Her fırsatta belediyeyi mali açıdan denetleyen Uluslararası kredi derecelendirme kuruluşlarından AAA + notu almakla övünen İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin, hayata geçireceği projelere kaynak yaratmak için İZSU Genel Müdürlüğü'nün kasasına göz diktiği ortaya çıktı. Büyükşehir ile bağlı kuruluşlarının 2016 yılı içinde yaptığı iş ve işlemleri mercek altına alan Sayıştay, Büyükşehir Belediyesi'nin 2004 ile 2016 yılları arasında İZSU kasasından 710 milyon 912 bin 60 liralık kaynağı usulsüz olarak belediyeye aktardığını tespit etti. İzmir Büyükşehir'in usulsüz para aktarımının faturası her zamanki gibi İzmirliye çıktı. Balıkesir ve İstanbul Büyükşehir Belediyeleri 2018 yılı için içme suyunda yüzde 5 ila 25 arasında değişen oranlarda indirime giderken İzmir Büyükşehir suya yeni yılda yüzde 10 zam yapma kararı aldı. Son zamla birlikte İzmir'de içme suyuna 1 yıl içinde yapılan zam oranı yüzde 25'i buldu. Egeli Sabah'ın ulaştığı Sayıştay'ın 2016 yılı denetim raporu Kocaoğlu'nun zamma gerekçe olarak gösterdiği "İZSU'nun içme suyundan başka geliri yok" savını da çürütmüş oldu. İzmir Büyükşehir 2018 yılı Ocak ayından geçerli olmak üzere suya yüzde 10 zam öngördü. Su zammını savunun Başkan Kocaoğlu, buna gerekçe olarak da İZSU Genel Müdürlüğü'nün içme suyundan başka geliri olmadığını, altyapı ve arıtma tesisi gibi yatırımların devamlılığı açısından su zammının kaçınılmaz olduğunu savundu. Son zamla birlikte Büyükşehir'in 2017 yılında içme suyuna yaptığı zam oranı yüzde 25'i bulmuş oldu. Zam kararı kamuoyunda da büyük tepkiye neden oldu. Egeli Sabah'ın ulaştığı 2016 yılına ilişkin Sayıştay raporu, Kocaoğlu'nun su zammına gösterdiği gerekçelerin gerçeği yansıtmadığını ortaya koydu. Büyükşehir ile bağlı kuruluşlarının 2016'da yaptığı iş ve işlemleri denetleyen Sayıştay denetçileri, İzmir Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü (İZSU) tarafından Büyükşehir'e 5216 Sayılı Kanunun 23/j maddesi uyarınca aktarılması gereken gelirlere ilişkin hesaplamaların hatalı olduğunu belirledi.
O FARK İZSU'YA İADE EDİLECEK
5216 Sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu'nun "Büyükşehir Belediyesi'nin Gelirleri" başlıklı 23'üncü maddesinin J bendi uyarınca Büyükşehir'e bağlı olan İZSU'nun her yıl bütçe kesin hesabında ortaya çıktığı takdirde Bütçe Uygulama Sonuçları Hesabı'nın fazlalığını yani bütçe gelirleri ile bütçe giderleri arasındaki bütçe geliri lehine oluşan fazlalığı, Büyükşehir'e aktarması gerektiğine vurgu yapan denetçi, yapılan incelemede İZSU bütçesinin 2006 yılında 178 milyon 468 bin 521 lira, 2010 yılında ise 20 milyon 542 bin 966 lira olmak üzere 2004 ile 2016 yılları arasındaki dönemde toplamda 199 milyon 11 bin 488 lira fazla verdiğine dikkat çekti. Yürürlükteki kanun uyarınca İZSU tarafından Büyükşehir'e aktarılması gereken rakam 199 milyon 11 bin 488 lira olması gerekirken bu rakamın 2004 ile 2016 yılları arasında 909 milyon 923 bin 489,10 TL olarak gerçekleştiğini tespit eden denetçi, hazırladığı rapora, İzmir Büyükşehir'in, İZSU'dan, alacağı bulunmadığı halde mevzuata aykırı olarak belirtilen dönemler arasında 710 milyon 912 bin TL fazla tahsilat yaptığına yer verdi. Denetçi ayrıca fazla alınan paranın İZSU'ya iade edilmesi gerektiğine de vurgu yaptı. İZSU Genel Müdürlüğü ise yaptığı savunmada yapılan kaynak aktarımının yasa ve yönetmeliklere uygun olduğunu öne sürse de denetçiler kanunun açık olduğunu, bütçede oluşacak gelir fazlası dışında aktarım yapılamayacağına bildirdi.