YAZARA MAİL GÖNDER Deniz yüzeyinden 106 metre derine inip Avrasya Tüneli'ni dolaştım!

YAZARLAR

Her gün yanından, bazen de üstünden geçtiğim İstanbul Boğazı'nın bu kez en derin noktasına indim. Kazlıçeşme-Göztepe arasında yapımı 2014'te başlayan ve sadece Boğaziçi geçişi 5.4 kilometre iki katlı karayolu olan Avrasya Tüneli'nin içinde dolaştım. Hatta daha da ileri gittim ve 4 katlı bina yüksekliğinde ve yaklaşık 3 bin 400 ton ağırlığında ve 120 metre uzunluğunda olan tünel açma makinesinin yanına kadar yürüdüm!
Doğrusu inanılmaz bir duyguydu yaşadığım. Düşünün ki içinde bulunduğum alan kimi zaman, deniz yüzeyinden 106 metre daha derinlere indi.
Üstümden geçen İstanbul Boğazı'nın derinliğini ve benim daha da derinlerde olduğumu düşündükçe içim ürpermedi değil ama etrafımda bu duyguyu yaşadığını göstermeyen ya da her gün burada çalıştığından buna alışkın olan güler yüzlü mühendisleri gördükçe sesimi çıkarmadım.

Şimdiden ödül aldı!
Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası EBRD'nin,
sürdürülebilirlik açısından en başarılı projelere verdiği, 'En İyi Çevresel ve Sosyal Uygulama Ödülü'nün dünyada onca önemli projeyi geride bırakan Avrasya Tüneli Projesi'ne verildiğini duyunca, uzun zamandır tüneli dolaşma isteğime Yapı Merkezi İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu kayıtsız kalamadı.
Avrasya Tüneli Projesi Yapı Merkezi ile Güney Kore'nin 3'üncü büyük grubu olan ve hali hazırda 3'üncü Boğaz Köprüsü'nü yapan grupta yer alan SK Grup ortaklığında kurulan ATAŞ'a verildi. ATAŞ'ın CEO'su Seok Jao Seo ve Başar Arıoğlu ile birlikte tünelin Asya tarafındaki giriş noktası olan Haydarpaşa şantiyesinde buluştuk ve tünelin derinliklerine doğru bir minibüsle ilerledik.

Çıkışa 900 metre kaldı
Şu gün itibarıyla yukarıda sözünü ettiğim dev tünel açma makinesi İstanbul Boğazı'nın altından 2.4 kilometrelik tüneli kazdı bile. Tünelin ucunun görünmesine, Boğaz geçişinin bitmesine sadece 900 metre kaldı. 1 milyar 245 milyon dolar yatırım bedeli ile projeyi alan Ataş, 55 ay yatırım süresi olan ve 24 yıl 5 ay işleteceği tüneli 2017 Ağustosunda hizmete açacak. Geçişler Boğaz geçişleri kadar ucuz olmayacak tabii. Henüz belli olmamakla birlikte gidişdönüş 8 dolar karşılığı TL gibi olacak.
EBRD'nin, 28 projeyi inceleyen bağımsız jürisi, toplamda 14.6 kilometrelik bir güzergâhı kapsayan, bittiğinde İstanbul trafiğine gerçek anlamda soluk aldıracak olan Avrasya Tüneli'ni 'sahip olduğu yüksek standartlar' nedeniyle ödül için seçtiğini öğrenince şaşırmıyorum. Mesela baktıkları en önemli konu çalışanların iş güvenliği, yaşam alanları ki işçiler için yapılan kamplarda 24 saat sıcak su hizmetinden, kablosuz internete kadar her türlü ihtiyaç düşünülmüş. Kapsam dışında olmasına rağmen projede Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) sürecine de gidilmiş.

BUGÜNKÜ DİĞER YAZILARI
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.