X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Birçok hastalığın nedeni o!
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Birçok hastalığın nedeni o!

  • Giriş Tarihi: 17.12.2014 10:58
Birçok hastalığın nedeni o!
Birçok hastalığın nedeni o!

İşte sofranızdaki gizli tehlike tuzdan kurtulmanın 10 yolu...

Masamızdan tuzu kaldırdık, yemek pişirirken de ekstra tuz eklemiyoruz… Ancak yine de tuzun vücudumuza verdiği zararlardan kurtulamıyoruz. Çünkü her ne kadar soframızdan kaldırsak da marketten aldığımız birçok yiyeceğin içinde tuz var. Öyle ki yetişkin bir bireyin günde alması gereken tuz miktarı 5 gramken, ülkemizde günlük tuz tüketimi 18 grama kadar çıkıyor. Yani olması gerekenin 3 katı. Ancak bazı küçük önlemlerde soframızdaki tuz tehlikesinden kurtulmak mümkün. Acıbadem Maslak Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Özge Öçal, yiyeceklerdeki tuz oranını en aza indirmenin yollarını paylaştı.

NORMALİN 3 KATI TUZ TÜKETİYORUZ

Vücudumuz, kas ve sinir sistemimizin düzgün çalışmasını sağlamak için günde 2400 mg sodyuma ihtiyaç duyuyor. Bu miktar 6 gram yani yaklaşık 1 tatlı kaşığı tuz ile karşılanabiliyor. Ancak unutmamamız gereken bir nokta var. Tuz sadece sofralarımızda bulunmuyor. Biz sofralarımızdan kaldırsak da birçok besin ya doğal olarak soydum içeriyor ya da üretim sırasında lezzet katmak için tuz ekleniyor. Türkiye'de yetişkin bir bireyin tükettiği günlük tuz miktarı 18 gram. Yani almamız gerekenin 3 katı.

ASTIMDAN MİDE KANSERİNE BİRÇOK HASTALIĞIN NEDENİ

Aşırı sodyum tüketimi, Türkiye'de her 4 kişiden 1'inde görülen yüksek tansiyonun baş nedeni. Gereksinmemizden fazla sodyum tüketimi hipertansiyon dışında; osteoporoz, böbrek fonksiyon bozukluğu, mide kanseri, astım, obezite ve gastrik ülser gibi pek çok ciddi hastalığa neden olabiliyor.

YÜKSEK MİKTARDA TUZ İÇEREN BESİNLER

Zeytin, peynir, ekmek, krakerler, bisküviler, salam, sosis, et suyu tabletleri, karbonat, kabartma tozu, hazır soslar, ketçap, hardal, soya sosu, fast food ürünleri, bazı kuruyemişler, turşu, salamura besinler, konserveler, tuzlanmış balık, kabuklu deniz ürünleri, tütsülenmiş besinler, tuz açısından zengin besinler arasında yer alıyor.

YİYECEKLERDEKİ TUZ ORANININI AZALTMANIN 10 YOLU

1- Zeytini 1 gece suda bekletin: Zeytin tuz oranı yüksek yiyeceklerin başında yer alıyor. Zeytinin tuzunu azaltmak için 1 gece önceden suda bekletin ya da diyet zeytin tercih edin. Diyet zeytinlerin sodyum içeriği, normal zeytinlere göre daha düşük.
2- Tuz oranı düşük peynir tüketin: Peynir alırken tulum ve ezine gibi tuzlu değil, dil peyniri, lor peyniri gibi sodyum oranı düşük olan peynirleri tercih edin. Peynirlerinizi de suda beklettikten sonra tüketirseniz tuz miktarını azaltmış olursunuz.
3- Konserve yiyecek yemeyin: Konserve yiyeceklerde katkı maddelerinin yanı sıra bol miktarda tuz bulunuyor. Bu nedenle konserve yiyecek yemeyin. Kendi pişirdiğiniz yemeklere de tuz yerine; kimyon, kırmızı biber, karabiber, zencefil, biberiye ya da kekik gibi aroma verici baharatlar kullanın.
4- Yemeklerinizde salça kullanmayın: Salçanın içeriğinde yüksek miktarda tuz bulunuyor. Siz yemeğinize tuz eklemeseniz de salça miktarı gereğinden fazla tuz almanıza neden oluyor. Bu nedenle yemeklerinize salça yerine domates rendesi kullanın.
5- Etiketleri okuyup tuz miktarını hesaplayın: Paketlenmiş gıdaları alırken sodyum miktarını mutlaka okuyun. Okuduğunuz değeri 2.5 ile çarparak içerdiği tuz miktarını hesaplayabilirsiniz. Ancak unutmayın etiketler besin değerlerini porsiyon miktarı başına ya da 100 gram olarak verirler. Kendi tükettiğiniz miktara göre hesaplama yapmayı unutmayın.
6- Paketlenmiş et, tavuk ve balık almayın: Et, tavuk, balık ve hindi doğal olarak sodyum içeriyor. Ancak paketleme sırasında raf ömrünü uzatmak için ekstra tuz eklemesi yapılabiliyor. Bu nedenle paketlenmiş ürünlerden uzak durun.
7- Turşuyu yıkamadan yemeyin: Turşu tüketiminizi minimuma indirin ve yemeden önce mutlaka su ile yıkayın. Ayrıca yapımı sırasında himalaya tuzu tercih edin.
8- Kabartma tozu kullanmayın, iyice çırpın: Kabartma tozunun sodyum içerdiğini unutmayın. Evde yaptığınız kek ve kurabiyelerde kabartma tozu kullanmayın ya da en aza indirin. Kekinizi daha fazla çırparak ve fırın sıcaklığınızı doğru ayarlayarak da düzgün bir şekilde kabarmasını sağlayabilirsiniz.
9- Çorbayı taze sebzelerden pişirin: Mutlaka ev yapımı çorbaları tercih edin. Örneğin ev yapımı domates çorbası 229 miligram sodyum içerirken, hazır olarak aldığımız domates çorbaları 1690 miligrama kadar sodyum içerebiliyor. Ayrıca çorbayı kurutulmuş sebzeler yerine taze sebzelerden yaparsanız tuz oranını azaltmış olursunuz.
10- Cipsinizi kendiniz yapın: Cips ve çerez gibi tuzlu atıştırmalıklar yerine çiğ badem, fındık veya ceviz gibi yağlı tohumlar tercih edin. Ayrıca evde patates veya kabak gibi sebzeleri çeşitli baharatlarla fırınlayıp kendinize harika cipsler yapabilirsiniz.