Ortadoğu ve Afrika'ya milyarlarca dolarlık ihracat gerçekleştiren iş dünyasını 24 Nisan korkusu sardı. Sisi liderliğindeki darbe yönetimi, 24 Nisan'da Türkiye-Mısır ve Mısır-Suudi Arabistan arasındaki deniz ve karayolu transit taşımacılığı anlaşmasının askıya alınacağını yerel kaynaklarına duyurdu. 3 yılda bir rutin olarak yenilenen anlaşmanın bu sene devam etmemesi Türk ihracatçısı ve nakliye sektöründe soğuk duş etkisi yaptı. Zira Libya ve Suriye'deki gerginlik nedeniyle Ortadoğu'ya açılan tek kapı durumundaki Mısır'ın da kapanacak olması milyarlarca dolarlık ihracatın bir anda kesilmesi anlamına geliyor.
CİBUTİ VE ÜRDÜN
24 Nisan kabusu hükümet ve sektör temsilcilerinin öncelikli gündemine girdi. Böyle bir uygulamanın Türkiye'den daha fazla Mısır'a zarar vereceğini ifade eden Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Mehmet Büyükekşi, "Önceliğimiz böyle bir uygulamanın hiçbir şekilde hayata geçmemesidir. Bugün Mısır'da Türkiye'nin 2 milyar dolarlık yatırımı söz konusu. Ayrıca çok ciddi şekilde karşılıklı ticaret yaşanıyor. Böyle bir hamle Türkiye'den çok Mısır'ın kendisine zarar verir. Ancak en kötü ihtimale dahi hazırlıyız. Bilindiği üzere Cibuti'de Türkiye'nin ciddi bir ulaşım yatırımı var. Afrika için önemli bir giriş kapısı. Ayrıca Ürdün alternatifi de masaya gelebilir" şeklinde konuştu. Yaşanan sorunun bölge ekonomisi için önemli bir kriz haline geldiğini ve bütün firmaların sıkıntıya düştüğünü belirten Hatay Ro-Ro A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Güler ise daha fazla gecikmeden artık ortak bir çözüm bulmanın vakti geldiğini söyledi. Güler, "Sorun sadece nakliyecilerin sorunu olmaktan çıkarak, ihracatçının, turizmcinin, esnafın ve hatta sıradan vatandaşın sorunu oldu. İhracat yapılamadığı için üretim yapılamıyor. Bu nedenle sıkıntıya düşen birçok firma kapanma tehlikesiyle karşı karşıya kalıyor. Ortak bir çözüm yolu bulamazsak, ülke olarak çok daha büyük sorunlar yaşayacağız. Söz konusu anlaşmanın yenilenmesi bölgemizdeki ticaret ve ekonomik dengeler açısından çok önemlidir. Bu hattın ne olursa olsun yaşatılması gerekir. Aksi halde tüm Ortadoğu pazarını kaybedebiliriz" dedi.
TEKSTİLCİLER ACİL ÇÖZÜM BEKLİYOR
Mısır
krizi tekstilcinin de öncelikli gündeminde. İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Hikmet Tanrıverdi konuyla ilgili şu açıklamayı yaptı: "Mısır hükümetinin, 23 Nisan'da sona erecek Türkiye-Mısır ve Mısır- Suudi Arabistan arasındaki deniz ve karayolu transit taşımacılığı anlaşmasını yenilenmeyeceği konusunu Ekonomi Bakanlığı'na ilettik. Bu hattın kapanması Ortadoğu'ya yapılacak olan ihracat için büyük bir sıkıntı yaratır. Zaten içinde bulunduğumuz dönem çevre ülkelerdeki ekonomik ve siyasi nedenlerden dolayı ihracatımız için son derece zorlu. Bir de bu hattın kapanması nedeniyle Ortadoğu'ya yapılan ihracatta maliyet artar, teslimatta gecikmeler olur. Rusya ve Ukrayna'ya, Libya ve Mısır'a yapılan ihracatta kayıp var. Dolayısıyla taşımacılık alanındaki bu anlaşma bizi olumsuz etkileyecektir."