X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Bir çırpıda dünya turu
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Bir çırpıda dünya turu

  • Giriş Tarihi: 10.5.2014

Dünyayı yelkenle dolaşan Türk denizcileri arasına bir yenisi daha eklenmek üzere. Ünlü Kalp Cerrahı Haldun Karagöz, iki sene önce sessiz sedasız çıktığı dünya turunu önümüzdeki günlerde tamamlayacak

Göğüs kafesini açmadan kalp operasyonu yapan ilk doktor olarak tıp literatürüne geçen Doç. Haldun Karagöz, yine alışılmışın dışına çıkarak farklı bir beceriye imzasını attı. Kimselere duyurmadan teknesi ile 6 Kasım 2012'de Datça Knidos'tan denize açılan Karagöz, daha iki yıl tamamlanmadan bu büyük seferi tamamlayacak. Ünlü doktor "Daha yeni başlamıştık, Hop diye bitiverdi!" diyor. Yazı hazırlanırken Sicilya Adası civarında olan Karagöz, siz bu satırları okurken yedi denizleri geride bırakıp Türk sularına girmiş bile olabilir. Ancak teknesini hemen terk etmeyecek ve yazı Datça-Hisarönü arasında geçirecek. Sonrası için açıklaması şöyle: "Sonrasını sonrası bilir!.." Aslına bakarsanız Haldun Karagöz, Türkiye'nin yetiştirdiği en iyi kalp cerrahlarından biri olarak tanınıyor ancak bundan bahsetmekten hiç hoşlanmıyor. Doğal olarak özellikle teknedeyken ve bugüne kadar yaptığı 30 bin civarında ameliyatı geride bırakıp sadece denizi yaşadığı günlerde... Karagöz'ün esprili ve mütevazı kişiliği teknesinin adına da yansımış. Amel 54 model teknesi; Amanin adını taşıyor. Bu nedenle de sevenlerinin "Amanin doktor geliyor" diye takılmalarına alışmış.

- Teknenin adını neden Amanin koydunuz?
- Belirli bir nedeni yok, belki komik olduğu için sevdim bu ismi. Biri telsizden beni çağırınca çok hoş oluyor. Mesela Avustralya gümrük uçağı beni kontrole geldiğinde yaptığım bir video kaydım var; adam Avustralya aksanıyla sesleniyor: Amanin! Amanin! Amanin!

- Denizciliğinizden haberimiz yoktu...
- Denizci olduğumu kim söyledi? Daha başlamış sayılmam; bir başlayayım, siz beni o zaman görün! Üstelik Amanin ilk yelkenlim. Kafama göre dünya seyahatine uygun bir tekne ararken aslında başka bir tekneye bakmak üzere gittiğim Düsseldorf Boat Show'da Amel 54'ün su kesiminin altını gördüm. Güvertesini görmeden, salmasına derhal âşık oldum ve gerisi geldi. Sanırım 2008 yılıydı...

- Daha önce uzun yol yapmış mıydınız?
- Uzun yol derken? Sayılırsa, Amanin'i Ekim 2010'da Fransa'dan alıp durmaksızın Marmaris'e getirmiştim.

- Seyahatiniz nasıl geçti, sıkıntı yaşadığınız zamanlar oldu mu?
- Valla nasıl geçti anlamadım. Daha yeni başlamıştım, hop diye bitiverdi!

- En sevdiğiniz yerler nereler oldu?
- Herman Melville'in Typee'sini okuyanlar için Nuku Hiva çok etkileyici. Gerçi benden bir yıl önce bir Alman yatçıyı yemişler (Ada yerlileri) fakat o ayrı bir hikaye. Ahe Atolü'nden ayrılmak çok zordu. Bora Bora ve Moorea'da turizmin çökmesi yatçılara yaramış. Bu seyahatin sürprizi, Cabo Verde oldu. Cabo Verde'ye ilk Atlantik geçişinde uğramamıştım çünkü yolda gördüğüm herkes kötülemişti. Dünya seyahati sırasında öğrendiğim şeylerden biri de başkalarının söylediklerine, özellikle Amerikalı arkadaşların blog'larına itibar etmemek oldu. O nedenle dönüş yolunda Cabo Verde'nin en azından bir iki adasına uğrayıvereyim dedim. Orada başıma ufak bir tatsızlık da geldi ama gittiğime çok memnunum. Hayatımda bu kadar güzel insanı bir arada görmedim. Hemen hiçbir şeyleri yok ama ortalıkta bir huzur ve olmuşluk hali mevcut. Politik figürler ve kahramanlar değil, sanat göz önünde. Mindelo'daki uluslararası havaalanına Cesario Evora adını vermişler örneğin. Paralarının bir yüzünde bir şair portresi, öbür yüzünde ise o şairin şiiri var. Duvar resimleri desen, başka bir alem.

- Epey hızlı bir seyir olmuş, gittiğiniz yerleri derinlemesine yaşamak istemez miydiniz?
- Herhangi bir yeri derinlemesine yaşamak beni aşar. Bir yerleri görme tutkusundan çok, yolun kendisi benim için çekici. Uzun okyanus geçişlerinin tadı çok başka. Vardığım yerler, istisnalar hariç dört-beş gün sonra batmaya başlar bana.

- Neden yol arkadaşı düşünmediniz?
- Bu seyahat yalnız yapılması gereken bir şey gibi geldi bana. Uzaklara kaçıp gitmek, bir taraftan da insanın kendi içine yaptığı bir yolculuk çünkü. Öte yandan okyanusta tek başına olabilirsiniz, ancak asla yalnız olmazsınız.

- Dünya seyahatine ne zaman karar verdiniz? Mesleğinizi mi bıraktınız?
- Dünya seyahati hayallerini çocukluğumdan beri kurarım. Sadun Boro'nun maceraları Ankara'da 10 kaplan gücündedir! Ancak hayalleri ertelemenin kimseye faydası yok. Elim ayağım tutarken bu işi yapayım dedim, çıktım yola. Mesleğimi bırakmadım. Hem hekimliği insan istese de bırakamaz ki.

- Denizde mutlu musunuz?
- Issız kanyonlarda, nehirlerde, çöllerde, dağlarda çok vakit geçirdim. Kamp ateşinin tadını bilen bilir. Ancak hiçbir zaman, okyanustaki kadar kendimi doğayla bir hissetmemiştim.

- Teknenizi seyirde nasıl buldunuz?
- Kolay oldu, elimle koymuş gibi buldum! Şaka bir yana, bu tekne, en saçma ayrıntısına kadar, zaten bu seyahat için, yine böyle bir seyahat sırasında tasarlanmış. Normal şartlarda başımın belaya girebileceği pek çok durumdan, işin zorluğunu pek hissetmeden çıktım. Amanin'i tasarlayıp, inşa eden güzel insanlara teşekkür borçluyum.

- Teknenin en beğendiğiniz özellikleri ve varsa eleştirdikleriniz neler?
- Teknenin ana fikri, bir kişinin eziyet çekmeden, güvenli olarak istediği yere gidebilmesi. Doğal olarak mükemmel tekne diye bir şey olmaz. Amanin çok denizci ve keyifli bir tekne.

DÜNYANIN ETRAFINDA DÖNMÜŞ OLDU
Rotanız biraz farklı. Nereden başladınız, nerelerden geçtiniz?
- 6 Kasım 2012'de Knidos'tan arkadaşlarım tarafından uğurlandıktan sonra Gozo (Malta)-Smir (Fas) etabıyla Akdeniz'i geçtim. Aralık 2012'de Kanarya Adaları'na ulaştım. Ocak 2013'te La Palma- Martinik etabıyla yatay Atlantik geçişi yaptım. 14 Mart 2013'te Panama Kanalı'nı geçerek Pasifik Okyanusu'na çıktım. Panama-NukuHiva geçişiyle Fransız Polinezyası'na girdim. Markiz Adaları, Tuamotu Atolleri ve Sosyete Adaları'nda üç ay geçirdim. Cook Adaları- Tonga-Fiji rotasıyla Yeni Kaledonya'ya ulaştım. Mercan Denizi-Büyük Bariyer Resifi-Torres Geçidi yoluyla Ağustos 2013'te Thursday Island'dan Avustralya'ya girdim. Eylül 2013'te Hint Okyanusu geçişine başladım. Kasım 2013'te Christmas Adası (Doğu Hint Okyanusu)-Reunion Adası (Batı Hint Okyanusu) üzerinden Güney Afrika'ya ulaştım (Port Elizabeth). Agulhas ve Ümit burunlarını Aralık'ta döndüm. Dikey Atlantik geçişini Cape Town- Mindelo (Cabo Verde'nin liman şehri) etabıyla yaptım. 2014 yılbaşı partisi Güney Atlantik'te cereyan etti. Şubatta tekrar Kanarya Adaları'nda La Palma'ya ulaşarak dünyanın etrafında 360 derece dönmüş oldum.