Türkiye ihracatı ağustosta geçtiğimiz yılın ağustos ayına göre yüzde 5,7 düşüşle 12 milyar 463 milyon dolar oldu.
Gaziantep ise ağustos ayında 605 milyon 430 bin dolar ihracat gerçekleştirerek bir önceki yıla göre yüzde 9,4 artış gerçekleştirdi.
Her aybaşında ihracat rakamları açıklanınca verilere bir göz atarım. Kime, ne kadar, ne ihraç etmişiz… Ağustos ayı verileri açıklanınca da rutini bozmadım.
Gaziantep'in ilk 10 ihracat pazarına baktım: Irak – ABD - Birleşik Krallık - Suudi Arabistan – Suriye – Almanya – İtalya – İsrail – Libya ve Cibuti Ne Cibuti mi?
Belki birçoğumuzun haritadaki yerini dahi gösteremeyeceğimiz bu ülkeye yılın ilk 8 ayında 101 milyon 650 bin dolarlık ihracat gerçekleştirmişiz.
Yani toplam ihracatımızın yüzde 2'sini Cibuti'ye yapmışız. Peki,
ne satmışız Cibuti'ye dedim,
en çok sattığımız bitkisel yağ.
Cibuti'yi biraz araştırınca gördüm ki aslında oldukça bakir bir ekonomi. Dünyanın tüm bölgelerinde olabileceği gibi Afrika ülkelerinde de böyle fırsatlar mevcut.
Nüfusu Gaziantep'in yarısından daha az, yaklaşık bir milyon olan Cibuti'nin milli geliri (GSYİH) 3,3 milyar Dolar. Kişi başına düşen gelir ise 3.408 dolar. Son üç yılın büyüme ortalaması ise yüzde 7,1, enflasyon yüzde 3,3, işsizlik yüzde 10 düzeyinde.
Dünya Bankası'nın 2019 yılı Ekim ayında yaptığı değerlendirmeye göre;
Ekonomisinin küçük olması, üretimi çeşitlendirme yeteneğini sınırlamakta ve dış pazarlara olan bağımlılığını artırmaktadır.
Kurak iklim ve yetersiz tarımsal üretim koşulları (ekilebilir alanın azalığı) nedeniyle gıda ihtiyacının yaklaşık tamamını ithalat yoluyla karşılamaktadır.
Kızıldeniz'in güney girişindeki stratejik konumuyla, Afrika ile Ortadoğu arasında bir köprü oluşturan bu pazarı keşfeden Gazianteplileri nasıl yürekten tebrik etmeyiz.
Yeni pazarlar keşfederken eğer sürdürülebilir ticari ilişkiler kurmak, küresel rekabette söz sahibi olmak daha net bir ifade ile
"para kazanmak" istiyorsak tüm girişimciler, tüm iş insanları olarak vizyonumuz küresel, evrensel olmalı.
Rekabetin artık kur ile olamayacağını, rekabetin artık fiyat ile olamayacağını iyice öğrendik. Rekabet kalite, verimlilik, yaratıcılık ve farklılaşmayla oluyor.