Egeli Sabah'ın 'Gemiler yattı İZDENİZ battı' manşeti büyük ses getirdi. Büyükşehir Belediyesi'nin iç körfezde 117 milyon Euro'ya satın aldığı katamaran cinsi vapurları çalıştırmak yerine 1 yıl süreyle 5 adet yolcu vapuru kiralamak için ihaleye çıkması tepkileri de beraberinde getirdi. Gemi Mühendisleri Odası İzmir Şube üyesi ve AK Parti Büyükşehir Belediye Meclis Üyesi Ünal Özsır, yaşananları fiyasko olarak nitelendirdi. İZDENİZ'in çıktığı ihalenin ilk olmadığını, geçtiğimiz aylarda da birkaç kez yolcu taşıma hizmeti için ihaleye çıkıldığını hatırlatan Özsır, İZDENİZ'in yeni nesil gemilerde çalıştıracak personel bulamadığını iddia etti. Gemilerin personelsizlikten ötürü iskelelerde yattığını belirten Özsır, "Bu gemilerde teknik donanımı nedeniyle uzak yol kaptanı ve makinisti çalıştırılması gerekiyor. Bu nitelikteki kişiler de çalışmak için yüksek maaş istiyor. Büyükşehir de bu paraları veremediği için vapurlar personelsizlikten maalesef seferlere çıkamıyor. Buna bir de işletme maliyetlerinin yüksekliği eklenince İZDENİZ, elindeki yeni nesil vapurları çalıştırmak yerine iskelelere bağlayıp yolcu taşımak için ihale ile gemi kiralama yöntemine başvurmak zorunda kalıyor. Bunun adı fiyasko" dedi. Daha önce de belediye meclisinde konuyu defalarca gündeme getirdiğini, Başkan Kocaoğlu'na 'yeni alınan gemiler varken niye kiralama ihalesine çıkıyorsunuz?' diye sorduğunu hatırlatan Özsır; "Her seferinde Başkan Kocaoğlu konuyu geçiştirdi ve sorularımız yanıtsız kaldı. İhale aşamasında Gemi Mühendisleri Odası olarak İzmir Büyükşehir Belediyesine bir rapor sunduk. O raporda bu gemilerin iç körfez için elverişli olmadığını şartnamede değişiklik yapılması gerektiğini ifade ettik. Fakat Sayın Kocaoğlu o süreçte uyarılarımızı dikkate almadı. Bugün gelinen süreçte ne kadar haklı olduğumuz ortada" diye konuştu.
BORÇ YÜKÜ
Büyükşehir'in deniz ulaşımını geliştirme projesinin başarısızlıkla sonuçlandığını belirten Özsır; "Bu gemiler büyükşehir belediyesine 117 milyon Euro'ya maloldu. İhaleye döviz üzerinden çıkılmış olması büyükşehir belediyesi ciddi borç yükü altına soktu. Üstelik proje kapsamında yapılması öngörülen tersane hayata geçirilemeyince vapurlar en küçük bir arızada tamir için Yalova'ya gitmek zorunda bırakıldı. Ortaya çok sıkıntılı bir durum çıktı" şeklinde konuştu. İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi'nin AK Partili Eski Grup Başkan Vekili Bilal Doğan ise ihale sürecinde Başkan Kocaoğlu'nu bu vapurların iç körfeze uygun olmadığı yönünde defalarca uyardıklarını hatırlattı. Başkan Kocaoğlu'nun uyarılara ve görüşlere kulak tıkayarak bildiğini okuduğunu belirten Doğan, "Maalesef bu gün gelinen noktada ne kadar haklı olduğumuz bir kez daha ortaya çıktı. İzmir Büyükşehir Belediyesi yüksek işletme maliyetleri nedeniyle 117 milyon Euro'ya satın aldığı vapurları iç körfezde çalıştırmak yerine yolcu taşımak için vapur kiralamayı tercih ediyor. Bu resmen skandal. Eğer zamanında Sayın Kocaoğlu bizim uyarılarımıza kulak verseydi milyonlarca euro harcanarak oluşturulan deniz filosu projesi fiyasko ile sonuçlanmaz İzmirli hemşerilerimiz daha az maliyetle daha yüksek verime sahip gemilerle yolculuk yapma imkanı bulurdu" dedi.