Pew Araştırma Merkezi'nin "Gazetecilikte Mükemmeliyetçilik" adlı proje kapsamında ABD genelinde yaptığı araştırma çok ilginç sonuçlar ortaya koydu.En önemlisi de eski kuşağın dijital dünyaya çok da uzak olmadığı anlaşıldı.
Gençlerin haberleri, eski kuşaklara göre çok daha fazla dijital ortamdan takip edecekleri düşünülürken, araştırma sonuçlarına göre gençler ve eski kuşaklar arasında pek de ciddi fark bulunmadığı görüldü.
Araştırma sonucunda gençler haberi akıllı telefon ve tablet aracılığı ile aldıklarını ancak keyif verenin ise basılı versiyonlar olduğunu ifade ettiler. Benzer durum orta yaş grubunda da geçerli. Yaş grupları farklı da olsa haberin okuma biçimi hemen her yaş için büyük benzerlik gösteriyor.
Elbette bazı farklılıklar da bulunmuyor değil. Örneğin gençler video izlemeyi ve haber paylaşmayı diğer yaş gruplarından çok daha fazla tercih ediyorlar. Bu arada araştırmanın 9 bin 500 kişi gibi çok geniş bir örneklem gurubu üzerinde yapıldığını da belirtmekte fayda var. Araştırmadan ilginç bazı sonuçlarsa şöyle:
Gençler reklam izliyor
Gençler reklamları tıklamaya diğer kuşaklardan çok daha fazla meraklı. 18-29 yaş arası yüzde 25'lik bir grup mutlaka reklamları izlediğini belirtiyor. Bu oran 30-49 yaş arasında yüzde 12'ye gerilerken, 50-64 yaş arasında ise bu oran yüzde 7 civarında.
Haberi internet üzerinden okuma oranı kadınlarda yüzde 32, erkeklerde ise yüzde 43. Eğitim seviyelerinin de mecra seçimlerinde etkisi görülüyor. Üniversite mezunlarının yüzde 82'si haberleri dijital ortamdan takip ediyor. Bu oran eğitim seviyeleri düşüşüne paralel olarak yüzde 66'ya iniyor.
Bu araştırma Türkiye'de yapılsaydı birebir aynı sonuçları verir miydi? Bu konudaki yorumlarınızı bize çekinmeden yazın, ilginç bir perspektif kattığınıza ikna olursak yayınlayalım.
Deniz Bağrıaçık