Kahvenin prostat ve meme kanserine karşı koruyucu bir etkisi olduğunu duydum. Bu doğru mu? Günde ne kadar kahve içmek yararlı olabilir? H.L./Ankara
Son dönemde yapılan çalışmalar;
kahvenin hem meme kanseri, hem de kadınlardaki inme riskini azalttığını gösterdi.
GÜNDE 1-3 FİNCAN
Kahvenin yararını gösteren bu araştırmalara, geçtiğimiz aylarda bir yenisi daha eklendi. Harvard Üniversite'sinde yapılan ve yaklaşık 50 bin erkeği, 18 yıl boyunca inceleyen bir çalışmaya göre; düzenli olarak kahve içen erkeklerde,
prostat kanseri riski yüzde 20 azalıyor. Araştırmaya göre; kahvenin bu koruyucu etkisi, ne kadar fazla tüketilirse, o kadar da artıyor. Bu sonuçlar; kafein içermeyen kahve için de geçerli... Yani eğer fazla kafein nedeniyle, kalp çarpıntısı yaşıyor ya da uykusuzluk çekiyorsanız, kafeinsiz kahve de tüketebilirsiniz.
Günde 1-3 fincan kafeinsiz kahve tüketmek, yeterli olacaktır.
***
Yaşlanan ciltlere tedaviler
Yaşım ilerledikçe; ne yazık ki cildim de yaşlanıyor. Bunu engellemem ya da minimum seviyeye indirmem için neler tavsiye edersiniz? K.P./İzmir
Ö ncelikle hem UVA, hem de UVB ışınlarına karşı etkili geniş spektrumlu bir güneş koruma faktörlü krem edinin. Cilt kanseri ve ben kontrolü açısından uzman bir hekime başvurun.
C VİTAMİNİ VE PEELING
Bunun yanında cilt yenileme seçenekleri giderek artıyor. İçinde
Vitamin C, alfa lipoik asit, koenzim Q10 ve
alfahidroksi- asitler olan kremler,
kimyasal peeling, dermabrazyon, lazerabrazyon gibi yöntemler; cerrahi işlemlerle birleştirilerek kullanılabiliyor.
Botulinum toksini veya
yumuşak doku destekleyicileri de kırışıklık ve dolgu için öneriliyor. Sarkma problemleri ilerlemiş hastalara ise; bazı lazerler ve
cerrahi işlemler uygulanabiliyor. Bu tedavilerden hangisinin sizin için uygun olduğuna, hekiminizle birlikte karar vermelisiniz. Sigarayı bırakmayı, günde bir kadehten fazla alkol tüketmemeyi, bol Omega-3, taze sebze-meyve içeren, sağlıksız yağlardan ve basit şekerlerden fakir bir beslenme planı uygulamayı ve egzersiz yapmayı unutmayın.
***
'Homosistein'e karşı Omega-3
Yaptırdığım bir tahlil sonucunda doktorum; homosistein seviyemin yüksek olduğunu söyledi. Bu neden kaynaklanır? Önemli bir sorun mudur? L.A./Aydın
Homosistein kanda arttığında; kalbe ve damarlara zarar verir, göz, sinir sistemi ve böbreklerde de sorun yaratır. Bazı insanlar genetik olarak bu toksik maddeyi daha fazla üretir ve vücutlarının kullanabileceği, zararlı olmayan şekline dönüştüremezler. Çok fazla protein ağırlıklı beslenenlerde de; (hayvansal gıdalar, et, tavuk gibi) homosistein fazlalığı oluşabilir. Basit bir kan testi ile homosistein seviyelerinizi ölçtürebilirsiniz. Homosistein değeri yüksek çıkarsa; folik asit, B6 ve B12 vitamin desteklerinden yararlanabilirsiniz. Son dönemde yaklaşık 700 kişi üzerinde yapılan bir çalışmaya göre; Omega-3 desteği almak da, homosistein seviyelerinde belirgin bir düşüş sağlıyor.