03 Mayıs 2012, Perşembe

Karadelik yıldızı yuttu!

Güneş'ten en az 1 milyon kat büyük süper kütleli karadelik, Dünya'dan 2.7 milyar ışık yılı uzaklıktaki bir yıldızı yutarken 'suçüstü' yakalandı.

Giriş Tarihi: 03.05.2012, 09:41 Güncelleme Tarihi: 03.05.2012, 13:25
Karadelik yıldızı yuttu!

Etiketler : , , ,

Bilim insanları, dev karadeliklerin ları yok etmeleriyle ilgili olarak şu ana kadar elde edilmiş en kesin verilere ulaştı. 'ten en az 1 milyon kat büyük süper kütleli karadelik, Dünya'dan 2.7 milyar ışık yılı uzaklıktaki bir yıldızı yutarken 'suçüstü' yakalandı.

Amerikan Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi ()'nın uzaydaki Galaxy Evolution Explorer aracı ile Hawaii'deki Pan-STARRS1 teleskopu, gök bilimcilerin "yıldız cinayeti" olarak niteledikleri eşsiz olayın 138 günlük sürecini gözlemledi. NASA, karadeliğin yıldızı nasıl içine çektiğini anlatan bir animasyon yayınladı.

ABD'nin Maryland eyaletindeki Johns Hopkins Üniversitesi'nden astronom Suvi Gezari önderliğindeki ekibin, bilim dergisi Nature'da yayınlanan araştırmalarına göre, ilk kez yok edilen bir yıldızın özellikleri tamamen tespit edilebildi. 2,7 milyar ışık yılı uzaklıktaki son kurbanın helyum gazı zengini olduğu belirtildi. Gezari, "Yıldızın bir kısmı karadeliğin içine çekilirken, kalan bölümü ve gazlar yüksek hızla dışarı atılıyor. Atılan gazın cinsini de belirleyebiliyoruz. Genellikle helyum oluyor. Bu, bir suç mahallinde delil toplamaya benziyor. Son olayda da karadelikten yayılan yüksek oranda helyum, az miktarda hidrojen tespit ettik. Demek ki adeta katledilen bu yıldızın helyum zengini bir çekirdeği vardı" dedi.

"Yıldız cinayetinden" yayılan ışığı ölçen gök bilimciler, dev karadeliğin Güneş'ten en az 1 milyon kat daha büyük olduğunu kaydediyor. Güneş'ten milyarlarca kat daha ağır olan süper kütleli karadelikler, galaksilerin merkezinde gizleniyor. Bu devasa "canavarlar", kendilerine yaklaşan yıldız ve diğer gök cisimlerini çok güçlü çekim kuvvetleri sayesinde içlerine çekerek yok ediyor.

SOSYAL MEDYA