HP, ilk uluslararası marka olarak Türkiye'de bant üretimine başladı. Çinli Foxconn firması tarafından üretilen masaüstü bilgisayar modelleri kutulanmaya başladı. Foxconn fabrikası tam kapasiteyle çalışmaya başladığında yılda 2 milyon 400 bin adet Türk malı (TM) damgalı masaüstü bilgisayar üretecek. HP'nin bu hamlesi bilgisayar Tüarkiye'deki üretimindeki gelişimi gündeme getirdi. Türkiye'de Casper ve Exper gibi yerli PC markaları ve üreticileri 10 yıldır masa üstü PC satışında rakiplerini geride bile bıraktı. Türkiye'de 3.6 milyon bilgisayar satılırken en çok satan 5 markadan 2'si yerli. 90'lı yıllarda Escort, 2001 krizinden itibaren öne çıkan Casper, dev markaların korkulu rüyası olmaya devam ediyor. Yıllık 1 milyon hedefi ile dev fabrikayı açan Casper, dev potansiyeli gören ilk yerli marka oldu. 2007 yılında 40 milyon dolar yatırımla ilk büyük yatırımı yapan marka oldu.
YETERLİ DESTEK YOK
Casper ve Exper güç ünitesi ve tasarımlarıyla Türk kullanıcılarının ihtiyaçlarına özel çözümler üretti. Kesintisiz PC ve sessiz bilgisayar tasarımları Türkiye'de üretilen yenilikçi çözüm olarak dikkat çekti. Yerli markaların en önemli özelliği de giderek düşen kar marjına rağmen dev markalara karşı sadece tüketici memnuniyeti ile ayakta durmaları oldu. Devlet kurumlarının yerli markalar için doğrudan teşviki olmadığı gibi dolaylı herhangi bir destekleri de bulunmuyor.
HANGİSİ YERLİ?
Tasarım, bant üretimi, pazarlama, marka ve şirket yönetim merkezi ile Türkiye'ye yatırım yapan firmalara yerli marka diyoruz. Uluslararası markalar ise beyaz yakalı sınıf olarak yetişen insan kaynağını pazarlama faaliyetlerinde kullanarak güç kazanıyor. Uluslararası markalar Türkiye'de bütün güçlerini pazarlama ve tanıtım faaliyetlerine ayırıyor. Dağıtım, servis ve çözüm faaliyetleri için uzun vadeli yatırım yapmaktan kaçınıyor. HP rutin dışına çıkarak sadece bant üretimi için harekete geçti. Yerli üreticilerin yönetmesi gereken daha çok konu karşımıza çıkıyor.