Antalya Valiliği başkanlığında kurulan Turizmde Trafik Güvenliği Kurulu'nun eğitimden geçirip sertifikalandırdığı turizm şoförlerinin çalışma koşullarında, bu sezonda da değişen bir şey olmadı. En son 2010 yılında direksiyonda uyuyan otobüs şoförünün taşıdığı 17 Rus turistin ölmesiyle çalışma koşullarının zorluğu fark edilen şoförler, yine gün içinde aralıklarla ortalama bin kilometre yol yapabiliyor, araçlarında uyuyor, düşük ücretlerle çalıştırılıyor.
MAAŞLARA 5 YILDIR ZAM YOK
Havalimanına yakın olması nedeniyle Turizm Yolu ve etrafındaki yerlerde park ettikleri otobüslerde uyumaya çalışan şoförler, 800 TL ile 1.000 TL arasında değişen maaşlarının 5 yıldır neredeyse değişmediğinden yakındı. Anadolu'nun dört bir yanından otobüsleriyle çalışmaya gelenler para kazanamadıkları için işi bırakınca, şirketler 50'şer 100'er otobüs alarak bu boşluğu doldurdu. Adı dünya çapında duyulmuş olanlar da dahil tüm tur şirketlerinin ağır şartlardaki iş sözleşmesi ile senet imzalama karşılığında işe alındıklarını açıklayan şoförler, "Bizi 24 saat çalıştırabileceklerini, herhangi bir kaza durumundaysa tüm sorumluluğun bizde olduğunu anlatan sözleşmelere imza attık. Dahası her birimiz 15 bin ile 50 bin TL değerinde senetleri imzaladık. Senetlerin gerekçesini sorduğumuzda, yakıt çalma ihtimali ya da sezon ortasında işi bırakıp gitmemizi engellemek olduğunu söylediler. Çocuk okuttuğumuzu, kredi borcumuzun ve ev kiramızın olduğunu biliyorlar. Çalışmaya mecburuz" diye dert yandı.
BAHŞİŞLERİ REHBER ALIYOR
Tek ekstra gelirlerinin bahşiş olduğunu onu da eskisi gibi alamadıklarını belirten şoförler, "Eski zengin müşteri yok. Yabancı rehberler, turistlere bizleri kötüleyerek, bahşişleri araç içindeki tip kutusuna bırakmamalarını söylüyor, bahşişi otel içinde bizzat alıyorlar" dedi.