PETER Jackson'ın ilk sinema filmi
Bad Taste, bir uzaylı istilası üzerine çekilmiş en en etli / kanlı, ama aynı zamanda en komik filmlerden biriydi. Yönetmenin ilk uzun metrajlısı, toprak savaşları, kahramanlık ve benzeri konuların hepsini, son derece zekice bir 'ciddiyetsizlik' içinde evirip çeviriyordu. Jackson yıllar sonra, yapımcısı olduğu bir 'uzaylı istilası filmi'yle karşımızda. Ancak bu kez söz konusu film,
Bad Taste'in kara mizahı yerine, bir 'duyarlılaştırıcı cümle'nin peşinde: Ya sizin başınıza gelseydi...
MÜLTECİ UZAYLILAR
Filme göre Yasak Bölge 9, Güney Afrika'nın başkenti Johannesburg'daki bir tür varoş mahallesinin adı. 'Bir tür' diyorum, çünkü insanlardan farklı bir türün, uzaylıların iskanına açık bir yer burası. Johannesburg'daki 'varoş' kavramı hakikaten de buna yakın; şehrin geri kalanından tamamen uzak, teneke evlerden oluşma bir yer. Jo-Burg'un zengin mahalleleri de başka bir büyük kentinkine benzemiyor. Biri Japon, biri İspanyol, biri Vs. tarzındaki villaların beşer metrelik duvarlarıyla birlikte sıralandığı, civarında esnaf diye bir şeyin olmadığı, tuhaf zengin konaklarıyla dolu. Dolayısıyla, ayrımcılığın altını çizmek için dünya üzerinde bulunabilecek en uygun ve en zalim ortamlardan biri. Güney Afrikalı yönetmen Neill Blomkamp da, uzaylıların 'mülteci kampı'nı boşaltma görevini -bir yerde zabıtalık- almışken 'kısmen' uzaylıya ve haliyle hükümetin avlarından birine dönüşen bir vatandaşın öyküsünü anlatırken, memleketini kullanmış. Bilgisayarda yaratılmış görüntülerle gerçek dokuları birleştirmekteki başarısı, 'yaratık'larını belgeselvari gerçekçiliğin içine yerleştirmesindeki 'iğreti eden' doğallık, filmin en cazip tarafı.
Yasak Bölge 9, kameranın omuza alındığı, 'belge'ciliğin taklit edildiği ve montajın aksiyonla eşdeğer hızda aktığı filmlerin çoğuna göre, estetik anlamda çok daha özenli. Yine de görsel hafızada bırakacakları, 'bu tür'de (mesela kısa süre önce gösterime giren
Hurt Locker) herhangi bir filmin bırakacaklarından farklı değil. Internetin en popüler sinema sitesinde 'tüm zamanların' en iyi 83. filmi olarak görülmesi, bu aralar görülebilecek kayda değer filmlerden biri olduğundan başka bir şey ifade etmiyor.