyor. Paralel ithalatçılar bu işi çok kârlı görüyor. Ancak yaptıkları tamamen emek hırsızlığı" dedi. Son dönemde kendisine bu konudan şikâyetçi birçok marka sahibinin başvurduğunu belirten Kahveci, "Bu haksızlığı önleyecek bir yasal düzenleme şart" diye konuştu.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.