MÜŞTERİNİN CEBİNİ DÜŞÜNÜYORLAR
Bu eğilim artık öyle bir duruma geldi ki markaların tüm bu pazarlık isteklerine kayıtsız kalmaları imkansızlaştı. Avrupa ve Amerika'da küçük tasarım butikleri kadar dev markalar da hem pazarlığa açık hale geldi hem de iyi bir yatırım yapma derdindeki moda bağımlıları için mağazalarının içinde 365 gün devam eden indirim noktaları koymaya başladılar. TopShop'ın 'Last chance' yani son fırsat bölümü, bir taraftan en çok rağbet gören parçaları bir araya getirirken bir taraftan da markanın elinde kalan son kalemleri eritmek için kullanılıyor. New York'un en pahalı tasarım mağazalarından olan Intermix ve Scoop gibi markalar uygun fiyat peşindeki moda meraklılarına yılın her günü fırsat bölümleri hatta 'outlet' noktaları tasarlıyor. İtalya'da Gucci, Prada gibi dev markaların butiklerinde satış elemanı ile pazarlık etmek ve çoğu zaman yüzde 20'lere kadar varan indirimi, sezonda almak da çok olası bir durum. Anlayacağınız lüks moda, ilk defa müşterinin cebini düşünüyor ve müşteriler kadar modaevleri de 'ucuz' olmakla gurur duyuyor. Yaşasın indirim!
MODA DÜNYASI AYAKTA KALABİLMEK İÇİN ÇALIŞIYOR
Elle Türkiye Yayın Direktörü Işın Görmüş, indirim ve outlet avcısı olmak çok 'trendy' diyor: "Global krizin moda sektörü üzerindeki etkisi büyük oldu. Artık moda, çok daha demokratik ve herkese eşit uzaklıkta. Çok değil daha birkaç öncesine dek insanlar tasarımcıların dükkanlarına girmeye korkarken şimdi dünyaca ünlü tasarımcılar H&M, TopShop gibi markalarla çalışarak bir türlü ulaşamadıkları bir müşteri kitlesine seslerini duyurmaya çalışıyor. İşler tersine döndü. Artık kitleler tasarımcıların peşinde değil. Tasarımcılar kitlelerin peşinde. Tüm dünyada ekonomik krizin derinleştiği ve işsizlik oranlarının yükseldiği bir dönemde, moda dünyası da hayatta kalabilmek için kendi içinde çözümler üretmeye devam ediyor. Outletlerin sayısı giderek artarken, indirim dönemleri artık daha uzun tutuluyor. Markalar reklam harcamalarına ayırdıkları bütçelerin benzerini, yepyeni outlet dükkanları açmak için de ayırıyor. Alışveriş alışkanlıkları hızla değişen tüketiciler içinse outletlerden ve indirimden gizli gizli, utanarak alışveriş yapmak artık tarih oldu. Outletlerin güzelliği, çoğunluğun beğenip almadığı parçaları bulabilmekten geçiyor aslında. Moda kurbanı olmayan ve farklı olmaktan keyif alanlar, sezonun arta kalanlarından cevher parçalar ediniyorlar. Şimdilerde sezondan alışveriş yapmak görgüsüzlük; indirim ve outlet avcısı olmak ise tercih sebebi ve çok trendy."