Türkiye'nin en iyi haber sitesi
TİMUR SIRT

Otomobil yolda sürücüsü ofiste

Mobil teknolojilerin yarıştığı Mobil Dünya Kongresi’nde neredeyse her firmanın internete 5G ile bağlanan bir otomobili vardı. Geleceğin internet altyapısını oluşturan 5G artık otomobilin gözü, kulağı, yapay sinir ağı oluyor

Barselona'da yapılan Mobil Dünya Kongresi'nin (MWC17) dikkat çeken konularının başında sürücüsüz araçlar geliyor. 5G konusunu anlatırken insanların dikkatini çeken en iyi örneklerden biri sürücülü ya da sürücüsüz Connected Car (Sürekli internete bağlı otomobil) oldu. Çünkü 5G internet altyapısı otomobilin gözü, kulağı, dengesi ve yapay sinir ağı anlamına geliyor.
Mobil Kongresi'nde kendimizi otomobil fuarında hissedecek kadar birçok marka ile karşılaştık. MWC17 etkinliğine Daimler, Peguot, Seat, Ford, BMW doğrudan katılan otomotiv firmalarıydı.

UYGULAMALAR ARTIYOR
Aslında her şey geçen hafta elektrikli Smart'ın tanıtımıyla başladı. Mobil Dünya Kongresi öncesi bir otomobil firmasının tanıtımıyla başlamamız göreceklerimizin habercisiydi. Fuar süresince Mercedes-Benz standında 'Bağlanabilirlik', 'Otonom Sürüş', 'Akıllı Paylaşım Servisi' ve 'Elektrikli Araçlar' başlıklarını temsil eden Daimler'in yeni stratejisi CASE (Connectivity, Autonomous, Shared&Service and Electric Drive) detaylı olarak tanıtıldı.
Kongrede, 'Mercedes me' uygulaması da tanıtılan bir başka uygulamaydı. Tam ve eksiksiz bir akıllı telefon entegrasyonu tesis eden Mercedes me, kullanıcılara akıllı telefon üzerinden kalan yakıt miktarını görme veya merkezi kilidi açma/kapama gibi araç fonksiyonlarını gerçekleştirme imkânı sunuyor. Kullanıcı, akıllı telefon üzerinden dört adede kadar sanal anahtar aktive edebiliyor.
Otomotiv endüstrisi ile interneti buluşturan pek çok konu var. En sıcak konu 5G altyapısı. 5G internet hızı, internette ekran karşısında tepki veren bir insanı sürücü koltuğundaki insanla eşitleyen bir bant genişliği vaat ediyor.
Yani, karşısında bisikletli bir insan gören sürücünün frene basma hızıyla, bunu ekranda gören sürücünün frene basması arasındaki fark artık milisaniyelerin altına düşüyor.
Bu yüzden sürücüsüz bir otomobil binlerce kilometre uzaktan yönetilebilir. Örneğin, ABD'de gece saatinde taksinin sürücülüğünü gündüz Hindistan'daki bir taksi sürücüsü yapabilir. Bu taksi sürücüsünün görevi ters giden bir şey olduğunda insani müdahaleyi yapmak da olabilir.

İŞBİRLİĞİ YAPMAYAN ÖLÜR
Aslında fuardaki anahtar kelimelerden biri de 'işbirliği' oldu. Önümüzdeki yıllarda otomobil firmasının rakibi bir başka otomobil firması değil, veri dağları arasında yolunu bulmayı başaran bir teknoloji şirketi olabilir.
Google, Amazon, Apple gibi teknoloji devleri ile otomobil firmaları yarışabilir. Ya da internet hizmet şirketi Uber ve elektrikli araçlar konusuna yatırım yapan Tesla, bir otomotiv devinin sonunu hazırlayabilir. Bu yüzden otomotiv devleri teknoloji, elektrikli araç, mobil uygulama ve servisler konusunda hem işbirliği yapıyor hem de rekabet ediyor.

