PHNOM PENH, Kamboçya - Arjuni, birçok internet şirketine göre daha zor şartlarda çalışıyor. Postiş satan bu e-ticaret sitesi asansörü olmayan, hatta bazen elektriği de olmayan beş katlı bir binada faaliyet gösteriyor. Ürünleri almak için şirket çalışanları motosikletle veya yayan olarak ücra köylere kadar gidiyor. Ve bu işyeri bilgisayarlarla değil, tutam tutam saçlarla dolu. Fakat şirketin çalışan sayısı yalnızca iki yılda birkaç kişiden 80'e ulaştı ve yıllık geliri 1 milyon doları aştı. Sektördeki Hint ve Çinli büyük oyuncuların pazarından da yavaş yavaş pay alan şirket artık ABD ve Avrupa'daki perakendecilere ulaşmaya başladı. Kurucu Janice Wilson, "Saçları kendimiz alıp topluyor ve onları doğrudan müşteriye satıyoruz. Bizim farkımız bu" diyor. Dünyada doğal saçın çoğunu Hindistan tedarik ediyor ve ağırlıklı olarak Çin'deki toptancılara satıyor. Çinliler de Ürünleri Avrupa ve ABDli perakendecilere pazarlıyor. Derken Wilson, Kamboçyalıların da benzer bir saç kalitesine sahip olduklarını; saç tellerinin pürüzsüz olduğunu keşfediyor. 39 yaşındaki Wilson, "Kamboçya kimsenin aklına gelmemişti" diyor. Doğal postiş sektörü yılda 250 milyon dolar gelir üreten bir sektör. Bazen binlerce doları bulabilen postişlerin ortalama fiyatıysa 500 dolar. Wilson, çalışanlarına ücretsiz İngilizce, bilgisayar ve matematik kursu aldırıyor. Ayrıca onların üçte biri kadın ticareti veya koca şiddeti gibi sorunlu durumların kurbanı. Bu sayede, gelişmekte olan ülkelerde sosyal girişimlere destek vermek üzere 2009'da kurulan Japon yatırım fonu Arun'dan başlangıç sermayesinin bir bölümünü alabilmiş. Bir başka destek de Dünya Bankası'nın finanse ettiği ve ihracat şirketlerine yardım eden Kamboçya İhraç Pazarı Erişim Fonu'ndan gelmiş. Kalan sermayeyi Wilson kendisinin ve arkadaşlarıyla ailesinin tasarruflarından tamamlamış. Birçok yeni girişim gibi Arjuni de Twitter benzeri son internet araçlarından ve sosyal medyadan yararlanarak sadık bir müşteri tabanı oluşturmaya çal ışıyor. Al ı c ı la r YouTube'a yükledikleri videolarla siparişlerinin ayrıntılarını verebiliyor. Wisconsin eyaletinden olan Wilson hukuk eğitimi almış. Dört yıl önce buraya tatile geldiğinde de Kamboçya'da bir iş kurup kuramayacağını düşünmeye başlamış. Önce gayrimenkul sekt ö rüne gi rmi ş , fakat küresel krizden Kamboçya'nın emlak pazarı da etkilenmiş. Kafasında ışığı çakan asıl şeyse ülkedeki tekstil endüstrisinin çökmesi ve dikiş dikebilen Kamboçyalı işçilerin bir anda işsiz kalması olmuş. Doğal postişlerde saçların kesilip temizlenmesi ve dikilmesi gerekir. "Teknoloji isteyen bir şey değil; yalnızca nasıl yapıldığının öğrenilmesi, bir de dikiş makineleri alınması gerekiyordu. Yani gerekli beceriler hazırdı" diyor Wilson. En iyi postişlerin doğal saçlarla yapılanlar olduğu kabul ediliyor. Arjuni geçenlerde ABD'de "Halo" adı verilen ve personelin müşterilerle buluşup saçlarıyla ilgilendiği bir dizi etkinlik başlattı. Wilson, "Hukuk bürosunda çalışırken sıkılıyordum. Halbuki girişimci bir ruhunuz varsa üstüne gitmelisiniz" diyor.