Türkiye'nin en iyi haber sitesi

Bağışıklığı kuvvetlendiren süper besinler

Giriş Tarihi: 11.1.2016
Bağışıklığı kuvvetlendiren süper besinler

Gribe karşı kalabalık ortamlardan uzak durmaya çalışsak, ellerimizi sık sık yıkasak ya da evimizi havalandırsak da almamız gereken en önemli önlemlerden biri bağışıklık sistemimizi kuvvetlendirmek. Bunun yolu da sağlıklı ve dengeli beslenmekten geçiyor

Herkesin korkulu rüyası grip... Ne yana baksak, kiminle konuşsak bugünlerde gribin farklı aşamalarını yaşadığını görüyoruz. Her ne kadar ilk bakışta masum bir hastalık olarak görülse de aslında grip ölüme kadar gidebilen ciddi sorunlara da neden olabiliyor. Acıbadem Göktürk Tıp Merkezi Beslenme ve Diyet Uzmanı Müge Güzey, kış sebze ve meyvelerinin bağışıklık sistemi üzerindeki etkilerine değinirken, sağlıklı günler için özel beslenme önerileri verdi:
1- Günde bir portakal, bir mandalina yeterli, fazlası kilo nedeni Portakal, mandalina ve limon, en kuvvetli antioksidanların başında gelen C vitamini kaynaklarıdır. Bu özelliği sayesinde bağışıklığımızı kuvvetlendiren bu meyvelerin, özellikle bugünlerde beslenme düzenimizde mutlaka yer alması gerekiyor. Ancak miktarına dikkat etmek kaydıyla... Bir portakal ve bir mandalina; günlük C vitamini ihtiyacınız için yeterli. Gripten korunmak adına kilolarca portakal ya da mandalina yemek de doğru değil. C vitamini suda eriyen bir vitamin olduğu için fazlası idrarla atılıyor ve vücutta depolanmıyor. C vitamini almak uğruna tüketilen fazla meyve, fazladan kalori ve kilo almaktan başka bir işe yaramıyor.

OMEGA 3 İÇİN BALIK ÖNEMLİ

2- Balığın içeriğindeki yağlar gribe karşı kalkan niteliğinde
Somon ve uskumru gibi omega 3 yağ asidinden zengin balıklar, vücutta iltihap azaltıcı etkiye sahip. Kronik olarak iltihaplanmayı azaltmak, bağışıklık sisteminin muntazam çalışmasını sağlıyor ve gribe karşı savunma kalkanı oluşturuyor. Balığın bağışıklık sistemi destekleyici etkisinden yararlanmak için haftada üç gün 150-200 gram ızgara ya da buharda pişmiş şekilde yemeniz gerekiyor. Haftada iki günün altında yiyorsanız, mutlaka dışarıdan omega 3 takviyesi almalısınız.
3- Sarımsağı çiğ yerseniz antioksidan etkisi artar Sarımsağın içeriğinde bulunan sülfür kaynağı antioksidan etki göstererek gribe karşı korunmayı sağlıyor. Her ne kadar çiğ yendiğinde tadı ve kokusu herkes için çok güzel olmasa da, sarımsak çiğken antioksidan etkisinden daha fazla yararlanılabiliyor. Eğer sarımsak yiyemiyorsanız; diğer sülfür kaynağı olan soğan, lahana, karnabahar ve brokoli gibi sebzeleri sofranızdan eksik etmemelisiniz.
4- Kırmızı et şart, yemiyorsanız mercimek, nohut ve ıspanak yiyin Kırmızı et, zengin çinko içeriğiyle bağışıklık sisteminin temel destekleyicileri arasında yer alıyor. Ancak bağışıklık sistemini desteklemek adına kırmızı et tüketirken kalp-damar sağlığınızı da göz ardı etmemeniz gerekiyor. Doymuş yağ alımını kontrol etmek ve kan kolesterol seviyenizin ideal aralıkta olması için kırmızı et tüketimini haftada iki defada sınırlamanız gerekiyor. Kırmızı et yemiyorsanız tavuk, mercimek, nohut, ıspanak, fıstık, badem ve kabak çekirdeği gibi çinko içeren yiyeceklerden de tüketebilirsiniz.
5- D vitamini sadece kemikleri korumuyor, gribi de önlüyor D vitamini aslında gribin de savaşçısı. Araştırmalar gösteriyor ki, D vitamini seviyesini optimum seviyede tutmak sezonsal virüslerden ve grip olmaktan kaçınmanın en iyi yollarından biri. Biyokimyasal süreçlerde D vitamini bağışıklık sistem destekleyicisi olan birçok hücrenin yapımında rol alıyor. Özellikle kış aylarında D vitamini seviyenizi kontrol ettirin ve D vitamini yetersizliğiniz var ise hekim kontrolünde dışarıdan takviye alın.
6- Günde bir çay bardağı boza bağışıklığınızı kuvvetlendirir Fermente içecekler arasında yer alan boza, önemli bir probiyotik kaynağıdır. Bozada bulunan probiyotikler bağırsakların sağlığını korumak üzere hareket eder. Bu yararlı bakteriler bağışıklık sistemini destekleyerek grip virüsüne karşı da güçlü bir savunma mekanizması oluşturuyor. Boza dışındaki diğer probiyotik içeren besinlerse yoğurt ve kefirdir. Probiyotiklerin etkisinden yararlanmak için bu tip gıdaların beslenme düzeninizde mutlaka yer alması gerekiyor. Ancak bozanın karbonhidrat içeriği ve enerjisi yüksek. Bu nedenle diyabet hastalarının kısıtlı miktarlarda içmeleri, diyet yapanların da kalori miktarını kontrol etmek için porsiyon miktarına dikkat etmeleri gerekiyor.
7- Salatada pancar mutlaka olmalı Birçok vitaminden zengin olan pancar, folat ve betakaroten içeriğiyle bağışıklık sistemini güçlendirerek gribe karşı koruyucu etki gösteriyor. Özellikle kış aylarının önemli bir sebzesi olan pancarı, haşlayarak salatalara koyabilir ya da kefir veya yoğurtla karıştırarak lezzetle tüketebilirsiniz.

