YAZARA MAİL GÖNDER Telefonun aklı var vatanı yok!

YAZARLAR

Akıllı telefonların 100'den fazla yazılım ve donanım parçası Çin'de bir araya getiriliyor. İşgücü ise toplam maliyetin yüzde 3'ünü bulmuyor. Pazarda kârlılık, marka ve tasarım gücünden geliyor

Her akıllı telefonda yaklaşık 120 ila 150 adet donanım parçası ve yazılım onlarca ülkede üretilip Çin'de bir araya getiriliyor. En yüksek çıplak maliyeti 263 dolar olan iPhone 6 Plus'ın işgücü maliyeti ise sadece 4.5 dolar. Son 3 aylık kârı 18 milyar dolar olarak açıklanan Apple, kârlılığının önemli bir bölümünü marka değeri sayesinde elde ediyor. Türkiye'de de artık marka yatırımı ile üretim arasında tartışmalar başladı. Türkiye'de her yıl yaklaşık 11 milyon civarında satılan akıllı telefonların yerlilik oranını gündeme oturdu. Apple, Samsung, LG gibi devler dahil tüm uluslararası markalar üretimi Çin'de yapıyor. Fabrikalar artık üretim değil, onlarca ülkeden gelen parçaların bir araya geldiği paketleme bantları haline geldi. 128 GB depolama kapasitesine sahip ve kontratsız 949 dolara satılan iPhone 6 Plus'ın parçaları sadece 4.5 dolara bir araya getiriliyor. Pİyasada cihazın üretim yeri değil, şirketin yönetim merkezi ve markanın sahibinin etkinliği daha fazla önem kazanıyor. Ancak, tasarıma, parçalara ve üretim yerine bakınca akıllı telefonların tek bir vatanı yok.

HER PARÇA BAŞKA ÜLKEDEN

Akıllı telefon pazarının en güçlü markası Apple iPhone'un ekranını Güney Koreli LG ve Japon şirket üretiyor. İşlemcisinin tasarımını Apple, üretimini ise en büyük rakibi Samsung üretiyordu. Şimdi ise iPhone 6'nın A8 işlemcilerini Tayvanlı TSMC firması üretiyor. Eğer yazılım ve donanımlar sayılacak olursa yaklaşık 40-50 farklı bayrak var. Ancak iPhone'un üzerinde tasarım Kaliforniya, seri üretim ya da paketleme (Assembling) Çin'e ait şeklinde açıklama bulunuyor.

TASARIM AR-GE VE MARKA
Akıllı telefonda tasarım, Ar-Ge ve marka aslında en büyük payı alıyor. İşletim sistemi, tasarım ve servis olarak en farklılaşan marka Apple olduğu için, en değerli ve en kârlı şirket olmayı başarıyor. Android cihazların ekran ve tasarımı ne kadar farklı olursa olsun Çin markalarının tehdidi altında oldukları için kârlılıkları çabuk etkileniyor. Apple, uzun süreli anlaşmalarla ve sadece kendilerine özel üretim yaptırarak rakiplerinin kendisini taklit etmesini engelliyor.

PARÇALAR ÇİN'DE BİRLEŞİYOR
Akıllı telefonlarda en pahalı parçayı genelde ekranlar oluşturuyor. Koreli LG ve Japon firma tarafından üretilen ekranların Apple'a maliyeti iPhone 6'da 45, iPhone 6 Plus ise 52.5 dolar. Belki de en önemli maliyeti ekran oluşturuyor. Her üst ürün için 100 dolar fark ödenen depolama amaçlı belleğin maliyeti ise 47 dolar.

Casper Yönetim Kurulu Başkanı Altan Fakılı: Marka yatırımı oldukça önemli
Yıllarca Türkiye'nin en çok satan bilgisayar markasını yaratan Casper, 2014'te Casper Via serisiyle 3 farklı modeli piyasaya sürdü. Şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Altan Fakılı, "Türkiye'de çip, telefon ekranı, dokunmatik panel, pil ve bellek üreten yok. Bunlar zaten işin yüzde 90'ını oluşturuyor. Biz Ar-Ge ve marka yatırımıyla farklılaşıyoruz. Üretim için ekosistem oluşturulması lazım" diye konuştu.

Telpa Yönetim Kurulu Başkanı Sebahattin Yaman: Sürdürülebilir model oluşturmalı
2013'te Türkiye'nin en çok satan akıllı telefon markası Discovery'i yaratan General Mobile firmasının sahibi Telpa Yönetim Kurulu Başkanı Sebahattin Yaman, kendi alanında dünyanın 1 ya da 2 numaralı firmalarıyla çalıştıklarını söyledi. Yaman, "Yerli üretimde model ortaya çıkmadan yönlendirme yapmayı doğru bulmuyoruz. Hedefimiz güçlü, sözünün arkasında duran ve sürdürülebilir bir model yaratmak" dedi.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.