Türkiye'nin doğusunda yaşayan tüketiciler, kuyumcuların pırlantaya yatırım yapmaması nedeniyle mücevher alışverişlerini internet üzerinden yapmaya başladı. Bu bölgede 14 ve 18 ayar altının gelenekselleşen arzı ve pırlantanın satışta belli bir bilgi birikimi gerekliliği kuyumcuları ürkütüyor. Doğu'da giderek artan yüksek öğrenim oranı ve dizilerden etkilenen kadınların tüketim talebindeki değişiklikler, yeterli arz olmadığı için bölgede karşılık bulamıyor. Alışverişlerini İstanbul başta olmak üzere İzmir ve Ankara gibi büyük şehirlerden yapmak için yola çıkan tüketicilerin yanı sıra, büyük bir oranı da online satın almayı tercih ediyor.
ABİ BEN ANLAMAM Kİ!
Ariş Pırlanta'nın Yönetim Kurulu Başkanı Kerim Güzeliş, Doğu'daki kuyumcuların pırlantayı ön plana çıkarmak istemediğini söyledi. Bu nedenle pırlantalı mücevherin sunum ve tanıtımına az yatırım yapıldığını belirten Güzeliş, "Kuyumcu müşterilerimiz pırlantanın özel bir bilgi gerektiğini düşünüp, bunu satamayacaklarını söylüyorlar. 'Abi ben pırlantadan anlamam ki' diyorlar. Halbuki tüm ürünlerin üzerinde etiketleri var. Karatları, fiyatları yazıyor. Tüketici bile bu konuda uzman olmuşken kuyumcular çekimser kalıyor" dedi. Türk halkının pırlantaya olan ilgisinin çok yüksek olduğunu belirten Güzeliş, "Doğu ve Güneydoğu'daki küçük şehirlerde tüketiciler istedikleri koleksiyonu bulamadıkları için alışveriş yapmak üzere büyük şehirlere gidiyor. İnternet satışımız da artıyor" diye konuştu. Güzeliş, kuyumculara ödeme vadaleri konusunda teşvik de vermelerine rağmen, Doğu'da istenilen hacmi yakalayamadıklarını açıkladı.
GÜNEY'E 22 BATI'YA 18
Kerim
Güzeliş, altına olan talebin bölgelere göre değiştiğini söyledi. Mersin, Adana gibi güney bölgelerinde 22 ayar altın tercih edilirken, Doğu, İç Anadolu ve Ege 14-18 ayar talep ediyor. Güzeliş, altın fiyatlarındaki dalgalanmaların pırlantalı mücevhere olan etkisinin az olduğunu söyledi. 1 karat 5 bin dolarlık bir tektaş yüzüğün içindeki altın tutarının 200 dolar olduğunu belirten Güzeliş, "Altın fiyatındaki artış ya da düşüş fiyatı ancak yüzde 10 etkiler" dedi. 2003'ten beri internette faaliyet gösterdiklerini belirten Güzeliş, Türkiye'nin her yerine ürün teslim ettiklerini kaydetti. Beğenilmeyen ürünler için tüketiciye koşulsuz iade hakkı tanıdıklarını söyleyen Güzeliş, "Bu, müşteride güven uyandırıyor. İnternet satışı ciromuzun yüzde 5'i" diye konuştu.