Türkiye'nin en iyi haber sitesi
MEVLÜT TEZEL

Toplu taşıma ücretsiz olursa...

Son beş yıldır başkenti Talinn'de ücretsiz toplu taşıma hizmeti sunan Estonya, artık bu uygulamayı tüm ülkeye yaymak istiyor… Dunyahalleri. com'dan Semih Sönmez'in haberine göre; ücretsiz toplu taşımadan yararlanmak için vatandaşların Talinn'de yaşadıklarını belgelemeleri ve sadece bir kere 2 Euro ödeyerek bir otobüs kartı satın almaları gerekiyor.
Bu kartla diledikleri toplu taşıma aracını ücretsiz olarak kullanabiliyorlar.
Talinn Belediyesi; şehrin her bir sakini için yıllık bin Euro vergi aldığından bu sistemi sürdürmesi çok da zor olmuyor.
Talinn Avrupa Birliği Ofisi Başkanı Allan Alaküla, "Ücretsiz toplu taşımaya geçtiğimizden beri kaybettiğimiz paranın iki katını kazandık. Toplu taşımanın ücretsiz olmasıyla birlikte insanlar artık restoranlara, barlara ya da sinemaya daha fazla gidiyor. Böylece şehirde ekonomi canlanıyor, yerel işletmelerin geliri artıyor" diyor.
Toplu taşımanın ücretsiz olmasının ardından kendi aracını kullanmak isteyenler de daha fazla otopark ücreti ödemek zorunda kalmış. Bu da insanları toplu taşımaya yöneltmiş. Şehirde trafik sorunu kalmamış, hava daha temiz olmuş. Haberde, önümüzdeki yıllarda Paris'te de şehir merkezindeki hava kirliliğini azaltmak için ücretsiz toplu taşımaya geçilmesinin planlandığı belirtiliyor.
Paris gibi büyük bir metropol bunu yaparsa İstanbul da yapmalı.
'20 milyonluk İstanbul'da toplu taşımayı ücretsiz yapmak imkansız' diyenleriniz olabilir.
Ama bu uygulamayı tartışmakta fayda var. İstanbul Büyük Şehir Belediyesi'nin toplu taşımaya harcadığı bütçeyi sadece bilet paraları karşılamıyor. Devletin devasa metro, tünel vs. yatırımları var. Hatta birçok yatırım, insanlar özel araçlarını rahatça kullansın diye yapılıyor. Bu yatırımların bir bölümünü finanse eden de toplu taşıma kullanan insanlar.

TRAFİK BİTER
Önerim şu: İstanbul halkından toplu ulaşım vergisi alınsın ve bu parayla Estondaya'daki gibi toplu taşıma finanse edilsin. Şehrin yoğun merkezlerinde özel araç girişlerinden ekstra ücret alınsın, şehrin merkezinde otopark ücretleri artsın.
İnsanları toplu taşımayı özendirmek için her yol denenmeli. O zaman İstanbul'da trafik sorunu kalmaz. Tek başına özel araç kullanmanın bir bedeli olmalı. İstanbul'da tek kişilik özel araç kullanımı yoğun olduğu için birçok insan evden işe, işten eve giderken toplu taşımalarda trafik çilesi çekiyor. İstanbul'da trafik sıkışıklığının bir yıllık maliyeti 6 milyar lira!
İstanbul trafiğinin zaman açısından ekonomiye verdiği zarar ise daha büyük.
İstanbullu sürücüler, yılda yaklaşık fazladan dokuz gününü trafikte geçiyor.
İnsanlar trafik çilesi çekmemek için evde dizi izliyor!
Toplu taşımanın ücretsiz olması insanların daha aktif bir hayat yaşaması ve ekonomiyi canlandırması demektir.

YAZARIN BUGÜNKÜ DİĞER YAZILARI
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA