Türkiye'nin en iyi haber sitesi

Teknolojiden uzaklaşın doğayla iç içe olun

Giriş Tarihi: 28.6.2016
Teknolojiden uzaklaşın doğayla iç içe olun

Yaz aylarını teknolojiden uzak, sevdiklerinizle vakit geçirerek, bol bol okuyup sevdiğiniz aktiviteleri yaparak geçirmeye çalışın, bir nevi ruhunuzu dinlendirin

Yaz aylarının gelmesiyle birlikte sadece doğa hareketlenmeye başlamaz; ısınan hava, uzayan günler, güneşin varlığının insan ruhunu da olumlu yönde etkilemesiyle enerjide artma, etkinliklere daha kolay motivasyon sağlayabilme, daha pozitif duygular hissederiz. Tüm bu psikolojik ve davranışsal canlanmanın altında biyokimyasal etmenler olmasının yanında bu etkiler tek başına kuvvetli değildir. Bireysel olarak biraz çabayla yaz aylarını her zamankinden daha verimli, daha keyifli ve daha enerjik geçirebilmek elimizde... Us Psikiyatri Enstitüsü'nden Uzman Psikolog Seliyha Dolaşır, "Teknolojiden uzak, sevdiklerimizle vakit geçirerek, bol bol okuyup sevdiğimiz aktiviteleri yaparak, bir nevi ruh detoksu yapabiliriz" diyor. Yaşanılan olaylarla birlikte mevsim değiklikleri de ruh hali üzerinde belirli etkilere sebep olur. Bahar ve yaz aylarında, neşeli ve enerjik olunmasına neden olan hormonların salgılanmasında artışlar meydana gelir. Yaz aylarında gerek uzayan bahar yorgunluğu yaşamamak, gerekse ruhumuzdaki canlanmayı en iyi şekilde lehimize çevirebilmek için yapmamız gereken şeyler var. Dolaşır, yazı etkili ve sağlıklı geçirebilmeniz için 10 tavsiyede bulundu...

1-Teknolojiyle aranıza mesafe koyun
Uzayan günler, sıcak havalar, serin akşamlar; insanlarla iç içe olmak için gereken motivasyonu vermeye yeter. Yaz aylarında doğayla temasınızı artırmak kadar insanlarla da temasınızı artırmak ruhunuza iyi gelecektir. İnsanlarla sadece telefonla, internetle ve sosyal medya ile iletişimde olmayı kısıtlayıp sevdiğiniz, özlediğiniz kişilerle daha çok vakit geçirmeye çalışın. Yaşadığımız çağın bizde yarattığı güncel kalma baskısının kurbanı olmayın. Size keyif ve mutluluk veren insanlarla, sosyal medya aracılığıyla değil; elinizi uzattığınızda temas edebileceğiniz yakınlıkta iletişiminizi sürdürün. Sabah kalkar kalmaz ilk yaptığınız şey telefona ya da sosyal medya hesaplarınıza bakmak olmasın. İstikrarlı ve kararlı bir şekilde teknolojik araçlarla aranıza mesafe koyduktan bir süre sonra, sosyal medya hesabınıza eskisi kadar bakma ihtiyacı duymadığınızı fark ettiğinizde şaşıracaksınız.

GİDECEĞİNİZ YERE YÜRÜYÜN

2-Hayatınızda harekete yer açın
Mümkünse dışarda hafif tempolu yürüyüş ya da yüzme gibi, güneşle ve temiz havayla temasınızı artıran düzenli spor etkinliklerinde bulunun. Spor için ayıracak vakit bulamıyorsanız, sıcaklığın en yoğun olduğu öğle saatleri haricindeki vakitlerde ulaşımınızı yürüyerek sağlamaya çalışın. Gideceğimiz yere yürüyerek gitmek ya da toplu taşıma araçlarını kullanıyorsanız birkaç durak önce inerek yürümeye vakit ayırmak gibi basit çabalarla hayatınıza hareket katın.

3-Yavaşlayın
Az zamanda çok iş yetiştirme, hızlı yemek yeme, hızlı yürüme, konuşurken bile hızlı konuşma çağındayız. Hızınızı fark ettiğinizde yavaşlayın; daha sakin konuşmaya, daha yavaş yemek yemeye, yürümeye ve araba kullanmaya çalışın. Gündelik hayatın içindeyken mümkün olduğu kadar o anda kalmaya çalışın. Beş duyunuzu harekete geçirecek şekilde etrafınızdaki nesnelere, konuştuğunuz kişinin yüzüne, soluduğunuz havaya ve etraftan yayılan kokulara odaklanmaya çalışın.

