Hizmet ihracatıyla cari açığın azaltılmasına büyük katkı sağlayan lojistik sektörü, 2023 hedeflerine kilitlendi. 500 milyar dolarlık ihracat hedefine ulaşabilmek için karayoluyla 5 milyon sefer yapılması gerektiğini söyleyen UND İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, buna ulaşabilmek için bazı müdahalelerin gerektiğini söyledi. Şener, "Artan maliyetler sektördeki firma sayısının azalmasına yol açıyor. Beklemeler sefer sayılarını azaltıyor. Dolayısıyla bu da ihracat ve ithalat sipariş hacmini daraltıyor. 6 aylık vize döneminde 90 gün ile sınırlandırılan kalış süresi ve zorlu ve zaman alıcı Schengen vize alım kuralları da taşımacıları zorluyor. Bu sıkıntılar ülkemizin dış ticaretinin gelişimini engelliyor" dedi. Hedeflere ulaşabilmek için öncelikle Gümrük Birliği anlaşmasının güncellenmesi gerektiğine dikkat çeken Şener, ihracat ve ithalat artarken Avrupa Birliği ülkelerinin kotaları aynı oranda artırmadığını vurguladı. Şener, "Oysa Türkiye-AB Gümrük Birliği anlaşması, Türkiye-AB arasındaki ihracat ve ithalatta miktar kısıtlamaları ile eş etkili tedbirleri gümrük vergilerini ve eş etkili vergileri yasaklıyor" diye konuştu. AB ülkelerinin Türk taşımacılara yönelik transit kısıtlamalarının rekabet gücünü olumsuz etkilediğini belirten Şener, Türkiye'nin ihracatının yüzde 50'sini gerçekleştiren AB sermayeli 30 bin şirketin de bu durumdan olumsuz etkilendiğini aktardı.
ŞİKÂYET DOSYASI SUNULDU
2015'te Macaristan, Avusturya, Bulgaristan, Slovenya, İtalya, Romanya ve Yunanistan olmak üzere 7 AB ülkesi aleyhinde Avrupa Komisyonu'na şikayet dosyası sunduklarını anlatan Şener, şunları aktardı: "ICF Etki Analizi sonuçlarına göre karayolu kotalarının tamamen kaldırılması halinde Türkiye'nin AB'ye ihracatı açısından yılda toplam 1.9 milyar euro, AB'nin Türkiye'ye ihracatı açısından ise 1.6 milyar euro kazanım sağlanacak. Bu sayede Türkiye'de 14 bin, AB ülkelerinde ise toplam 25 bin kişiye istihdam olanağının açılacağı görülüyor."
2016'DA YÜZDE 25 BÜYÜYECEK
Son
bir yılda taşımada yüzde 4 oranında azalma gerçekleştiğini vurgulayan Şener, şunları anlattı: "2015'te 144 milyar dolarlık ihracat için Türk taşımacılık firmaları 1.2 milyon sefer gerçekleştirdi. Küresel ekonomide artan risk faktörleri terör faaliyetleri ve ülkemizi çevreleyen siyasi gerginlik 2016'da da devam ediyor. Tüm bu engellemelere rağmen eğer şartlar daha kötüye gitmezse bu yıl sefer sayımızı 1.5 milyona çıkarmayı hedefliyoruz. Şartlar iyileşirse bu sayı daha da artabilir."