Mobil cüzdan projeleri neredeyse 15 yıldır konuşuluyor. Bunun yaklaşık sekiz yılı NFC teknolojisiyle ilgili gördüğümüz rüyalarla geçti. Marketlerde, toplu ulaşımda ve hemen her yerde cep telefonunu cüzdan gibi taşıyabileceğimiz konuşuldu. Ancak NFC (Near Field Communication - Yakın Alan İletişimi) teknolojisi hiçbir zaman beklenildiği çıkışı yapamadı. En son iOS 7.0 güncellemesiyle mobil ödeme konusunda Apple'ın yaptığı çalışma tekrar gündeme geldi. Apple'ın iOS işletim sistemini kullanan cihaz sayısının önümüzdeki ay içerisinde 700 milyonu bulması bekleniyor. Geçtiğimiz hafta açıklanan iOS 7 işletim sistemini yükleyen kullanıcıların sayısı 200 milyonu aştı. Bir haftada elde edilen rakam Apple'ın mobil parada üstleneceği sorumluluk konusunda önemli fikir veriyor.
NFC GECİKTİ, BLUETOOTH ÖDESİN
NFC'nin başarısız olmasının temelinde teknolojinin bir türlü olgunlaşamamasının dışında üç farklı grubun güç kavgasından sonucun çıkmaması yatıyor. Mobil cüzdan uygulamasının yoğun kullanıldığı Japonya gibi ülkelerde banka, operatör ve cihaz üreticilerinin aynı şirketten olması etkili oluyor. Mobil cüzdan konusunda NFC teknolojisinin nefesi yetmiyor. Şimdi Apple'ın da desteklediği Bluetooth 4.0 üzerinden temassız ödeme zamanı geliyor. Ancak asıl sorun kavgada parayı kim alacak? Yani son sözü kim söyleyecek?
MOBİL CÜZDAN YETER
"Akıllı telefon taşıyan insanların artık para taşımasına gerek yok" diye düşünenler çok oldu ama o kırılma noktası bazı özel olaylar dışında pek gerçekleşmedi. Özellikle cep telefonu operatörlerinin projeleri zaman zaman hız kazansa da hiçbir zaman sıradan vatandaşa inmeyi başaramadı. Akıllı telefonlarda taşıdığımız hassas bilgilere mobil para da eklenince cep telefonunu kaybetmek insanı daha da zorlayacak. İşte Apple'ın parmak izi okuyucusu yerleştirdiği iPhone 5S modeli bu yüzden dikkat çekici.
KAYBETME KORKUSU GEREK
Bermuda Şeytan Üçgeni gibi paranın etrafında dolanan üç güçlü oyuncu var: "Paranın sahibi biziz" diyen bankalar. "Gelecek biziz" diyen teknoloji şirketleri ve "Bizim altyapımızı kullanıyorsunuz" diyen telekom operatörleri. Bize 'Akıllı telefonlarla ile her şeyi yapabilirsiniz' deseler de aslında her teknoloji ve hizmetin oturması için doğru zamanlama şart. Nasıl ki, Apple'ın 1 dolara şarkı satmaya müzik yapımcılarını ikna etmesi için Napster gibi şirketin yarattığı sopa etkili olduysa, banka ve operatörlerin de böyle bir korku kaynağı olması şart. İşte internet üzerinden konuşma, e-posta alışverişi gibi hizmetler ücretsiz olması telekom operatörlerine ölümü hatırlatsa da hâlâ hatırı sayılır kârlı bir iş yapıyorlar. Bankalar bazen tökezleseler de hâlâ önemli miktarda kârlar elde ediyor. Piyasalar da teknoloji şirketlerini fonlamaya devam ediyor: Böyle olunca kimse yakın zamanda ölüm tehlikesi yaşamıyor.
'CEP'TE OYUNDAN KAÇANI KURTLAR KAPIYOR
BlackBerry'Ye yine kendi ülkesinden yapılan 4.7 milyar dolarlık teklif olumlu yanıt aldı. Kanadalı finans şirketi Fairfax'ın liderlik yaptığı konsorsiyumun yaptığı teklif şirketin daha karlı satışı için atılmış adım olup olmayacağını yakından göreceğiz. Akıllı telefon yarışında sürüden ayrılanı kurt kapıyor. İlk önce Google, Motorola'nın sadece telefon bölümünü 12.5 milyar dolara satın almıştı. Sonra da geçtiğimiz haftalarda Microsoft, 7.2 milyar dolara Nokia'yı satın almıştı.
DOKUNMATİK EKRANI ISKALADI
Elindeki müşteri portföyü, sahip olduğu patent ve marka değerine bakılınca piyasada yeniden güven sağlamak için yapılan çalışmanın başarılı olup olmayacağını zaman içinde göreceğiz. BlackBerry'nin kurucusu İstanbul doğumlu Mike Lazaridis, yıllar önce yaptığı açıklamada dokunmatik ekranların başarılı olamayacağını savunmuş, örnek olarak da Palm'i göstermişti. Şirketin daha sonra kaçırdığı dokunmatik ekran rüzgarını yakalamak için attığı adımlar başarısızlıkla sonuçlanmıştı. QWERY tuş takımı ile iş dünyası kadar genç kullanıcılarında arzu nesnesi haline gelen marka için satış sürecinin sonu heyecanla bekleniyor.
BBM APPLE'I SEVİYOR
Şirketin yok pahasına satışını engellemek için atılmış adım olup olmadığını önümüzdeki günlerde göreceğiz. Şirketin yazılım, patent ve marka değerinin ayrı ayrı pazarlanabileceği uzun süredir konuşuluyordu. Geçtiğimiz günlerde anlık mesajlaşma uygulaması BBM, (Black Berry Messenger) Apple iPhone 5S satışı sırasında duvara yansıttığı tanıtım çalışmasında "Apple'ı seviyoruz" diyerek New York 5'inci caddede aşkını ilan etmişti.