HERKESİ TAKİP ETMEKTEN VAZGEÇİN

4-Ertelediğiniz işlerin listesini yapın Liste yaparken temel ve basit şeylerden başlayın. Ertelediğiniz ev temizliği, ödemediğiniz fatura, ayırıp da dağıtamadığınız kıyafetler, bir türlü alamadığınız minder gibi öncelikle bizzat yaşamınızın içinde var olan, elinizin altında olan ama sürekli ertelediğiniz şeyleri belirleyin ve en kısa sürede sırayla yapmayı hedefleyin. Unutmayın, hayatınızdan memnuniyet, bir gün sahip olacaklarınızla ilgili değildir; sahip olduklarınızın tadını çıkarmakla ve hayatınızın kontrolünün sizde olmasıyla ilgilidir. Kendinizi onunla, bununla, şununla kıyaslamayı bırakın. Herkesin hayatını takip etmekten de vazgeçin. Sahip olduklarınızın tadını nasıl çıkarabilirsiniz, ona bakın.

5-Uyku biyoritminizi düzenleyin
Güneş ışınlarından en iyi şekilde faydalanmak ve kendinizi canlı hissedebilmeniz için en önemli şeyin uyku zamanlarınızı düzenlemek olduğunu unutmayın. Uykuya ihtiyaç süresi kişiden kişiye farklılık göstermekle birlikte ortalama yedi-dokuz saatlik kesintisiz uyku idealdir. Yaz aylarında erken yatıp sabah erken saatlerde kalkacak şekilde uyku düzeninizi oluşturun.

uyku düzeninizi bozmayın

6-Gündüz uykusu uyumayın
Gece uykusunu kesintisiz uyuyabilmek ve ihtiyacımız olan kaliteli uykuyu alabilmek için gündüz yapılan şekerleme uykularından, bazı rahatsızlıklardan dolayı tıbbi olarak önerilmedikçe uzak durun.

7- Olumlu mimikleri artırın
Yüz ifadeleriniz ve duygularınız birbirine bağlıdır. Sadece mimik yaparak bir duyguyu ortaya koyabilirsiniz. O yüzden mimiklerinize dikkat edin. Beyniniz sırf mimikleriniz öyle söylüyor diye kızgın, üzgün veya mutlu olduğunuzu düşünebilir. Yani kısacası; daha çok gülümseyin ve sert mimiklerinizi yumuşatın.

8- Sihirli kelimeleri daha çok kullanın
Kendimizle veya durumlarla ilgili ifadelerin ya yapıcı ya da yıkıcı olmak üzere iki yönü vardır. Neyi sık tekrarlarsak bu kendimizle ilgili bilinçaltı inançlarımızı etkiler. Kendi kendinize 'Ben bunu yapamam', 'Ben tembelim', 'Bunu başaramam' demek yerine; 'Deneyebilirim', 'Başarmaya çalışabilirim', 'Yapabilirim' gibi olumlu ve yapıcı ifadeler kullanmaya çalışın. Ayrıca insanlarla etkileşiminizde de mümkün olduğu kadar 'Lütfen, rica edebilir miyim?, günaydın, iyi akşamlar' gibi gündelik hayatın telaşından ya da içsel/dışsal negatif duygulanımdan dolayı kullanmayı unuttuğumuz 'sihirli kelimeleri' daha çok kullanmaya çalışın.

DUYGULARINIZI BASTIRMAYIN

9- İçsel farkındalığınızı artırın
İnsanların çoğu duygulara dair bir sürü -meli, -malı fikirleriyle doludur. Üzgün hissetmemeliyim, mutlu olmalıyım, öfkemi bastırmalıyım gibi... Ayrıca duyguları negatif ve pozitif duygular olarak görme eğilimi neredeyse herkeste mevcuttur. Dolayısıyla herkes pozitif duyguların peşindedir. Üzüntü, kaygı, öfke ve kıskançlık gibi duygularını bastırmak ya da reaktif bir biçimde birilerine ya da bir şeylere boşaltmakla meşguldür. Oysaki içsel farkındalık yolculuğunun en önemli adımı; duygularımızı başka şeylere yönlendirmeye çalışmadan, bastırmadan, başka bir şeye dönüştürmeden bizzat duygunun içinde kalarak ve mevcut duygumuzun bize iletmek istediği mesajları anlamaya çalışarak gerçekleştirebiliriz.

10- Kendinize makul hedefler koyun
Sağlıklı bir ruh halinin ve insanın kendinden memnuniyetinin en önemli belirleyicilerinden biri, hayatta anlamlı yaşamanızı sağlayacak amaçlarınızın olmasıdır. İyi haber; kalıcı mutluluğun ve kendinden memnuniyetin dev başarılarla, çok paralarla, sınırları aşan ünle alakası tahmininizden çok daha az düzeydedir. Tek yapmanız gereken; kendinize makul, ulaşılabilir ve gerçekçi hedefler belirleyip o yolda çaba sarf etmektir.
BUGÜN NELER OLDU
ARKADAŞINA GÖNDER
Teknolojiden uzaklaşın doğayla iç içe olun
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz