Kent içindeki trafik karmaşası her geçen gün artan Adana'da çözüm odaklı çalışmanın yapılmaması meseleyi giderek içinden çıkılmaz hale getiriyor. Tek ulaşım planının en son 22 yıl önce yapıldığı Adana'da yeni bir çalışmanın yapılmamasını eleştiren İnşaat Mühendisleri Odası Adana Şube Başkanı Nazım Biçer, "Ulaşım ana plan çalışması İstanbul'da 11, Ankara ve Bursa'da 6, İzmir'de ise 5 kez yapıldı. Adana'da ise en son 1992 yılında bir çalışma yapılmış. Doğal olarak şehir içi trafiği giderek içinden çıkılmaz hal oldu. Geçici çözümlerle çözüm aramak komedi" dedi.
22 YILDA SADECE BİR PLAN
İMO Adana Şubesi tarafından hazırlanan "Adana Kentsel Ulaşım Sorunları ve Çözüm Önerileri" adlı çalışmayı Adana Ulaşım Çalıştayı'na sunan Biçer, kentte yaşanan ulaşım ve trafik sorununun hızlı ve çarpık kentleşmenin bir sonucu olduğunu söyledi. 1992 yılında yapılan ulaşım planından sonra bugüne kadar hiçbir çalışmanın yapılmamış olmasının olumsuz sonuçlarını bugün gördüklerini belirten Biçer, "Adana, 22 yıl boyunca hızla gelişmiş, yoğun göçe bağlı barınma ve yerleşim sayısı artmış ancak yerel yönetimler maalesef çözüm odaklı hiçbir çalışma yapmamış" diye konuştu.
SORUNLAR KATLANDI
Sivil toplum örgütlerinin tüm ısrarlarına karşın yerel yöneticilerin; ulaşım ana planı yerine alt üst geçitler, köprülü kavşaklar yapan, toplu taşıma sistemini dolmuşlarla yürütmeye çalışan bir yönetim anlayışını benimsemesinin sorunların üç beşe katlandığını savunan Biçer, "5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunun 7. Maddesinde ulaşım ana planını yapmak veya yaptırmak ve uygulamak belediyenin görevleri arasında tanımlanmıştır. Ancak Büyükşehir Belediyelerinin Ulaşım Ana Planı yapmak ve yaptırmak görevlerini yeterince önemsemedikleri görülüyor" dedi.
PLANLAR YAPILMALI
Çözüm yollarının gelişen bilim ve teknolojinin ışığında etkin bir şekilde tartışılması gerektiğine dikkat çeken Nazım Biçer, benzer sorunları yaşamış ve çözüme ulaştırmış Avrupa kentlerinin deneyimlerinden de yararlanılmasını istedi. Adana'nın geleceğini düşünen, kent ve çevresinin mevcut koşullarını, karakteristik özelliklerini ve gereksinimlerini dikkate alan, insan öncelikli bir ulaşım planlamasının yapılması gerektiğini açıklayan Biçer, uygulamalar ve sonuçlarının sürekli izlenerek, ulaşım ana planının 5 yıl aralıklarla revize edilmesi gerektiğini sözlerine ekledi.
KENT İNSANLAR İÇİNDİR
"Kent insanlar içindir" yaklaşımıyla gereken noktalarda taşıt trafiğine kapalı alanlar oluşturulmasını isteyen Biçer, "Taşıtlara öncelik tanıyan, yaya güvenliliğini ve kentte yürüme olanağını ortadan kaldıran merkezi iş alanlarında otopark sıkıntısı yaratan köprülü kavşaklardan kaçınılmalıdır. Kent merkezine yönelen trafik akımları yavaşlatılmalıdır. Bu amaçla da köprülü kavşaklardan kaçınılmalıdır. Ulaşım ana planı olmaksızın, araçların ve talebin peşinden giden kavşak düzenlemelerinin sorunu çözmek değil bir süre ötelemektir" diye konuştu.