Amasya Elması, Silifke Çileği, Bursa Şeftalisi, Malatya Kayısısı gibi yerel meyvelerin şanı ülke sınırlarını aşıyor. 68 yıldır dünya meyve suyu pazarının önemli oyuncularından olan Tropicana da, 2013'te Türkiye pazarına girdiğinde yerel meyvelerin önemini fark edenlerden. Dünya çapında uzmanlarla 2.5 yıllık çalışma sonrası bir Türkiye konsepti oluşturan Amerikalı bu şirket, yerli rakiplerini Bursa'nın şeftalisi, Malatya'nın kayısısı Silifke'nin çileğiyle vurma kararı aldı. Aldı ancak, bu ürünlerde sürekliliğin hiç de kolay olmadığını kısa sürede gördü. 1998'den bu yana PepsiCo bünyesinde olan şirketin Türkiye Pazarlama Kıdemli Direktörü Alpagut Çilingir, Egeli ve tarıma hiç de yabancı olmayan bir geçmişe sahip. Sorunun temelinde Anadolu'daki 'ezbere tarım' anlayışının yattığını bütün ekip olarak fark ettiklerinde ilk yaptıkları, Boğaziçi Üniversitesi Yaşam Boyu Eğitim Merkezi'ni (BÜTEM) de alarak sürdürülebilir meyve bahçeciliğini çiftçilere öğretmek üzere kolları sıvamak oldu. Tropicana Bahçe Okulları projesi de böyle doğdu.
3 YILDA 1000 ÇİFTÇİ
Bursa ve Malatya'dan başlayan proje kapsamında 3 yılda binden fazla çiftçiye eğitim verilmesi planlanıyor. Okullar burada oturduktan sonra proje yerel meyvesiyle ünlü diğer şehirlere de gidecek.
12 BİN FİDAN VERİLDİ
Alpagut
Çilingir, Bursa ve Malatya'da toplam 150 çiftçinin eğitimlere katıldığını söylüyor. Çilingir, "Ürünlerimizin üzerine Bursa Şeftalisi etiketi koyuyoruz. Ancak yılın tamamında bunu yapmak mümkün olmuyor. İl ziraat fakültelerini de yanımıza alarak köylülere verimli tarımın nasıl yapılacağını anlattık. Fidan ne zaman dikilir, ilaçlanır, toplanır bunları uzmanlarla birlikte köylüye anlattık" diyor. Proje kapsamında her iki ilde de 6'şar bin adet kayısı ve şeftali fidanı dağıttıklarını söyleyen Çilingir, çiftçilere 'ille de mahsulü bize satacaksınız' diye dayatmadıklarının altını çiziyor. Projeyi, "Fidanlar 2-3 yıl sonra meyve verecek. 25 mühendisimizle çalışıyoruz. Bursa'da 3 yılda 50 bin şeftali fidanı dağıtacağız" sözleriyle anlatıyor.
MEYVEYİ YİYİP SUYUNU İÇMİYORUZ
Türkler
yıllık kişi başı 91 kilogramla dünyanın en fazla meyve tüketenleri arasında. Ancak aynı durum meyve suyu için geçerli değil. Kişi başı 12 litre meyve suyu tüketiliyor. Bu rakam İngiltere'de 44 litre.
YEREL MEYVE, SUYUNU DA SEVDİRDİ
2013'te meyve suyu sektörünün hacmi 968 milyon litreyken Tropicana'nın lansmanından sonraki 15 ayda pazar yüzde 6.3 büyüdü. Bunun yüzde 4.9'unun Tropicana'dan geldiğini belirten Alpagut, "Demek ki yerel meyveler daha çok sevildi" diyor.