İlknur Menlik - Sabah.com.tr
imenlik@comart.com.tr
Pazar araştırma şirketi Euromonitor International'ın Eylül ayında açıkladığı 2015 Ambalajlı Gıda Raporu araştırma verilerine göre 2013 yılında %3,6'lık büyüme sergileyen küresel ambalajlı gıda perakende satışları bu yıl itibariyle 2,4 trilyon dolara ulaştı. Rapor, önümüzdeki 5 yıla ilişkin bazı tahminleri de içeriyor.
Araştırma verileri, 2014 yılında hem tatlı ve tuzlu atıştırmalıklar hem de şekerleme satışlarında tüm zamanların en yüksek rekorunun elde edildiğini gösteriyor. Tatlı ve tuzlu atıştırmalıklar 125 milyar dolara ulaşırken, şekerleme perakende satışları 198 milyar dolar değerine yükseldi.
Rapora göre 2019 yılında da benzer bir güçlü büyüme görülecek. Araştırmanın dikkat çekici sonuçlarından birini, küresel ambalajlı süt ve süt ürünlerinin perakende satış değerinin 550 milyar dolara yükseleceği tahmini oluşturuyor. Bu miktarın yarısının sadece 8 ülkeden elde edileceği belirtiliyor. Bu ülkeler raporda, Çin, ABD, Brezilya, Rusya, Fransa, Japonya, Almanya ve İngiltere olarak sıralanıyor.
İlgi çekici bir başka tahmine göre, önümüzdeki beş yıl içerisinde ambalajlı gıda pazarında en hızlı büyüyen kategori bebek maması olacak. 2019 yılına kadar bu kategorinin %7,8 yıllık bileşik büyüme oranı sergileyeceği tahmin ediliyor. Bu büyümede en büyük pay ise küresel mali krizin ekonomik büyüme üzerinde ciddi bir etkisinin görülmediği gelişmekte olan bölgelerin pazarlarında olacak. Bu bölgelerde doğum oranlarının oldukça yüksek olduğuna dikkat çekilen raporda; tek çocuk politikasına rağmen Çin'in de bu büyümede oldukça önemli miktarda payı olacağı kaydediliyor.
Ambalajlı gıda sektöründeki bu gelişmelerin etkilediği en önemli sektörlerden biri olan ambalaj sektörünün ise 2018 yılına kadar yıllık büyüme oranının %4 olması bekleniyor. Smithers Pira tarafından hazırlanan yeni bir piyasa değerlendirme raporuna göre küresel ambalaj satışları, reel oranlarda %3 artarak 2013 yılında 797 milyar dolara ulaştı.
The Future of Global Packaging to 2018 (2018 Yılına Kadar Küresel Ambalajlamanın Geleceği) adlı raporda, küresel ambalajlama pazarının beş yıllık ayrıntılı gelecek tahminine yer veriliyor.
Rapor, ambalaj sektöründe büyümeye neden olan birçok etmeni ele alıyor; bunlara teknik gelişmeler, ambalaj başına maliyet, sürdürülebilirlik girişimleri ve belki de en önemlisi Asya-Pasifik, Güney ve Orta Amerika ve Doğu Avrupa'da tüketici sınıfının büyümesi de dahil.
Bu bölgelerdeki başta gıda olmak üzere pek çok sosyal ve pazar eğilimleri son yıllarda ambalajlamadaki gelişmeler üzerinde önemli etkiler yaratıyor. Gıda ambalajlama talebine ilişkin orta vadeli tahminlere gelince; bu kategoride 2018 yılına kadar ortalama %3,4 büyüme oranı olacağı öngörülüyor. Bu da segmentin 2018 yılında yaklaşık 284 milyar dolar değerine ulaşacağı anlamına geliyor. Yine aynı dönem boyunca içecek ambalajlama tüketiminin 2018 yılına kadar 102 milyar dolar değerine ulaşarak yıllık ortalama %3,3 oranında büyüyeceği tahmin ediliyor.