Tarım sektörünü kent ekonomisine yüksek döviz girdisi sağlayan bir sektöre dönüştürmeyi hedefleyen Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO), Ekonomi Bakanlığı desteğiyle 3 yıllık 'Antalya Tarım Sektörünün Yurtdışında Rekabet Potansiyelinin Arttırılması Projesi'ni uygulamaya koydu. Proje kapsamında, kümelenme çalışmasına katılan ve danışmanlık hizmeti alan tarım sektöründen 19 Antalya firması, ihracat için geri sayıma başladı. Projenin halen eğitim ve danışmanlık aşamasında olan grup üyeleri, 5 ayaklı projenin son 2 ayağında yurt dışı pazarlama ve alım heyetleri ile buluşmaya yoğunlaşarak 3 yıl içinde ihracat yapar hale gelecek.
ANTALYA'NIN ÖNEMİ
ATSO Tarım Kümesi Projesi tanıtım toplantısında konuşan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkan Yardımcısı ve ATSO Başkanı Çetin Osman Budak, yıllık yaklaşık 6.3 milyon ton yaş meyve ve sebze üretimi olan Antalya'nın tarım sektöründe Türkiye'nin en büyük bölgesi olduğunu, fakat bu alandaki ihracat rakamlarının çok düşük kaldığını söyledi. Budak, Türkiye'de üretilen domatesin yaklaşık yüzde 20'sinin, hıyarın yüzde 30'unun, kabağın yüzde 21'inin, patlıcanın yüzde 20'sinin, mantarın yüzde 55'inin, avokadonun yüzde 80'inin, portakalın yüzde 28'inin, muzun yüzde 25'inin, keçi boynuzunun yüzde 36'sının, yeni dünyanın yüzde 52'sinin, narın yüzde 30'unun Antalya'da üretildiğini vurguladı.
ORTAKLIK KÜLTÜRÜ
Budak, Türkiye'de KOBİ'lerin tek başlarına yabancı pazarlara girmelerinin zor olduğunu, bu nedenle oda olarak firmaların uluslararası pazarlara küme yapısıyla açılım yapmaları için destek olacaklarını söyledi. Bugüne kadar hiç ihracat yapmamış 19 firmadan oluşan Tarım Kümesi'nde gübre, tohum, tarım ilacı, biyolojik mücadele, sera sistemleri- ekipmanları ve sulama sistemlerinde faaliyet gösteren firmaların bulunduğunu belirten Budak, projeyle firmaların ortaklık kültürünü geliştirmeleri ve ihracat yapmalarının sağlanacağını ifade etti.
REKABET GÜCÜ ARTACAK
3 yıl sürecek projede Ekonomi Bakanlığı tarafından 2 milyon 900 bin dolara kadar destek verilebileceğini kaydeden Budak, proje ile gerek yurt içi gerekse yurt dışı pazarlarda firmaların rekabet güçlerinin artırılmasına yönelik eğitim ve danışmanlık hizmetleri sunulacağını dile getirdi.
10 MİLYAR ÇÖPE GİDİYOR
Türkiye'de yıllık yaklaşık 50 milyon tonun üzerinde yaş meyve ve sebze üretildiğini, bu miktarın yüzde 10-20'sinin bir şekilde çöpe gittiğini kaydeden Budak, "Çöpe giden meyve ve sebzenin ekonomik değeri 10 milyar lira, her yıl bu değerimizi kaybediyoruz" dedi. Antalya'da yıllık 6.3 milyon ton yaş meyve ve sebze üretiminin sadece 500 bin tonunun ihraç edilebildiğini kaydeden Budak, doğru strateji ve üretim planlamasıyla ihracat miktarının artabileceğini bildirdi. Üretim üssü Antalya'da bu yıl çiftçinin ve tüccarın büyük kayıplar yaşadığını belirten Budak, tarım ürünleri fiyatlarında geçen yıla göre ortalama yüzde 9 gerileme olduğunu dile getirdi. Budak, "Geçen yıl kilogramı ortalama 1 lira olan bir ürün bu yıl 90 kuruşa düşmüş. İhracatta küçük bir sorun tarım sektörümüzün durmasına neden oluyor" diye konuştu.
EN STRATEJİK SEKTÖR
Geleceğin en stratejik sektörünün tarım, en önemli değerinin de toprak olduğunu fakat toprakların değerinin bilinmediğini kaydeden ATSO Başkanı Çetin Osman Budak, Antalya'nın yüzölçümünün sadece yüzde 17'sinin ekilebilir, dikilebilir arazi olduğunu hatırlattı. Tarım topraklarının giderek yok olduğunu vurgulayan Başkan Budak, "Sanayi yatırımı, çarpık kentleşme, AVM'lerle büyüme bir yere kadar. En stratejik ürün toprak, her şeyi üretebilirsiniz ama toprağı üretemezsiniz" diye konuştu.