ARKADAŞINA GÖNDER NASA'dan Mars'ta okyanus iddiası

'dan 'ta iddiası

• Giriş Tarihi: 10.3.2015 17:23
NASA'dan Mars'ta okyanus iddiası

Amerikan Havacılık ve Uzay Dairesi araştırmacıları, güneş sisteminin dördüncü gezegeni 'ta bir zamanlar büyük bir olduğunu ileri sürdü.

"Science" dergisinde yayımlanan araştırmaya göre, bilim adamları yaklaşık 4 milyar yıl önce 'ta Dünya'daki Kuzey Buz Denizi'nden daha büyük bir bulunduğunu düşünüyor.

Mars atmosferinde bulunan iki çeşit suyu inceleyen araştırmacılar, suların birbirlerinden farklı olduğunu ortaya çıkardı. İlkinin, iki hidrojen ve bir oksijen atomundan oluşan "sıradan su - H2O" olduğu belirlendi. Diğerinin ise hidrojen yerine ağır hidrojen (döteryum) izotopuna sahip, yoğunluğu yüksek "ağır su - HDO" olduğu tespit edildi.

'nın Goddard Uzay Uçuş Merkezi'nden Geronimo Villanueva, Kızıl Gezegen'in atmosferinde bulunan su ile yüzeyinden alınan toprak örneklerini inceleyerek bir zamanlar Mars'ta ne kadar su olduğu olduğunu tahmin edebildiklerini söyledi.

Araştırmada, Mars'a gönderilen uzay araçlarının gönderdiği verilerle 10 metrelik Keck II teleskopu, NASA'nın Kızılötesi Teleskop Merkezi ve Avrupa Güney Gözlemevi'nin Şili'deki teleskobunu kullandıklarını kaydeden Villanueva, HDO ve H2O'nun Mars atmosferindeki oranını hesapladıklarını belirtti. Villanueva, hesaplamaların zaman içinde Mars'ın atmosferinde meydana gelen değişimleri ve gezegenin kaybettiği su miktarını tahmin etmelerine yardımcı olduğunu açıkladı.

Villanueva, Mars'ın kuzey yarım küresindeki okyanusun gezegenin yüzeyinin yaklaşık yüzde 19'unu kapladığını ve bazı yerlerde yaklaşık 1,6 kilometre derinliğe ulaştığını sözlerine ekledi.

NASA'ya ait Mars Atmosfer ve Değişken Oluşum uzay aracı, yaklaşık on ay süren 711 milyon kilometrelik yolculuğun ardından 21 Eylül'de Kızıl Gezegen'in yörüngesine girmiş ve ekim ayında Kızıl Gezegen'den ilk görüntüleri göndermişti.

Mars'ın yörüngesinde halihazırda NASA'ya ait Mars Yörünge Kaşifi ve Mars Odyssey ile Avrupa Uzay Ajansı'na ait Mars Express uyduları da bulunuyor.