1995 yılında Ankara Garı'nda sanat dünyasında skandal olan bir olay gerçekleşti. Çağdaş sanat eserlerinin bir araya getirildiği GAR adlı sergi burada açıldıktan bir gün sonra kapandı. Sergide bulunan Vahap Avşar'ın Son Damla eserindeki kan damlayan bidonlar ve Selim Birsel'in
Kurşun Uykusu gibi eserleri 'şehitleri hatırlattığı' ve 'halkın moralini bozduğu' gerekçesiyle gar yönetiminin isteğiyle toplatıldı. Oysa sergi Kültür Bakanlığı'nın desteğiyle Türkiye'de Görsel Sanatları Destekleme Derneği (Sanart) tarafından 'Tabular ve Sanat Sempozyumu' çerçevesinde düzenlenmişti. Serginin toplatılmasına dönemin Kültür Bakanı Ercan Karakaş da tepki gösterdi. Hatta Karakaş'ın "Böyle bir davranışı kabul edemeyiz" sözleri, günlerce konuşuldu, büyük ses getirdi. Bugün ise bu tartışmalı sergi, SALT Galata'da bir arşiv sergisiyle gündeme geliyor. Bugün açılan 'O Zamanlar Konuşuyorduk' sergisinde GAR sergisindeki eserlerin fotoğrafları, belgeler, gazetelerde çıkan yazılar yer alıyor. Böylece sergi yeniden değerlendirmeye açılıyor.
SANATIMIZ DIŞLANMIŞTI
Sergideki bu eseri kaldırılan sanatçı Vahap Avşar, 2011'de İstiklal Caddesi'nde bulunan sanat merkezi Arter'de tepki toplayan kan damlayan bidonların yer aldığı
Son Damla adlı bu eserini yeniden sergiledi. Sanatçının bu eseri yeniden sergilemesi sanat dünyasında beğeni topladı. Bu kez sergi kapatılmak şöyle dursun büyük bir ilgiyle karşılandı. Öyle ki pek çok sanatçının eserinin yer aldığı karma sergide en çok dikkat çeken eserdi. Hatta bundan kısa bir süre sonra Vahap Avşar Akaretler'deki sanat galerisi Rampa'da bir kişisel sergi açtığında hala bu konu konuşuluyordu. Vahap Avşar da yeniden sergileme imkanı bulduğu bu eseri için, kendisiyle gerçekleştirdiğimiz röportajında "O dönem ancak dekoratif işler yapan sanatçılar galerilerde yer buluyordu, bir de devletin sanatçılara yaptırdığı heykeller vardı. Bunun dışında kalan sanatçılar ise dışlanıyordu. 1995'te Ankara Garı'nda açtığımız bu sergi de dışlanmış, toplatılmıştı," diyordu. GAR sergisinin hem SALT Galata'da bugün gündeme gelmesi hem de Arter'de Vahap Avşar'ın eserinin beğeni toplaması da sansür ve yasak günlerinin geride kaldığını göstermiş oldu. Sergi 22 Nisan'a dek sürecek.
1990'LI YILLARIN ÜÇ ÖNEMLİ SERGİSİ
ANKARA
Garı'nda açılan GAR sergisiyle birlikte 1993'te Akaretler 50 numarada sergilenen Vasıf Kortun'un küratörlüğünü yaptığı Elli Numara/Anı Bellek II ve 1995 yılında Beyoğlu'ndaki Devlet Han'da sergilenen Ali Akay'ın küratör olduğu Küreselleşme-Devlet, Sefalet, Şiddet sergileri de fotoğraf ve belgelerle Salt Galata'da..