TURUNCU BESLENİN

8- Süper besin balkabağı, gribe karşı koruyucu
Balkabağı, bağışıklık sisteminin en önemli parçalarından biri olan betakaroten sayesinde gribe karşı koruyucu etki gösteriyor. Balkabağını yemeklerde, çorbasını yaparak ya da etin yanında püresini yaparak tüketebileceğiniz gibi tatlı şeklinde de tüketebilirsiniz. Balkabağı sevmiyorsanız alternatif olarak Trabzon hurması, havuç gibi turuncu olan diğer sebze ve meyvelerden de aynı koruyucu etkiyi alabilirsiniz.
9- Günde bir yemeğiniz turpgillerden olmalı Brüksel lahanası, karnabahar, turp, brokoli gibi turpgiller, bağışıklık sistemini güçlendirme özelliği bulunan glutatyonun kaynaklarıdır. Sağlıklı bir bağışıklık sisteminin olmazsa olmazlarından olan glutatyon, neredeyse tüm besinlerde bulunuyor. Ancak özellikle salgın zamanlarında gripten korunmak için glutatyonu en çok içeren bu besinlere sıklıkla yer vermeniz, gribe dur demenizi kolaylaştırıyor. Kış aylarında günde en az bir yemeğiniz turpgiller içerikli olmalı ya da salatalarınız bu tip yiyecekler barındırmalı.

BEYAZINDA KOLESTEROL YOK

10- Günde bir yumurta güçlü bağışıklık sistemi sebebi
En kaliteli protein kaynaklarından biri olan yumurta, neredeyse tüm amino asit çeşitlerini içeriyor. Hem bağışıklığı kuvvetlendirmek, hem de kolesterol seviyesini korumak için günde bir tam yumurta yemek yeterli. Daha fazla yumurta yemek istediğiniz takdirde ise yumurtanın beyazında kolesterol olmadığı için bir tam yumurtaya iki-üç adet yumurta beyazı ekleyebilirsiniz.
BUGÜN NELER OLDU
ARKADAŞINA GÖNDER
Bağışıklığı kuvvetlendiren süper besinler
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
BİZE ULAŞIN