Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, İstanbul Boğazı'na yapılacak üçüncü köprüye dönük eleştirilere rakamlarla cevap verdi. Turhan, "Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün kapasitesi günlük 250 bin araç. İki köprüden her gün 550 bin araç geçiyor. 10 dakikalık yolculuklar 90 dakika sürüyor. Yüzde 300'lük işletme kaybı var. Boğaz trafiği S.O.S vermeye başladı" dedi. SABAH'ın sorularını cevaplayan Turhan, İstanbul Boğazı'nda Garipçe-Poyrazköy güzergahına yapılacak üçüncü köprünün de içinde bulunduğu Kuzey Marmara Otoyol Projesi'nin ihalesine bu yılın sonuna kadar çıkılacağını açıkladı. Körfez Geçişi ve Gebzeİzmir Otoyol projesinin Yap-işlet-devret (YİD) modeli ile gerçekleşen ilk otoyol projesi olduğuna dikkat çeken Turhan, 6 milyar dolarlık Kuzey Marmara Otoyol Projesi'nin de YİD modeli ile ihale edileceğini bildirdi. Gebze-İzmir Otoyol Projesi'nin bundan sonra yapılacak YİD ihalelerine örnek olacağını ifade eden Turhan, üçüncü köprü ve Kuzey Marmara Otoyol Projesi'nin ihaleden kısa süre sonra temelinin atılabileceğini vurguladı.
'100 BİN ARAÇ GEÇEMİYOR'
Boğaz'a yapılacak üçüncü köprünün İstanbul'un trafik sorununa çözüm olmayacağı eleştirilerine de cevap veren Turhan, köprülerden kapasitesinin 2 katı araç geçtiğini açıkladı. Turhan, "Boğaziçi Köprüsü günlük 100 bin, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü 150 bin araç geçecek kapasitede planlanmış. Bugün ise İstanbul Boğazı'ndaki trafik altyapımız, yani köprülerimiz kapasitesi teorik olarak 250 bin araç. Köprüler kapasitesinin yüzde 100'ünden fazla trafik taşıyor. Günlük 600-650 bin geçiş talebi var. Bizim geçirdiğimiz trafik 550 bine yaklaşıyor. Günlük 100 bin araç ise yoğunluk nedeniyle geçemiyor, geçişini erteliyor, işini aksıyor" diye konuştu.
'İŞ VERİMLİLİĞİNİ DÜŞÜRÜYOR'
Turhan, köprülerden kapasitesinin 2 katından fazla araç geçmesi nedeniyle seyahat sürelerinin 9 kat arttığını bildirdi. Turhan, "Bu geçirdiğimiz trafik de çok zor şartlarda geçiyor. Çok bastırılmış bir trafik olduğu için insanlar 10 dakikalık yolu 90 dakikada alıyor" dedi. Trafiğin akşam ve sabah saatlerinde yoğunlaştığına dikkat çeken Turhan, bu saatlerde insanların işe gittiğini ya da işten döndüğüne işaret ederek, "Bu saatlerde buradan geçen insanlar iş için kullanıyor. Gezmek için kullanmıyor. Bir insan işe gitmek için 90 dakika araç kullanıyor. Yorgun bir şekilde işe gidiyor. Akşam evine yorgun dönüyor. Verimliliği düşüyor. 9 kat zaman kaybı, yüzde 300'lük işletme kaybı ve akaryakıt israfı var. Bu akaryakıt israfı İstanbul şehir içerisinde atmosfere karbondioksit olarak veriliyor ve insanlar bunu soluyor" dedi.
'GELİR ARTINCA ARAÇ DA ARTTI'
Boğaz'ın altından trenlerin geçeceği Marmaray 'ile araçların geçeceği tüp tünelin hizmete girmesinin de köprü trafiğini rahatlatmayacağını ifade eden Turhan "Üçüncü köprü 10 yıl sonrası düşünülerek projelendirildi. Sadece Boğaz trafiği değil, Sakarya, İzmit, Gebze ve Tekirdağ'daki otoyolların da kapasitesi doldu. Türkiye genelinde trafik yüzde 6 artarken, bu bölgede yüzde 15 artıyor. Bu bölge insanlarının gelir durumunun yüksek olması nedeniyle otomobil sayısı da artıyor. Boğaz trafiği artık S.O.S vermeye başladı"diye konuştu.