SİZİ TAKİP EDEN ARAÇ
Gelecekte şehir içinde yürürken bavul taşımak zorunda değilsiniz. Yürürken sizi takip eden bir araç niye olmasın? Bu senaryoyu gerçeğe dönüştüren Ford, CarrE adlı mini sürücüsüz aracını emrinize sunuyor. Üstüne bavulunuzu ya da taşımak istediğiniz herhangi bir eşyanızı koyabilirsiniz. Aracın tek yaptığı şey sizi takip etmek olacaktır.

DAMARLARINDA 5G HIZI VAR
Intel ve BMW, sürücüsüz bir otomobilin yapay sinir ağlarında 5G hızını denemeye başladı bile. Aslında sürücüsüz otomobil tarafında atılacak daha çok adım var. Ancak her demo uygulamalarını kullanarak deneyimini artırmaya çalışıyor. BMW ve Intel bu işbirliğini sadece MWC17'de değil, uzun süredir devam ettiriyor.

SÜRÜCÜSÜZ ARAÇ İÇİN OTOBÜS YOLCULUĞU
Mercedes-Benz, bu yıl ilk kez yer aldığı Mobil Dünya Kongresi 2017 öncesi küresel başarıya sahip hackathon serisini başlattı.
Seri kapsamında, DigitalLife Campus'un katılımcıları olan Amerika, Çin, Hindistan ve Almanya'dan seçilen 10 kişi, özel ekipmanlarla donatılmış bir tur otobüsüyle Stuttgart'tan Barcelona'ya yolculuğa çıktı. DigitalLife otobüsüyle gerçekleştirilen 1.300 km'lik bu yolculuğun amacı, Lego parçalarından yapılan ve RoboCab (Robot taksi) adı verilen şoförsüz teknoloji yazılımının programlanmasıydı. Kendi kendine sürüş yeteneğine sahip robot taksinin belirlenen güzergâh üzerinde yolcu alıp bu yolcuları arzu ettikleri lokasyonlara götürmesi planlandı.
Tur otobüsü, 25 Şubat Cumartesi günü Stuttgart'tan hareket etti ve Mobil Dünya Fuarı'nın başladığı 27 Şubat'ta Barselona'ya ulaştı.

50 KİLOMETRE UZAKTA SÜRÜCÜ
Ericsson, Mobil Dünya Kongresi'nde 5G testlerinden birinde sürücüsüz otomobil senaryosunu masaya yatırıyor. Fuar alanından 50 kilometre uzaklıktaki bir aracı kontrol ediyor. 5G iletişim altyapısı sürücü uzakta olsa bile oluşturduğu yapay sinir ağlarıyla anlık tepki vermesini sağlıyor. Böylece anlık hataların önemli bir bölümü ortadan kaldırılıyor.

SİSTE YOLUNU KAYBETMEYEN OTOMOBİL
Sürücüsüz otomobil teknolojisi tek başına bir firmanın başaramayacağı kadar derin bir konu. Uber ve Volvo'nun başlattığı sürücüsüz otomobil test sürüşlerinin arkasında farklı işbirliğinin yattığını Barselona'da gördük.
Mobil teknolojiler ve işlemci platformlarında uzman Qualcomm ile 3 boyutlu haritalar konusunda uzman TomTom, sürücüsüz otomobiller konusunda özel bir çalışma yürütüyor.
Bu çalışmayla yoğun siste bile aracın yönünü bulması sağlanırken, haritaların güncelleme derdini de bitiriyor.
Bulut tabanlı ve anlık gönüllü kullanıcı verilerinin (Crowdsource) toplandığı yüksek çözünürlüklü harita elde etmeyi hedefleyen proje Uber-Volvo gibi sürücüsüz otomobil deneyimlerine destek verecek.
Yüksek hızda internet erişimi, yüksek çözünürlüklü haritalar ve sensörler sayesinde araçlar kendi yolunu bulabilecek.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA