2013'te Gezi olayları döneminde açılan Shangri-La Bosphorus, iki yılda büyük bir başarı elde ederek yüzde 90 doluluk oranlarını yakaladı. Shangri- La Bosphorus İstanbul Genel Müdürü Vito Romeo, otelin dünyadaki 91 Shangri-La arasında 3'üncülüğe yükseldiğini belirterek, "Hedefimiz birinci olmak. Ardından ikinci otel de açılabilir" dedi. Türk turizmi ve ekonomisini değerlendiren Romeo ile 2015 yılını ve uzun vadede hedeflerini konuştuk.
Shangri-La'nın Türkiye'den çıkması gibi söylentiler söz konusu. Böyle bir durum var mı?
Sizin de söylediğiniz gibi sadece söylentiden ibaret. Otellerin büyük bir kısmı yatırımlarını sadece yönetim kontratı üzerinden yapar. Oysa ki Shangri-La İstanbul'da otel hisselerinin yüzde 50'sine sahip. Bu da Shangri-La'nın Türkiye'ye ne kadar önem verdiğini gösteriyor. Bizim Türkiye yatırımımız kısa ve orta vadeli değil. Zaten otelin doluluk oranından kârlılığına kadar iki yıl öncesinin çok üzerindeyiz. Otel yönetimi de Türkiye'de olmaktan çok memnun.
Ancak iki yıl öncesi Gezi olaylarına denk geliyor. O dönemle bugünü kıyaslamak ne kadar doğru...
Kesinlikle o döneme göre kıyaslama yapmak doğru değil. Ancak sonraki dönemlerde örneğin geçen yıl doluluk oranlarında yüzde 90'ları yakaladık. Oda fiyatlarımızın 400 eurodan başladığını düşündüğünüzde bu ciddi bir başarı.
2014'te bu hızlı sıçrayış nasıl oldu?
İstanbul'un 2014'te tripadvisor'da en çok merak edilen şehirler arasında ilk sıraya oturması ciddi etki oluşturdu. O dönemde dünyada lüks segment sıralamasında yer alan otellerin üst düzey yöneticileri bana İstanbul'dan yer aradıklarını ve ilk fırsatta bu şehre gireceklerini söylediler. İstanbul artık bu manada olunmak istenen bir yer.
2015 yılı nasıl gidiyor?
2015'te ilk 6 ayda geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 15-20 ciroda daha iyiyiz. Yılın ikinci yarısında bu oranın yüzde 30'ları bulacağını düşünüyoruz.
İKİNCİ SHANGRİ-LA'YI AÇABİLİRİZ
Uzun vadede planlarınız neler? İkinci bir Shangri-La olabilir mi mesela?
91 Shangri-La arasında İstanbul, 3'üncü sırada yer alıyor. İlk etapta hedefimiz bu otelimizin bilinirliğini artırmak ve birinciliğe çıkarmak. Uzun vadede tabi ki ikinci bir Shangr-La olabilir. İstanbul bunu kaldıracak bir şehir. Okuduğum bir makalede 2017'de Çin ve Hindistan'dan sonra en hızlı büyüyen ikinci ekonominin Türkiye olabileceğine dair bir analiz vardı. Bu tüm sektörlere yansır ve turizme de ciddi katkıları olacaktır. Bunların yanı sıra hükümetin yaptığı 3'üncü Havalimanı, THY'nin 108 ülkede 260 noktaya uçması, vizelerin kaldırılması gibi çalışmalar bu ülkeye olan ilgiyi artırıyor.
Seçim sonuçlarını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Yüzde 86'lık yüksek katılım oranıyla, Türk demokrasisi için çok önemli bir seçim oldu. Az önce bahsettiğim projelerin yanı sıra son 13 yılda büyük başarılara imza atan hükümetin çalışmaları heba edilmeden ve üzerine eklenerek yol alınmalı.
RUS TURİST % 20 ARTTI
Türkiye'nin Irak, Suriye gibi komşu ülkelerinde sorunlar var. En büyük pazarlarından Rusya ekonomik kriz yaşıyor. Bu gibi çevresel faktörler sizi nasıl etkiliyor?
Bizim otelimize Rusya'dan gelen turist sayısında geçen yıla oranla yüzde 20 oranında artış var. Euro karşısında rublenin erimesi nedeniyle AB ülkelerini tercih eden zengin Rus turist Türkiye'ye kaydı. Bu durum artarak devam edecektir. Ben yıl sonunda çok büyük bir kayıp yaşanacağını düşünmüyorum.