Antalya'nın Kalekapısı'ndaki ilk otobüs terminali, 1953 yılında Belediye Başkanı Seyit Ali Pamir döneminde Muratpaşa Camii karşısında, Şarampol yolu üzerindeki eski mezarlık yerine taşınınca, o günlerde Antalya'da halk, "biz oraya nasıl gideriz, çok uzak" diye karşı çıkmıştı. Aradan yıllar geçti. Antalya çok dış göç almaya başlayınca, şehir büyümüş, otobüs garajı şehir merkezi içinde kalmıştı. Otobüs garajına girençıkan araçlar, şehir içi ulaşımda trafik yönünden birçok sorun yaratıyordu. Dönemin Büyükşehir Belediye Başkanı Hasan Subaşı 1996 yılında Antalya otobüs garajını Kepez yolu üzerinde inşa edilen yeni ve çok modern otogara taşıdı. "Biz oraya nasıl gideriz, çok uzak" diye başkana yine sitem edilse de, gide-gele Antalyalılar bu yeni otogara da zamanla alıştı.
BİRAZ DA NOSTALJİ
Bugün artık en modern otobüs; olmadı uçak yolculuğu ile istediğimiz yere kolayca ulaşıyoruz. Elli, altmış yıl öncesine kadar Antalya'dan Burdur'a bile ulaşmak zorlu bir yolculuk ile olurdu. Bu yolculuk çoğu zaman arkası örtülü posta kamyonları ile yapılırdı. Yolcular orada eşyaları üstüne otururdu.
İLK OTOBÜS TERMİNALİ
1950'li yıllara kadar Antalya'nın Burdur üzerinden İstanbul, Ankara, İzmir hariç, diğer illerle karayolu bağlantısı hemen hemen hiç yoktu denilebilir. Varsa da bunlar ancak 'jeep'lerin bin bir zorlukla geçtikleri, patikayı andıran yollardı. Sadece İstanbul ve Ankara yolu az çok gidilebilir durumda idi. Otobüs terminali ise Kalekapısı'nda, kale burcunun yanında idi. Şehirlerarası otobüsler bugünkü vilayet binasının arkasındaki Tahtapazarı'ndan müşteri alır ve hareket ederdi. Terminali çalıştıranlar, Hamdi Boru, Haydar Toker ve Muharrem Tezcan ismindeki şahıslardı. Kalekapısı'ndan Saat Kulesi'nin biraz ilerisinden kalkan otobüsler, 14-15 kişilik kamyon kasasından bozma otobüslerdi. 3.5-4 saatte Burdur'a varır; oradan da 40 dakika sonra Baladız'a (bugün Gümüşgün) ulaşırlardı. Orada aktarma yapılır; yolcular Isparta'dan gelen trene binerlerdi.
YOLCU ÇIĞIRTKANLARI
Bir de, Antalya'da herkesin tanıdığı dellal (tellal) Topal Hasan vardı. Topal Hasan elindeki boru ile Antalya'dan kalkacak arabaların anonsunu yapardı. Tabii o zaman elektrik yok, megafon yok; sadece tenekeden yapılma konik ses büyüteçleri ile bağırırdı. Topal Hasan Kalekapısı'nda bir köşeye dikilir, elinde ağız kısmı dar, uç kısmına doğru genişleyen uzun bir boru ile etrafı şöyle kontrol ettikten sonra şu anonsu yapardı: "Korkuteli'ye, (o zamanın ismi ile İstanaz'a) bir kamyonet, cuma namazından sonra hareket edecektir. Yolcudan yüke, pullu mektuptan, her kim gidip gelmek isterse ....... Bey'e müracaatları!" Bu anons gerektikçe tekrarlanırdı. Sık sık anonslar yapılır ama koca bir haftada, 16 kişi bir araya gelemez, araba dolmazdı. Fakat, Korkuteli'ne giderken deveyle, merkeple veya yaya olarak gidenlere çokça rastlanırdı. Yani yolcu çok, yolcuda arabaya verecek para yoktu. Eski otobüs terminalinde, otobüsler kalkacağı zaman, bir gramofondan devamlı ayrılık şarkıları çalınarak, yolcu uğurlanırdı. İnşa edilmekte olan Yeni Döşemealtı Otogarı için bugün "şehir merkezine çok uzakta" desek de; öncekilerde olduğu gibi, göreceksiniz buna da kısa bir sürede alışacağız.
DÖŞEMEALTI'NA OTOGAR
Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Menderes Türel 2017 yılının ekim ayında, Döşemealtı Belediyesi Başkanı Turgay Genç ile yeni otogar konusunda işbirliğine gitti. Yeni otogarın yapılacağı Döşemealtı'ndaki 100 dönümlük alanın mülkiyeti 18 Ekim 2016 günü yapılan bir protokol ile Döşemealtı Belediyesi tarafından Antalya Büyükşehir Belediyesi'ne devredildi. Ardından da Döşemealtı Otogar inşaatına hemen başlandı.
DÖŞEMEALTI YENİ OTOGAR PROJESİNDE NELER VAR?
Antalya Büyükşehir Belediyesi Antepe İnş ve Tic. A.Ş. tarafından tasarlanan ve toplamda 18 bin metrekare kapalı inşaat alanına sahip olan projenin zemin katında; bekleme alanlarının yanı sıra 22 adet şehirlerarası ve 10 adet şehir içi olmak üzere bilet satış birimleri, kafeteryalar, internet noktaları, tuvaletler, çocuk oyun alanları, ofisler, güvenlik birimleri, bankamatik alanları, dükkanlar bulunup, 1. katında ise; yönetici ofisleri, personel dinlenme alanları, restoranlar, yeşil teras alanları, 10 adet konaklama birimi, tuvaletler, bekleme ve dinlenme alanları yer almaktadır. Yapı; içerisinde su ve yeşil peyzajdan oluşan iklim denetimli bir iç sokak barındırmaktadır. Bununla birlikte iç çeperlerden doğal havalandırma ve gün ışığı imkanı sağlayan, sosyal donatıları ile zengin, iklime duyarlı, enerji verimli, kendi enerjisini üreten kentsel imge değeri oluşturabilecek bir mimariye sahiptir. Açık İnşaat kapsamında ise 60 giden yolcu peronu, 20 gelen yolcu peronu, 20 şehir içi otobüs peronu yer almaktadır. Bunların yanında 106 araçlık otobüs park alanı, içerisinde servisleri, taksileri ve özel araçları barındıran 365 araçlık otopark alanı bulunmaktadır. Ayrıca yapı dışında, otobüsler için bakım-onarım ve akaryakıt tesisi konumlandırılmıştır.