Hükümet,kurdaki yükselişe rağmen hız kesmeyen ve yılın 10 ayında ortalama yüzde 22 artan lüks otomobil satışlarını Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ile frenleyecek. Dün Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren ÖTV artışıyla, motor silindir hacmi 2000 cc'ye kadar olan otomobillerde ÖTV oranı yüzde 60'tan yüzde 80'e çıktı. Motor silindir hacmi 2000 cc'nin üzerindeki otomobillerde ise bu oran yüzde 84'ten, yüzde 130'a yükseltildi. ÖTV'deki artış 2000 cc'ye kadar olan otomobillerin fiyatlarına yüzde 12.5, 2000 cc'nin üzerindeki otomobillerin fiyatlarına ise yüzde 25 olarak yansıyacak. Lüks otomobillerde en yüksek artış yaklaşık 120 bin euroyu bulurken, hafif ticarilerdeki artış yaklaşık bin TL seviyesinde gerçekleşti. 1600 cc'yi geçmeyen otomobillerde ise ÖTV oranı aynı kaldı. Toplam pazardan yüzde 90 pay alan bu otomobillerin ÖTV'si yüzde 37 düzeyinde korundu.
Lüks araçların payı yüzde 2
2011
yılı Ocak-Eylül döneminde 1600 cc motor hacmine sahip otomobiller toplam pazarda yüzde 89 ile en yüksek paya sahip. 1600-2000 cc aralığındaki otomobillerin pazar payı yüzde 9. Motor hacmi 2000 cc'nin üstü olan otomobillerin payı ise yüzde 2. Otomotivciler, lüks otoların 10 bin adetlik satışı olduğunu, ÖTV artışıyla cari açığın kapatılacağına inanmadıklarını söylüyorlar.
Otoda en yüksek vergi Türkiye'de
AVRUPA
ülkelerinde otomobil alımında uygulanan en yüksek vergi yüzde 156 ile Danimarka'da bulunuyor. Bunun dışında kalan tüm AB ülkelerinde ise motorlu taşıt alımında uygulanan vergiler Türkiye'dekinin altında kalıyor. Almanya'da otomobil fiyatının yüzde 16'sı, İngiltere'de yüzde 18'i, İtalya'da yüzde 20'si, Fransa'da yüzde 21'i, Belçika'da yüzde 22'si, İspanya'da ise yüzde 23'ü vergi olarak ödenmektedir. Avrupa ülkelerinde otomobil satışında ÖTV uygulaması söz konusu değil.