X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Boğaz'ın köstebeği emekliye ayrıldı
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Boğaz'ın köstebeği emekliye ayrıldı

  • Giriş Tarihi: 28.8.2015 11:18 Güncelleme Tarihi: 28.8.2015 11:40
Boğaz'ın köstebeği emekliye ayrıldı
Boğaz'ın köstebeği emekliye ayrıldı

Avrasya Tüneli, 2016 yılı sonunda hizmete girecek.

Göztepe-Kazlıçeşme arasında seyahat süresini 100 dakikadan 15 dakikaya indirecek olan 3 bin 344 metrelik Avrasya Tüneli kazısını planlanan süreden 6 ay önce bitiren tünel delme makinesi (TBM) emekliye ayrılacak. Haydarpaşa'dan başladığı kazı çalışmasını Çatladıkapı'da sonlandıran TBM'in, burada üretici firma tarafından sökülecek. Projeyi yap-işlet-devret modeliyle yapan Yapı Merkezi'nin İnşaat Murahhas Azası Başar Arıoğlu, "Bazı büyük ve ağır ve yıpranmış parçaları Türkiye'de hurdaya ayrılacak. Başka bir makinenin inşaasında işe yarayabilecek parçalar ise sökülüp fabrikasına dönecek. Birkaç gün evvel en önemli varlığımız olan makine şu anda inşaatın devam edecek aktiviteleri için bir engel teşkil ediyor ve süratle şantiyeden çıkartılması lazım. Arkadaşlarımız şimdi buna çalışıyor" dedi.

DÜNYADA 2. SIRADA

Yap-işlet-devret modeliyle Türk-Kore Ortak Girişimi ATAŞ'ın, otomobiller için İstanbul Boğazı'nın altına inşa ettiği 14,6 kilometrelik Avrasya Tüneli'nin kazı çalışması 19 Nisan 2014'te başlatıldı. İstanbul Boğazı şartlarına göre özel olarak üretilen TBM, 3 bin 344 metrelik kazı çalışmasına Haydarpaşa'dan başladı. Günde 8-10 metre kazı yapan TBM, çalışmasını planlanan süreden 6 ay önce tamamladı. TBM'nin iki kıta arasındaki kazısı 490 günde tamamlandı. TBM, geçen hafta sonu Başbakan Ahmet Davutoğlu'nun da katıldığı törenle son kazısını yaptı ve Çatladıkapı'ya ulaştı.Almanya'da üretilen 4 katlı bina yüksekliğindeki TBM, Yıldırım Bayezid'in adını taşıyor. TBM, 11 bar değerindeki işletme basıncı ile dünyada 2'inci sırada, 13,7 metre kazı çapı ile dünyada 6'ncı sırada yer alıyor. 1500 tonluk makinenin, uzunluğu ise 130 metre. Makine, destek ekipmanlarıyla birlikte 150 milyon dolara mal oldu. Üretici Herrenknecht firması mühendislerince tünel açma makinelerinin Rolls Royce'u olarak nitelendiriliyor. TBM, İstanbul Boğazı zemin şartlarına, basınç ortamına özel tasarlandı.

Yapı Merkezi İnşaat Murahhas Azası Başar Arıoğlu, "TBM'ler çapları büyüdükçe özelleşiyorlar. Bu TBM de burası için özel üretilmiş bir TBM'di. Yani çapı tam bizim tünel için, teknik özellikleri de tam bizim tünelin geçtiği zemin özellikleri için. Bu sebeple, başka bir projede bu TBM'in kullanılması ihtimali düşük" dedi.


YIPRANAN PARÇALAR HURDAYA GİDECEK

TBM'nin üretici firma tarafından söküleceğini belirten Aroğlu, "Bazı büyük ve ağır ve yıpranmış parçaları Türkiye'de hurdaya ayrılacak. Başka bir makinenin inşasında işe yarayabilecek parçalar ise sökülüp fabrikasına dönecek. Mesela makinenin acil durum odası hiç kullanılmadı. Yepyeni duruyor. Bazı kompresörler, tanklar, trafolar, pistonlar gibi parçalar fazla yıpranmıyor ve bakım ve kontrolden sonra kullanılabilir. Bir kaç gün evvel en önemli varlığımız olan makine şu anda inşaatın devam edecek aktiviteleri için bir engel teşkil ediyor ve süratle şantiyeden çıkartılması lazım. Buna çalışıyor arkadaşlar şimdi" diye konuştu.

1672 BİLEZİKTEN OLUŞAN TÜNEL

Avrasya Tüneli Projesi, Yap-İşlet-Devret modeliyle yaklaşık 1 milyar 245 milyon dolarlık finansmanla gerçekleştiriliyor. Yatırım için 960 milyon dolarlık uluslararası kredi sağlanırken, 285 milyon dolarlık özkaynak da Yapı Merkezi ve SK E&C tarafından temin edildi. 1.672 bilezikten (ring) oluşan tünelde, olası büyük bir depreme karşı tünelin dayanıklılığını artırmak amacıyla iki ayrı noktada sismik bilezik monte edildi. Ayrıca tüneldeki bileziklerin üretiminde kullanılan yüksek performanslı prekast beton,100 yıl servis süresi hedeflenerek, Yapı Merkezi tesislerinde üretildi.

127 YIL ÖMÜRLÜ

Uluslararası sertifika kuruluşunca yapılan analiz ve simülasyonlarda segment ömürlerinin en az 127 yıl olduğu rapor edildi. 2 bin 124 çalışanın görev aldığı, toplam 250 iş makinesinin kullanıldığı projenin tasarım ve inşaatını gerçekleştirecek olan Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım AŞ, tünelin 24 yıl 5 ay süreyle işletilmesini üstlenecek.

Proje yatırımı için kamu kaynaklarından hiçbir harcamada bulunulmuyor. İşletme süresinin tamamlanması ile Avrasya Geçişi kamuya devredilecek. Araç geçiş ücretleri açılış yılında tek yönde otomobiller için ilk yıl KDV hariç 4 dolar, minibüsler için KDV hariç 6 dolar olarak uygulanacak. Avrasya Tüneli, 2016 yılı sonunda hizmete girecek.

kalan karakter 1000

DD DD

acaba bu proje kamu projesi olsaydi kac katina mal olurdu ve kac kati daha uzun surerdi?

Aynı Görüşte misiniz?
evet5
hayır0
cevapla 29.08.2015 02:13
Yörük KURT Yörük KURT

Müthiş.Vatan , millet , hükümet sağolsun.

Aynı Görüşte misiniz?
evet7
hayır0
cevapla 29.08.2015 00:16

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.